RC Auta a Autodíly

Auto & Moto července 3, 2025

Kdo vyrábí auta Hyundai: Výroba, historie a továrny značky Hyundai

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Sedneš do auta Hyundai a možná si v hlavě říkáš: Kdo vlastně tyhle vozy vyrábí? Máš je za korejská auta, ale kde a jak vlastně vznikají? Slyšel jsi, že jsou k dostání skoro všude na světě, ale málokdo ví, jaký je jejich příběh. U Hyundai ale nejde jen o auta – za tímto jménem stojí pořádný kus historie, překvapivá fakta a trocha asijského know-how smíchaného s globálním přístupem. Ať už jsi fanda techniky, nebo jen vybíráš nové auto do rodiny, čeká tě pořádná jízda do světa Hyundai.

Původ značky Hyundai: Od stavební firmy po automobilovou legendu

Kdo by čekal, že značka Hyundai vznikla úplně jinde než v autoprůmyslu? V roce 1947 založil v Soulu inženýr Chung Ju-yung společnost zaměřenou na stavebnictví. Vybudoval ji téměř z ničeho a během několika let za sebou zanechal projekty, které tehdejnou Koreu posunuly o pořádný kus dál. První auto s logem Hyundai spatřilo světlo světa až v roce 1967, kdy vznikla firma Hyundai Motor Company. A první čistě korejský vůz Pony byl představen až roku 1975 – mezi výrobou stavební techniky a vlastními auty tak uběhlo téměř 30 let.

Co možná málokdo ví, Hyundai byl vůbec první korejskou automobilkou, která se pustila do exportu aut do Evropy. Ano, v 70. letech poslala první Pony do Nizozemska. Rychle přišel i vstup na severoamerický trh, kde si Hyundai získal pozornost především cenovou dostupností a spolehlivostí. Z původně malé firmy, vedle které by dnes působila většina start-upů jako obr, se stal během půl století jeden z největších výrobců aut na světě. Podle dat z roku 2024 obsadil Hyundai Motor Group (zahrnující i KIA) čtvrté místo s více než sedmi miliony vyrobených aut ročně. To je fakt výkon.

Pod dlouhým korejským jménem, které v překladu znamená „moderní“, dnes najdeš nejen auta, ale i lodě, výtahy nebo velké stavební projekty. Hyundai Group je obří konglomerát, kde auta tvoří jen část celku. Právě auta ale značce otevřela dveře do celého světa, a to na rozdíl od většiny automobilových značek bez hlubokých evropských nebo japonských kořenů. V tom je Hyundai jiný.

Kde se vyrábí auta Hyundai: Česká republika, Korea i svět

Možná tě překvapí, že pokud jezdíš autem Hyundai, docela dobře může pocházet přímo z Česka. Největší a nejmodernější továrna Hyundai v Evropě totiž stojí v Nošovicích u Frýdku-Místku a je to pořádný kolos. Továrna byla otevřena v roce 2008 a rychle si získala pověst jednoho z nejefektivnějších automobilových závodů na světě – v jedné směně tu vyrobí až 300 aut, což dává na rok skoro 350 tisíc vozů! Mezi nimi vedou hlavně modely Hyundai Tucson a elektrický IONIQ 5. Hyundai Nošovice zaměstnává zhruba 3300 lidí a kromě aut vyrábí také motory.

Evropa je pro značku Hyundai stěžejní trh, proto nepřekvapí, že vedle Nošovic vznikají auta také v Turecku (Hyundai Assan) nebo v Rusku (Hyundai Motor Manufacturing Rus). Přidej továrny v Indii, Číně, Brazílii nebo Spojených státech a máš globální automobilku, která si umí poradit s každým trhem. Těžiště vývoje i tak stále zůstává v Jižní Koreji, konkrétně ve městě Ulsan. Zajít sem na exkurzi? Pokud chceš vidět, jak vypadá největší automobilová továrna na světě, jsi správně. Tady totiž zvládají za rok vyrobit přes 1,6 milionu aut a mají dokonce vlastní zásobování, nákladní přístav i železnici.

Právě korejská efektivita a preciznost je jedním z tajemství, proč auta Hyundai patří dlouhodobě k nejspolehlivějším na světě. Nezávislé žebříčky JD Power nebo britský magazín Which? pravidelně řadí modely Hyundai na špičku – vyšší než řada tradičních evropských značek. Sázka na kvalitu je tedy evidentní, což dokazují i dlouhé záruky (v Česku 5 let bez omezení kilometrů).

Jak probíhá výroba: Od nápadu až po hotové auto

Jak probíhá výroba: Od nápadu až po hotové auto

Za každým vozem Hyundai je nejen armáda techniků, ale i spousta špičkových robotů. Vývoj nového modelu zabere klidně tři až pět let a začíná vždy v jihokorejském vývojovém centru Namyang, kde sedí designéři, konstruktéři i „ajťáci“ ladící software. Modely pro evropský trh navíc procházejí testováním na Nürburgringu – proto jsou evropské Hyundaie upravené pro naše silnice a mají jiné podvozky. Finální vývoj pak běží ve vývojovém centru Hyundai v německém Rüsselsheimu.

Samotná výroba je dost automatizovaná: Jen v Nošovicích pracuje přes 500 robotických ramen, které zvládnou přesné svařování a lakování karoserií. Část práce ale pořád dělají lidé – třeba finální montáž interiéru nebo kvalita lakování. Pár minut po dokončení testuje každý vůz specializovaný řidič na polygonu v rámci areálu.

Fajn věc je taky důraz na ekologii. V Nošovicích využívají solární panely, třídí odpady a každý desátý zaměstnanec je zapojený do projektů, které zlepšují okolí továrny. Výroba elektrických vozů se navíc rozjíždí ve velkém: Nejen v Koreji, ale i v Česku vyjíždí z linek čistě elektrické modely. Hyundai dokonce slibuje, že do roku 2035 bude v Evropě nabízet už jen auta s elektromotorem nebo hybridem.

Pokud tě zajímají čísla a fakta, mrkni na tuhle tabulku:

RokPočet vyrobených aut Hyundai celosvětově
20157 988 479
20187 399 994
20216 668 871
20237 300 000

Jak vidíš, výroba kolísá podle situace ve světě, ale pořád jde o obrovská čísla.

Tipy a zajímavosti o Hyundai, které tě možná překvapí

Možná víš, že Hyundai vyrábí auta, která se prosazují i v motorsportu, hlavně v rallye – tým Hyundai Motorsport sbírá úspěchy v seriálu WRC. Ale je toho víc: Věděl jsi, že některé díly pro evropská auta vznikají právě v českých Nošovicích, ale i v malých továrnách v Maďarsku nebo na Slovensku? Hyundai má totiž špičkově propracovanou síť dodavatelů, aby všechny díly na evropských modelech byly opravdu „evropské“. Tím snižuje cenu logistiky a zrychluje výrobu.

Hyundai pravidelně investuje do nových technologií – třeba chytrých asistenčních systémů, které najdeš i v levnějších modelech. Sázkou na jistotu jsou moderní motory – od úsporných tříválců až po výkonné hybridy a elektroauta. V posledních letech jsou tahákem oblíbené elektromobily řady IONIQ, které patří k nejprodávanějším na světě a sbírají jedno ocenění za druhým. Hyundai se tím řadí mezi tahouny přechodu na elektrifikovaná auta nejen v Evropě, ale i v USA, Číně nebo Austrálii.

Jestli máš rád technologie, chytré funkce nebo bezpečnost, s Hyundaiem nešlápneš vedle. Nejnovější generace asistentů typu Highway Driving Assist, automatické parkovací systémy nebo chytré infotainmenty jsou už ve střední třídě standardem. Každých pár let navíc značka přináší odvážný design – vzpomeň si na ostrý Hyundai i30 N, rodinný Tucson nebo ikonický IONIQ 5, jehož retro-futuristický styl nadchl i milovníky sci-fi.

A Malá perlička na závěr: zakladatel Hyundai Chung Ju-yung byl vyznavačem jednoduchosti a efektivity – do práce prý každý den vstával ve čtyři ráno a oběd trávil mezi dělníky. Jeho osobní filozofie „Nic není nemožné“, kterou najdeš i v reklamních sloganech firmy, se propsala i do celé kultury značky. Takže když sedíš za volantem svého Hyundai, nenápadně spojuješ svět asijské tradice, tvrdé práce a chytrých technologií. Jo, a třeba právě to je důvod, proč jsou tahle auta tak oblíbená.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.