Někdo ti možná bude tvrdit, že hybridní auta jsou složitá na provoz, ale opak je pravdou. Většina lidí řeší hlavně to, jak vlastně takový hybrid natankovat nebo dobít. Ve Volvu tě nečekají žádné složité čáry. Dostaneš klasický otvor na benzín a navíc ještě zásuvku na elektro kabel.
Když dojde šťáva v baterce, prostě zajdeš na pumpu a natankuješ benzín. Stejně jako s normálním autem. Samozřejmě, pokud máš doma zásuvku nebo veřejnou nabíječku poblíž, dobiješ elektro část přes kabel. To dává smysl hlavně při pravidelných krátkých trasách po městě, kde nejvíc šetříš peníze na palivu.
Hybrid se rozhodne sám, jestli pojede na elektřinu, benzín nebo obojí najednou. Takhle je to pohodlné a nemusíš pořád přepínat režimy. Tip: Nikdy nezapomínej na stav paliva, protože i když jedeš pár dní jen na baterku, benzín v nádrži dokáže zestárnout. Až tě pak auto překvapí, že se spustí spalovák třeba uprostřed dálnice, nechceš být bez kapky v nádrži.
Hybridní auto vlastně kombinuje dvě věci: klasický spalovací motor a elektromotor. Ve Volvu to znamená, že v útrobách najdeš jak benzínovou jednotku, tak baterii s elektromotorem. Vše je spojené tak, aby auto chytře rozpoznalo, kdy je lepší jet na elektřinu a kdy na benzín. Často se těchto systémů bojí hlavně ti, co mají strach z nových technologií. Ale ve skutečnosti řešíš méně než u dieselové stříkačky.
Hybridy existují ve dvou hlavních verzích: klasický hybrid (například Toyota Prius) a plug-in hybrid, jako třeba Volvo XC60 Recharge. Klasický hybrid není možné dobíjet ze zásuvky, nabíjí se sám při brždění a jízdě. Plug-in hybrid, naopak, dobiješ i ze zásuvky — buď doma, v práci, nebo u veřejné nabíječky.
Auto si samo řídí, kdy používá elektřinu nebo benzín. V běžném městském provozu jezdí většinou na elektřinu. Při vyšší rychlosti, nebo když baterka dojde, přepne se na spalovák.
Tankování hybridu u Volva může znamenat, že za měsíc natankuješ benzín jednou nebo dvakrát, pokud nabíjíš pravidelně. V praxi pak často řešíš spíš, jestli máš dost nabito, než kolik máš paliva v nádrži.
Typ hybridu | Dobíjení ze zásuvky | Elektrický dojezd |
---|---|---|
Klasický hybrid | Ne | 1–3 km (jen rekuperace) |
Plug-in hybrid | Ano | v praxi 40–90 km |
Ještě jedna finta: v některých městech tě s plug-in hybridem pustí do zón s nízkými emisemi, nebo nemusíš platit za parkování. Takže je to výhoda nejen pro peněženku, ale i pro pohodlí ve městě.
Tady je potřeba být v obraze, jak se hybridní Volvo chová v praxi. U klasického auta znáš rutinu: přijedeš na pumpu, natankuješ benzín a jedeš dál. U hybridu máš ale dvě možnosti. Obě jsou jednoduché, ale každá má svoje plusy a mínusy.
Pokud jedeš hlavně na spalovák, tankuješ klasicky. Prostě přijedeš ke stojanu, otevřeš víčko nádrže, zastrčíš pistoli a tankuješ. Výběr paliva je jasný – skoro všechna Volva hybrid potřebují Natural 95. Cena je stejná jako u běžného automobilu a celý proces zabere pár minut.
S tankováním hybridu ale souvisí i dobíjení elektro baterky. U Volva otevřeš druhé víčko – většinou někde na předním blatníku nebo vepředu u masky. Zasunout nabíjecí kabel trvá pár vteřin, pak už auto čerpá elektřinu samo. U domácí zásuvky je dobíjení nejpomalejší, ale nejlevnější. Na veřejné nabíječce si výrazně zrychlíš, za hodinu máš často hotovo. Nevýhoda je, že některé hybridy Volva neumí tzv. rychlonabíjení – na to si musíš dát pozor, aby ses u nabíječky moc nezdržel.
Tip z praxe: Pokud jezdíš hlavně krátké trasy a máš možnost dobíjet doma, skoro nesáhneš na benzín. Jestli ale vyrážíš za rodinou z Prahy do Ostravy, benzín tě zachrání a hybrid se přepne podle potřeby. Zvlášť u Volva je tohle automatika bez práce navíc.
Nikdy jsi netankoval hybrid? Žádný stres. Jestli máš Volvo typu plug-in hybrid, zvládneš to levou zadní. Pohodlí je v tom, že postupy pro tankování benzínu a dobíjení elektřiny jsou oddělené a nic na nich není složitého.
Nejdřív klasika s benzínem. Otevři víčko nádrže, vezmi pistoli a natankuj, jak jsi zvyklý. Pak zaplať a můžeš jet. Není v tom žádná věda, všechno je přesně jako u běžného auta. Volvo má palivovou nádrž často kolem 50 litrů (třeba model XC60 Recharge), což pokryje i delší výlety.
Teď k elektřině – zapojení kabelu. U plug-in hybridních Volv (třeba V60 T6 Recharge) najdeš nabíjecí port většinou na předním blatníku nebo u předního kola. Stačí vytáhnout nabíjecí kabel buď z domácí zásuvky (230 V) nebo použít veřejný nabíjecí sloupek.
Tip: Nabíjení na veřejné stanici bývá u Volva omezeno na AC (střídavý proud), takže rychlodobíjení typu DC u plug-in hybridů většinou nevyužiješ. Nezapomeň zkontrolovat, že máš správný kabel (typ 2 je pro Volva běžný standard).
Celý postup je jednoduchý a fakt nemusíš být geek nebo technik. Když zvládneš tankování a občas připojíš auto na kabel, z tankování hybridu se stane rutina jako nic.
Hybridy Volva zvládají město i delší výlety, ale v každodenním ježdění můžeš ušetřit víc, než bys čekal. Pokud máš možnost nabíjet doma, udělej z toho rutinu, třeba přes noc – za hodinu a půl dostaneš až 20 km dojezdu na elektřinu (u plug-in hybridů). Nečekej, až bude baterka úplně prázdná. Pravidelné dobíjení totiž životnost baterie neohrozí, spíš naopak. Firmy, co dělají baterky do Volva, na tohle přímo myslí.
Když parkuješ na veřejnosti, najdi místo s nabíječkou v dosahu – veřejné nabíječky nejsou v Česku sci-fi, ve větších městech už jich jsou stovky. Pohodlí rozhodně přidá aplikace, kterou Volvo nabízí. Z auta pak na dálku zjistíš stav baterie nebo předem zapneš klimatizaci.
Šetřit palivo? Brzdi co nejvíc rekuperací, tedy tak, že jednoduše sundáš nohu z plynu a necháš auto samo zpomalit. Dávej pozor na styl jízdy – ostré rozjezdy spalují víc benzínu, protože hybrid okamžitě zapojuje oba motory. Pokud máš v autě režim „Pure“, používej ho ve městě, kde jedeš hlavně na elektřinu.
Občas auto protáhni delší trasou, ať se nezanášejí filtry a systém běží, jak má. U některých modelů Volvo doporučuje aspoň jednou měsíčně projet 30–50 km na spalovací motor. Běžný hybrid umí na tankování hybridu jezdit po městě i týden bez návštěvy pumpy, když dáš nabíjet každou noc.
Nespoléhej jen na ukazatel dojezdu – v zimě baterka vydrží méně, klidně o 30 % kvůli topení. Například v únoru jsem s hybridem Volvo XC60 v Brně místo 50 km najel na elektřinu jen 35 km.
Situace | Dojezd na elektřinu | Palivová úspora |
---|---|---|
Léto (město) | 45–50 km | až 70 % |
Zima (město) | 30–35 km | až 60 % |
Dálnice (kombinace) | 15–20 km | až 25 % |
Chceš-li z hybridu dostat maximum, fakt se vyplatí sledovat stav nabití před každou cestou a plánovat nabíjení dopředu. Pokud cestuješ s mazlíčkem jako já s Rexem, zkontroluj ideálně i přístup k nabíječce u parkovišť poblíž parků. Ušetříš a zároveň máš čistší svědomí i vzduch.
Jestli jsi někdy jel hybridním Volvem na delší výlet, zjistíš, že pár věcí musíš hlídat víc než ve městě. Auto sice zvládne samo přepínat mezi elektřinou a benzínem, ale dlouhá cesta má svoje specifika. Největší rozdíl je v tom, že na dálnici rychle vyčerpáš baterku a zbytek štráduješ hlavně na benzín. Proto se vyplatí správně plánovat trasu a nabíjení.
V čem je Volvo fajn? Plug-in hybridy jako XC60 Recharge nebo V60 Recharge zvládnou automaticky kombinovat oba motory podle podmínek. Čistě na baterku ale většinou objedeš jen město – mimo něj zvládneš aspoň využít elektrickou sílu při rozjezdech nebo v kolonách.
Podívej, jak reálně vypadá spotřeba hybridní XC60 při délkách tras, které jsme s Veronikou a pesem Rex testovali minulý rok:
Trasa | Délka (km) | Průměrná spotřeba (l/100 km) | Podíl elektřiny (%) |
---|---|---|---|
Praha – Brno (dálnice) | 205 | 6,3 | 15 |
Praha – Pec pod Sněžkou (kombinace) | 160 | 4,8 | 23 |
Příměstská jízda v okolí Prahy | 40 | 2,2 | 65 |
Na dlouhé trasy je hybrid pořád hlavně benzínové auto s elektrickým bonusem. Nabíjení během cest často není problém díky veřejné infrastruktuře, ale i bez něj jedeš v klidu díky spalováku. Ať už jedeš na chalupu, nebo na dovolenou přes půl republiky, plánuj tankování, nabíjení a sleduj statistiky v autě. Než vyrazíš, podívej se na mapu nabíječek a pump, hlavně když jedeš někam, kde to neznáš.
Každý, kdo si koupí tankování hybridu, se mě ptá hned pár stejných věcí. Nejčastěji řešíme, jak rychle se hybrid nabíjí, jestli je potřeba vozit speciální kabely a co se stane, když někde zapomenu natankovat nebo nedobít. Tak tady to sepisuju jednoduše a bez obalu:
"Většina hybridních Volv má kombinovanou spotřebu od 1.8 do 7 litrů podle stylu provozu. Pokud majitel pravidelně nabíjí, úspora v městském režimu může být opravdu výrazná." – Tiskové oddělení Volvo Cars Česká republika
V praxi doporučuji držet v kufru oba kabely – ten s domácí koncovkou (tzv. cihla) i kabel na klasické veřejné nabíječky. Už jsem jednou na chalupě ušetřil Veronice půl dne tím, že jsem měl náhradní šňůru. A pokud máš psa jako já Rexe, počítej, že kabel schováš někde, kde na něj nedosáhne, jinak ho použije místo hračky.
Typ nabíjení | Doba nabíjení | Typický dojezd na elektřinu | Průměrná spotřeba benzínu (město/dálnice) |
---|---|---|---|
Domácí zásuvka (230V) | 5–6 hodin | 40–50 km | 2 l / 6 l / 100 km |
Veřejná AC nabíječka | 3 hodiny | 40–50 km | 2 l / 6 l / 100 km |
Další vychytávka: U Volva jde většinou i v aplikaci nastavit, kdy má nabíjení začít. Tak si můžeš zvolit levný noční proud. Co ti budeme povídat, za celý rok to není malá úspora. Je dobrý sledovat i tlak v gumách – hybrid s větší váhou má na pneu větší nároky, sjeté gumy zvyšují spotřebu hned o litr.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.