RC Auta a Autodíly

Automobily října 31, 2025

Odkud je Chrysler? Původ značky a její vztah k Opelu

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Porovnání modelů Chrysler a Opel

Tento nástroj zobrazuje modely Chrysleru a Opelu, které byly navrženy společně během spolupráce v letech 1987-1999. Vyberte model z obou značek a zjistěte jejich společnou historii.

Porovnání modelů

Společná historie Začátek spolupráce: 1987 Konec spolupráce: 1999

Důležité fakta

  • 1925 Chrysler založen v Detroitu, USA
  • 1987 Chrysler koupí 80 % akcií Opelu
  • 1999 Chrysler prodává Opel General Motors
  • 2014 Vznik společnosti Fiat Chrysler Automobiles (FCA)
  • 2021 Vznik Stellantis (spojení FCA a PSA)

Chrysler není evropská značka. Není německá, ani francouzská. Je to čistě americký výrobce, který vznikl v roce 1925 v městě Detroit, Michigan. Jeho zakladatelem byl Walter P. Chrysler, bývalý inženýr a manažer v General Motors, který chtěl postavit auta, která budou lepší než ta, co tehdy na trhu byla. Nejprve se zaměřil na kvalitu, techniku a dostupnost - a to ho dostalo na vrchol amerického automobilového průmyslu. V 30. letech 20. století byl Chrysler třetí největší automobilkou ve Spojených státech, hned po Fordu a General Motors.

Chrysler a jeho vztah k Opelu

Chrysler a Opel se setkaly až v 90. letech. Opel, který vznikl v německém Rüsselsheimu v roce 1862 jako továrna na šívky a později na kola a motocykly, se stal významným evropským výrobcem aut. V roce 1929 ho koupil General Motors. V 80. a 90. letech byl Opel klíčovým hráčem v Evropě - prodával se v německu, Francii, Itálii, ale i v Česku. Když v roce 1987 Chrysler koupil 20 % akcií Opelu, všichni si mysleli, že se stane silným spojením. Ale to byl jen začátek.

Chrysler potřeboval přístup k evropskému trhu a Opel potřeboval peníze na nové modely. Spolupráce se projevila v společných modelech: Chrysler Horizon byl vlastně Opel Kadett, který se prodával pod jiným jménem v USA. Chrysler LeBaron z roku 1989 měl podobný podvozek jako Opel Rekord. Dokonce i Chrysler Voyager a Opel Zafira měly společný kostru. To znamenalo, že výrobní linky v Rüsselsheimu a Auburn Hills (Michigan) pracovaly na stejných autech, jen s jinými názvy a trochu jiným vzhledem.

Proč Chrysler koupil Opel?

Chrysler nechtěl jen prodávat auta v Evropě - chtěl je tam vyrábět. V 90. letech se v Evropě prodávalo méně aut než v USA, ale ziskovost byla vyšší. Chrysler věděl, že pokud chce být globální hráč, musí mít výrobní kapacity i na druhé straně Atlantiku. Koupí Opelu byl způsob, jak rychle dostat výrobní závody, distribuční síť a znalosti o evropském zákazníkovi.

Ale zde přišla chyba: Chrysler nebyl připraven na evropský trh. Náklady na vývoj nových modelů byly vyšší, než předpokládal. Konkurence z Japonska - Toyota, Honda - se rychle rozrůstala. A v roce 1999, po třech letech, kdy Chrysler vlastnil 80 % Opelu, se rozhodl prodej. Německý výrobce byl prodán společnosti General Motors, která ho vlastnila už dříve. Chrysler si nechal jen několik modelů, které se v USA prodávaly jako Chrysler Sebring a Chrysler Cirrus - v podstatě přepracované Opely.

Inženýři Chrysleru a Opelu společně pracují na společném autovém podvozku v 90. letech

Co se stalo s Chryslerem poté?

Po prodeji Opelu se Chrysler začal ztrácet. V 2000. letech se snažil přežít na trhu s auty jako Chrysler PT Cruiser - který byl populární, ale neziskový - a Chrysler 300, který se stal ikonou. Ale vývojové náklady byly příliš vysoké. V roce 2007 se spojil s italskou Fiat Group. V roce 2014 vznikla společnost Fiat Chrysler Automobiles (FCA), a v roce 2021 se FCA spojil s francouzskou PSA Group a vznikla Stellantis.

Dnes je Chrysler pouze jednou z mnoha značek ve skupině Stellantis. Neexistuje už samostatná Chrysler Corporation. Auta s červeným křížem se vyrábějí v USA, ale vývoj, inženýři a dokonce i některé výrobní linky jsou částečně řízeny z Itálie a Německa. V Evropě se Chrysler vůbec neprodává - jen v USA a Kanadě. A i tam se prodávají jen dva modely: Chrysler Pacifica a Chrysler 300.

Opel dnes - co zůstalo z Chryslerovy éry?

Opel dnes je vlastně značka General Motors, kterou v roce 2017 koupila francouzská PSA (dnes Stellantis). Všechny nové modely - Opel Astra, Opel Corsa, Opel Mokka - jsou založeny na platformách společné s Peugeotem a Citroëmem. Žádný z nich není přímým potomkem Chryslerova vlivu. Ale některé technologie, které Chrysler přinesl v 90. letech, zůstaly: například systémy bezpečnosti, které se vyráběly společně, nebo některé elektronické moduly v interiéru.

Chrysler vliv na Opel byl krátký - jen deset let - ale měl vliv na to, jak se evropská auta vyráběla. Když se Chrysler rozhodl pro spolupráci, změnil se přístup k výrobě. Auto už nebylo jen něco, co se vyrábělo v jedné zemi. Bylo to něco, co se vyrábělo v několika zemích, s využitím stejných dílů a technologií. To je dnes běžné - ale tehdy to byla revoluce.

Dnešní Chrysler Pacifica s průhledným odrazem staršího Opelu Zafira na pozadí

Je Chrysler ještě důležitý?

Ano, ale jen v USA. V Evropě je to jen historie. V USA je Chrysler stále značkou s historií. Chrysler 300 je jedním z mála amerických sedanů, který se stále vyrábí a který má výrazný design. Chrysler Pacifica je nejprodávanějším minibusem v USA - a je to jediný minibus s hybridním pohonem na trhu. Tyto modely nejsou v Evropě dostupné, ale jejich vývoj se děje v Auburn Hills, kde je stále jedna z posledních výrobních linek Chrysleru.

Chrysler je dnes více památkou než konkurentem. Jeho jméno se používá pro auta, která chtějí připomenout dobu, kdy americké automobilky vyráběly velká, pohodlná auta s výkonnými motory. Ale jeho technický vliv na Evropu je stále vidět - například v tom, že dnešní Opel Astra je podobný Peugeot 308, protože oba vznikly na stejné platformě. A ta platforma byla vyvinuta v době, kdy Chrysler ještě měl vliv na Opel.

Proč to všechno dělá rozdíl?

Když si koupíte dnešní Opel, nekoupíte něco, co vzniklo v Německu. Koupíte něco, co vzniklo v rámci globálního systému - kde technologie, návrhy a díly pocházejí z několika kontinentů. Chrysler byl jedním z prvních, kdo to zavedl. Když se v 90. letech rozhodl spolupracovat s Opel, neudělal to jen proto, aby prodával více aut. Udělal to proto, aby změnil způsob, jakým se auta vyrábějí.

Dnes, když vidíte Chrysler Pacifica na silnici v Chicagu, nevidíte jen auto. Vidíte pozůstatek 100leté historie amerického automobilového průmyslu - a také vliv, který měl na to, jak se evropská auta vyvíjela. Chrysler nebyl evropský. Ale jeho rozhodnutí změnilo Evropu.

Je Chrysler americká značka?

Ano, Chrysler je americká značka. Vznikla v Detroitu, Michigan, v roce 1925. Zakladatelem byl Walter P. Chrysler, bývalý inženýr a manažer v General Motors. Všechny její hlavní vývojové centrum a výrobní linky byly v USA, a i dnes jsou hlavní modely vyráběny v Auburn Hills, Michigan.

Měl Chrysler nějaký vliv na Opel?

Ano, Chrysler měl vliv na Opel v letech 1987-1999. Koupil 80 % akcií Opelu a společně vyvíjeli auta jako Chrysler Horizon, Chrysler LeBaron a Chrysler Voyager, které byly v podstatě přepracované Opely. Tato spolupráce vedla ke společným platformám, systémům a technologiím, které se používaly v obou značkách.

Proč Chrysler koupil Opel a pak ho prodal?

Chrysler chtěl dostat přístup k evropskému trhu a výrobním kapacitám. Ale evropský trh byl náročnější než očekával - konkurence z Japonska, vysoké náklady na vývoj a slabý zisk. Po třech letech, kdy byl Opel ztrátový, Chrysler ho prodal General Motors, která ho vlastnila dříve.

Prodávají se Chryslery v Evropě dnes?

Ne, Chryslery se v Evropě neprodávají. Poslední model, který se zde prodával, byl Chrysler 300C v roce 2010. Dnes je Chrysler součástí Stellantis, ale jeho značka je zaměřena pouze na USA a Kanadu. V Evropě se prodávají jen modely Peugeot, Opel, Citroën a Fiat.

Je dnešní Opel nějak spojen s Chryslerem?

Ne, dnešní Opel není spojen s Chryslerem. Od roku 2017 je Opel vlastněn společností Stellantis, která vznikla spojením PSA a Fiat Chrysler. Všechny nové Opely jsou založeny na platformách společných s Peugeotem a Citroëmem. Žádný moderní Opel nemá technický nebo návrhový vztah k Chrysleru.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.