RC Auta a Autodíly

Auto-moto července 5, 2025

Kdo vyrábí auta Mazda? Historie značky, výroba, zajímavosti a kde se montují vozy Mazda

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Některé značky poznáte na první pohled, jiné musíte chvíli zkoumat. Mazda patří do té první skupiny. Typická maska chladiče, ladné linie i sportovní charisma. Ale málokdo tuší, odkud Mazda skutečně pochází, kdo ji vlastní a kde vznikají její vozy, které potkáte na silnicích nejen po celé Evropě, ale vlastně po celém světě.

Kde se vzala Mazda? Od korku k autům

Příběh Mazdy nezačíná v žádném luxusním ateliéru mezi automobilovými nadšenci. Za vším stojí malé japonské město Hirošima. Rok 1920 – firma Toyo Cork Kogyo vznikla původně pro výrobu korku, nikoli aut. Kdo by čekal, že o pár dekád později se z této společnosti stane světový hráč na trhu automobilů? První automobil spatřil světlo světa až v roce 1931: tehdy přišel tříkolový truck Mazda-Go. A přestože Toyota a Honda už v té době koketovaly s výrobou aut, Mazda si šla vlastní cestou.

Po druhé světové válce se firma přeorientovala a začala vyvíjet první vozy s rotačním motorem. Rotační motor, to byla bomba. Inženýři v Mazdě dokázali, co jiní považovali za nemožné. Mazda RX-7 se stala mezi fandy legendou. Všichni si pamatují i na závodní model 787B, který vyhrál Le Mans jako první (a zatím jediný) vůz s rotačním motorem. I proto se Mazdě přezdívá technologický punk mezi japonskými značkami. Ale samozřejmě, podívejme se, jak se z této trochu punkové dílny stal světový výrobce.

Kdo Mazdu opravdu vyrábí?

Dnes je situace jasná: Mazdu vyrábí japonská společnost Mazda Motor Corporation, která sídlí v Hirošimě. Ačkoliv v minulosti měla Mazda různé vlastníky i partnery (v 70. a 80. letech ji na čas ovládla americká Ford Motor Company), dnes je to samostatná akciová společnost, jejíž akcie se obchodují na tokijské a mnoha dalších burzách. Ford má už jen téměř symbolický podíl, okolo 2 %.

Co je super zajímavé: Mazda nikdy nepatřila žádné velké alianci (jako Renault-Nissan nebo Volkswagen Group). Ráda zkouší vlastní nápady, například rotační motor, designové styly nebo minimalismus v interiéru. Posledních pár let vsází na klíčové japonské hodnoty: preciznost, řemeslnou kvalitu a důraz na detaily. Teprve nedávno navázala větší spolupráci s Toyotou, takže některé modely mají společné technologie – třeba hybridní systémy v evropské Mazdě 2 vycházejí z Toyoty Yaris.

Majetková struktura Mazdy je dnes víceméně transparentní a nezávislá, což znamená větší volnost při vývoji aut. Firma si zakládá na vlastní filosofii – "Jinba ittai" – což můžeme volně přeložit jako "jednota jezdce a koně". Pro Mazdu je totiž zážitek z řízení vším. Každý detail má za cíl propojit řidiče s autem – dokonce i při výběru materiálů se v Hirošimě pořád hledí na japonskou tradici.

Kde leží továrny Mazdy a v jakých zemích se montují jejich auta?

Kde leží továrny Mazdy a v jakých zemích se montují jejich auta?

Firma se sice proslavila jako čistě japonský výrobce, ale auta dnes vyrábí po celém světě – a to i v Evropě a Americe. Hlavní základna zůstává v Hirošimě. V areálu jsou výrobní linky na benzínové a naftové modely pro trh v Evropě, Japonsku i Severní Americe. Zajímavostí je, že právě v Hirošimě bývá nejčastěji testovaný a laděný nový design Mazdy, proto když jedeš do Japonska, už jen podle tvarů poznáš, jestli se ve městě testuje nový model.

Mazda má ale i další továrny, například v městě Hofu (opět v Japonsku). Tam vznikají hlavně modely Mazda 2 a Mazda 3, což jsou hatchbacky a menší sedany pro mladé řidiče a rodiny. Pro americký trh má Mazda montážní podnik v Mexiku (v Silao), odkud vyjíždí vozy pro USA, Kanadu a jižní Ameriku. Další továrny existují v Thajsku, Číně a na jiných asijských trzích – ale ne v Evropě. Často se proto stává, že i Mazda prodaná v Česku nebo Německu je vlastně "made in Japan".

Pokud se zaměříš na konkrétní modely, najdeš na štítku ve dveřích údaj o původu. Mazdy 6 nebo CX-5 pro evropský trh jsou většinou z Hirošimy nebo Hofu. Nejmenší modely byly v minulosti někdy vyráběné i v kooperaci s evropskými značkami (starší Mazda 121 se kdysi vyráběla ve Španělsku vedle Fordu Fiesta). Dnes už to ale neplatí. Mazda si svůj standard drží doma v Japonsku, což jí vyhovuje, protože má 100% kontrolu nad kvalitou výroby.

Nejvýznamnější závody Mazdy podle modelů
TovárnaStátModely
HirošimaJaponskoCX-5, CX-60, Mazda 6, MX-5
HofuJaponskoMazda 2, Mazda 3, Mazda 6
SilaoMexikoMazda 3, Mazda 2
Rayong (AutoAlliance)ThajskoMazda 2, Mazda BT-50
NanjingČínaMazda 3, CX-5, lokální modely

A pokud by tě zajímaly konkrétní výrobní objemy, podle dat z roku 2023 Mazda vyrobila přes 1,1 milionu vozů za rok. Z toho 650 tisíc vzniklo jen v Japonsku. Export z Japonska do Evropy dlouhodobě roste: dnes každé druhé auto prodané v Evropě je stále "made in Japan".

Proč jsou vozy Mazda tak oblíbené a co je na nich unikátní?

Mazda to nikdy neměla jednoduché – musí soupeřit se zavedenou trojicí Toyota-Honda-Nissan, a také s evropskými výrobci, kterých je u nás plný silniční park. Čím to, že si Mazda udržela pověst inovátora a zároveň si získala tolik fanoušků? Především je to právě ta japonská umanutost na detail. Všechny Mazdy vypadají jako malý designový šperk. Lidé si často pochvalují i materiály v interiéru – v testech odborných magazínů dostává Mazda vysoká hodnocení za kvalitu zpracování a použití pravé kůže nebo dřeva v luxusnějších modelech.

Další věc je technika pod kapotou: Mazda už od 60. let sází na neobvyklé motory. Tím nejslavnějším byl rotační motor, kterým dokázala proslavit model RX-7. Kdo slyšel motor RX-8 naživo v otáčkách, tak ví, o čem je řeč – zní naprosto jinak než běžná konkurence. Dnes Mazda navazuje na inovace hlavně v oblasti tzv. Skyactiv technologií, což jsou úsporné benzínové motory s vysokou účinností a nízkou spotřebou. Mazdy nemají malé turbomotory jako konkurence, ale spíš objemnější atmosférické motory, které jedou hladce a přirozeně.

Výrobce také razí heslo, že "radost z jízdy je základ". Není to jen marketing – opravdu na tom stojí vývoj a naladění každého modelu. Výsledkem je, že i řidiči v běžných Mazdách CX-5 nebo Mazda 3 vnímají přesné řízení a rychlé reakce. Mazda je tak jednou z posledních značek, které se nebojí dělat auta pro lidi, co chtějí řídit, ne jenom jet z bodu A do bodu B. Testy i recenze českých motoristických novinářů to potvrzují.

Když vezmeš v úvahu poměr ceny a výbavy, Mazda bývá často o kousek před evropskou konkurencí. Například automatická převodovka, navigace nebo bezpečnostní asistenti jsou ve standardu už od střední výbavy. Zajímavý tip: Vyplatí se sledovat skladové Mazdy v Česku, protože když přijde nový ročník, zlevňují ty starší i o desítky tisíc.

Za zmínku určitě stojí i dlouhodobá spolehlivost. V žebříčcích TÜV Report nebo J.D.Power se Mazdy často drží v Top 10 nejspolehlivějších značek. Díky tomu si auta Mazda drží vysokou zůstatkovou hodnotu – což oceníš, pokud budeš auto prodávat po pár letech.

Stojíš před rozhodnutím, jestli dát šanci Mazdě? Určitě se hodí mrknout na fóra nebo testovací jízdu – opravdu si to užiješ. A když už víš, že Mazda vzniká v Japonsku nebo v Mexiku a za jejím zrodem stál výrobce korku, každý model získá trochu nový kouzlo.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.