Krátká odpověď? Audi je německá automobilka. Sídlo má v Ingolstadtu v Bavorsku, ale první kapitola se psala v saském Zwickau. Dnes vyrábí po celém světě - od Německa přes Maďarsko a Slovensko až po Mexiko a Čínu. Hledáte jasný přehled, ne PR řeči? Tady je.
Příběh Audi nezačal v Ingolstadtu, ale v saském Zwickau. V roce 1909 založil konstruktér August Horch novou firmu poté, co odešel ze své původní značky Horch. Název „Audi“ je chytrý jazykový převod - latinský imperativ „audi!“ znamená „slyš!“ a odkazuje na Horchovo příjmení („horchen“ = „naslouchat“). První vozy s logem Audi se objevily mezi lety 1910 a 1911 právě ve Zwickau.
Ve 30. letech vznikla Auto Union, do které se spojily čtyři značky: Audi, DKW, Horch a Wanderer. To je důvod čtyř kruhů v logu. Po 2. světové válce se Auto Union přestěhovala do Ingolstadtu v Bavorsku. Tam Audi sídlí dodnes a tam se zrodila moderní éra značky - od pohonu quattro přes turbažadované pětiválce až po dnešní elektrické platformy.
Od 60. let je Audi součástí koncernu Volkswagen. Tato vazba umožnila masivní sdílení techniky (platformy, motory, elektronika) a rozšíření výroby po světě. Značka si ale udržela vývoj klíčových technologií v Německu - motory, pohon všech kol, bezpečnostní systémy, a v posledních letech software a elektrické architektury.
Pokud chcete oficiální opory: na tohle téma dobře poslouží historické materiály August Horch Museum Zwickau, prezentační data Audi MediaCenter a výroční zprávy Audi AG a Volkswagen Group za roky 2023-2024. Nečekejte bulvár - suchá fakta, která se dají ověřit.
Formálně: Audi AG je německá společnost se sídlem v Ingolstadtu. Tady běží klíčový vývoj a velká část výroby kompaktních a středních modelů. Velké modely a sportovní speciály vyrábí hlavně Neckarsulm. Elektrické modely dostaly v posledních letech dedikované linky v Ingolstadtu a Bruselu. Zbytek světa? Maďarsko je motorárna a montovna, Slovensko velké SUV, Mexiko Q5, Španělsko Q3 a vybrané deriváty, Čína pro místní trh.
Reálná mapa v roce 2025 vypadá asi takhle:
Město / země | Role | Hlavní modely (2024-2025) | Poznámka |
---|---|---|---|
Ingolstadt, Německo | Sídlo, vývoj, výroba | A3 (vybrané verze), A4/A5 rodina (podle generace), Q6 e-tron | Start Q6 e-tron (PPE) v roce 2024/2025, dlouhodobě jádro značky |
Neckarsulm, Německo | Výroba, speciály | A6/A7/A8, e-tron GT, RS modely | Böllinger Höfe - nízkoobjemové sportovní linky |
Győr, Maďarsko | Motory + montáž | V minulosti TT; dnes motory a vybrané karosářské verze A3 | Strategická motorárna koncernu; montáž dle portfolia |
Bratislava, Slovensko | Velká SUV | Q7, Q8 | Společný areál VW Slovakia (sdílené linky s VW/Porsche) |
Brusel, Belgie | EV výroba | Q8 e-tron (dříve e-tron) | První čistě elektrická továrna Audi |
Martorell, Španělsko | Výroba kompaktních SUV | Q3/Q3 Sportback | Areál SEAT, sdílené platformy MQB |
San José Chiapa, Mexiko | Výroba pro svět | Q5 (včetně Sportback) | Důležitý export do USA/Kanady/Evropy |
Changchun, Foshan, Anting (Čína) | Místní výroba | Místní verze A4L/A6L, Q5L, vybrané EV | JV s FAW a SAIC; nové EV závody pro PPE |
Tohle je zjednodušený přehled. Koncern občas točí modely mezi závody a upravuje mix podle poptávky, norem a kapacit. Typický příklad? Audi TT skončilo v roce 2023, linky v Győru se přeskupily. Velké sedany drží Neckarsulm, elektrika rozjíždí Ingolstadt a Brusel. Q5 pevně zůstává v Mexiku, protože dává smysl pro americký trh.
Co je pro nás - řidiče v Česku - dobré vědět: původ značky je Německo, ale „původ vašeho auta“ bude továrna, kde ten konkrétní kus sjel z linky. A to se může lišit model od modelu i rok od roku. Pokud si beru auto do testu, vždy si to ověřím v CoC listu nebo v TP. A když jedeme s Veronikou na víkend do Budapešti, pokaždé si vzpomenu, kolik koncernových motorů vzniká pár kilometrů od dálnice u Győru.
Ještě jedna věc: technologický vývoj. I když se auto montuje v Mexiku nebo na Slovensku, návrh platformy, softwaru a bezpečnostních systémů běží v Německu (a v rámci koncernu i v dalších evropských centrech). To je důvod, proč se mluví o „německém původu“ i u kusu s VIN z Mexika.
Pokud řešíte Audi původ kvůli nákupu, pojďme prakticky. V Česku máte několik jistých cest, jak si to ověřit bez šumu z diskuzí.
Postup krok za krokem:
Rychlé heuristiky (když nemáte po ruce TP):
Co si pohlídat u ojetiny z dovozu:
Proč na tom záleží? Nejde o ego. U některých flotil a pojišťoven se země montáže promítá do zůstatkové hodnoty a sazeb. U záruk a svolávaček je zase důležité, z jaké továrny série pochází. A když srovnáváte dvě ojetiny, různé závody mohou mít jiné výbavové pakety a drobné změny v dílech.
Časté otázky (mini-FAQ):
Osobní tip na závěr části: když kupuju auto pro rodinu, nevážu se na „zeměpis“. Hledám stav, servis, vybavení a dokumenty. Původ si ověřím, ale nepanikařím, když zjistím, že Q5 je z Mexika - je to záměr Audi pro světové trhy.
Checklist (rychlá kontrola před koupí):
A ještě jedna praktická drobnost: pokud řešíte firemní politiku „národní původ“, předem si vyžádejte oficiální potvrzení od prodejce. V roce 2025 je globalizace výroby tak daleko, že „německé auto“ může mít motory z Maďarska, montáž na Slovensku a software z Německa - a je to v pořádku.
Scénáře a trade‑offy (kdy co dává smysl):
Co může zaskočit: přeznačování modelů (A4/A6 vs. A5/A7) a přechod na nové elektrické platformy (PPE). Pokud sledujete starší recenze, koukněte na rok výroby - 2023/2024 jsou přelomové.
Na závěr pár důvěryhodných zdrojů, které se vyplatí sledovat, když chcete mít data z první ruky: výroční zpráva Audi AG (sekce výroba a závody), Audi MediaCenter (tiskové informace k novým linkám a modelům), Volkswagen Group Annual Report (mapa závodů koncernu) a historické materiály August Horch Museum Zwickau. Vše jsou primární zdroje bez šumu.
Next steps podle toho, kdo jste:
Občas se mě někdo v Brně zeptá: „Je to pořád německé, když to vyrobili v Mexiku?“ Odpovídám: původ značky - ano, Německo. Původ kusu - Mexiko. Kvalita - podle standardu Audi, hlídaného centrálou v Ingolstadtu. A to je férová a pravdivá zkratka pro rok 2025.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.