Zajímá tě, kde vlastně vzniká Volvo XC60? Kdysi by ti skoro každý tipnul Švédsko a měl by částečně pravdu, jenže dnes už je to trochu jinak. Výroba se rozprskla do víc koutů světa – a ne vždy je to na škodu. Mít XC60 ze Švédska, Belgie nebo třeba Číny, to rozhodně není jedno a to samé.
V posledních letech Volvo rozšířilo své výrobní linky, aby stíhalo obrovský zájem o SUV. Pokud někdo tvrdí, že pořád všechna XC60 pocházejí od polárního kruhu, trochu kecá. Fakt je ten, že na štítku u dveří najdeš buď Göteborg (Švédsko), Ghent (Belgie), nebo města v Číně. Někdo možná řeší, jestli je „čínské“ Volvo horší. Povíme si, jestli je tahle představa oprávněná, protože dnes automobilky dávno míchají části a technologie po celém světě.
Pokud jsi v procesu výběru Volva XC60, mrkni na výrobní štítek, hlavně když se rozhoduješ mezi novým a dovozem. Najít správnou kombinaci může být hračka, když víš, kam se dívat. Že nevěříš? Tady se dozvíš, proč je dobré původ auta řešit nejen z hlediska prestiže, ale i kvůli servisu a zárukám.
První Volvo XC60 sjelo z výrobní linky v roce 2008 a hned se stalo hvězdou mezi evropskými SUV. Volvo tehdy auta vyrábělo hlavně ve Švédsku, ve městě Göteborg. Tam byl domov většiny modelů a právě tato továrna dlouho znamenala záruku "švédské kvality".
Jenže poptávka rostla a Švédsko začalo nestíhat. Volvo proto přesunulo část výroby modelu XC60 do Belgie, konkrétně do závodu v Gentu. Od roku 2017 se výroba druhé generace rozjela naplno nejen ve Švédsku, ale i právě v Belgii. Krom toho se začaly montovat XC60 také v Číně, aby si Volvo zajistilo lepší přístup na tamní trh a snížilo výrobní náklady.
Dnes je situace jasná – výrobní linky pro XC60 má Volvo rozeseté ve třech zemích:
Není od věci zmínit, že v roce 2022 právě XC60 bylo nejprodávanějším modelem značky Volvo. S celkovým počtem přes 195 tisíc prodaných kusů za rok ukázalo, že lidi tahle střední SUV prostě baví.
Rok | Vyrobeno (tisíce kusů) | Hlavní továrny |
---|---|---|
2008 | cca 40 | Švédsko |
2017 | cca 80 | Švédsko, Belgie |
2022 | 195 | Švédsko, Belgie, Čína |
Přesun výroby nebyl jen o úspoře peněz. Díky víc továrnám zvládá Volvo rychleji dodat auta zákazníkům v různých koutech světa. A třeba já, když jsme s Veronikou testovali ojetinu XC60 z Belgie, vůbec jsme nepoznali rozdíl proti švédské verzi – kvalita zůstala.
Volvo už dávno není jen o švédské půdě. Aby zvládali zájem o SUV, postavili moderní továrny i mimo Evropu. Když se řeší, kde přesně se rodí Volvo XC60, nejčastěji narazíš na tři zásadní adresy. Zajímavé je, že některé modely z různých trhů přicházejí z úplně jiných koutů. Opravdu už dávno neplatí, že skandinávská značka znamená i skandinávskou výrobu.
Teď mrkneme na hlavní tovární místa:
Co je zajímavé: Volvo v Číně nasadilo stejné standardy, jaké platí v Evropě. Jak řekl Anders Gustafsson, prezident Volvo Cars USA:
„Kvalita a bezpečnost je pro nás stejná bez ohledu na to, jestli pochází auto ze Švédska nebo z Číny.“
Když si to shrneme, nejčastěji se setkáš s těmito místy výroby XC60:
Fabrika | Země | Původní hlavní trh |
---|---|---|
Torslanda (Göteborg) | Švédsko | Evropa, USA |
Ghent | Belgie | Evropa, další regiony |
Čcheng-tu | Čína | Čína, Asie |
Ta-čching | Čína | Čína, globálně |
Pokud tě zajímá, odkud tvoje konkrétní XC60 pochází, na výrobním štítku je uvedený tzv. kód VIN a země výroby. Tak máš jasno během minuty.
Není to jen kravina pro fajnšmekry, fakt je rozdíl, kde se tvoje Volvo XC60 složilo do kupy. Výrobní země hraje roli hlavně v servisu, záruce a někdy i v typu motoru nebo výbavy, kterou auto nabídne. Auto stejného jména může mít vevnitř jiné detaily podle toho, jestli vyjelo z pásu ve Švédsku, Belgii nebo Číně.
Důvod je jednoduchý. Každá továrna upravuje sérii podle regionálních požadavků nebo předpisů. Například některé čínské verze nabízejí luxusnější čalounění v základu, zatímco „evropské“ modely zase víc myslí na přísné emise a bezpečnostní standardy. Zásadní rozdíl nedělá původ samotných dílů (většina je společná), ale finální montáž a drobnosti, které na první pohled nepoznáš.
Jednu zajímavost jsem kdysi řešil i doma. Veronika si všímala, že konkrétní model koupený v Německu měl jiný infotainment než ten, co nabízeli ve Švédsku. Ten rozdíl nebyl jen v softwaru – šlo i o funkce spojené s trhem, na který bylo auto dodané.
Mrkni do tabulky, ať máš jasno, co kde která továrna obvykle montuje:
Továrna | Země | Typické specifikum | Určení trhu |
---|---|---|---|
Göteborg | Švédsko | Vysoká výbava, evropské normy | Evropa, USA |
Ghent | Belgie | EU verze, odolnost | Evropa |
Chengdu/Daqing | Čína | Lepší základ, někdy jiné motory | Asie, nové trhy |
Chceš rychlý tip? Když vybíráš Volvo XC60, koukej nejen na cenu a výbavu, ale i na výrobní štítek. Leckdy najdeš překvapivý detail, který rozhodne o tom, jestli tě bude auto bavit nebo spíš naštve pár zbytečnostmi v provozu i servisu.
Když kupuješ Volvo XC60, koukni nejdřív na původ auta. Každá výrobní země může znamenat jiné vybavení, servis nebo dostupnost náhradních dílů. Tohle není žádná teorie – v praxi se ukazuje, že například některé modely vyráběné v Číně mají odlišné, i když srovnatelné díly, než švédské nebo belgické verze.
Hodí se znát konkrétní pravidla:
Pro úplnost, tady je přehled hlavních rozdílů podle výrobní země:
Výrobní země | Pro koho určeno | Často odlišnosti |
---|---|---|
Švédsko (Göteborg) | Západní Evropa, Skandinávie | Výbava standard pro EU, plná kompatibilita |
Belgie (Gent) | Evropské trhy | Totéž jako švédská, někdy jemné rozdíly v montáži |
Čína (Čcheng-tu, Ta-čcheng) | Asie, výjimečně export | Jiný infotainment, výbava na přání, jiné bezpeč. normy |
Není špatné přečíst si zkušenosti lidí, kteří mají XC60 z Číny. Dávají tipy na drobná omezení v menu infotainmentu, nebo na volbu klimatizace. Auto Expert.cz k tomu říká:
„Ovšem modely dovezené ze zahraničí – především z Číny – mohou mít například odlišné vestavěné navigace nebo rozhraní pro telefon. Servis by měl vždy ověřit VIN a porovnat výbavu.“
Máš-li možnost volby, radši si zkontroluj nejen, kde bylo auto vyrobeno, ale i jeho servisní historii. Někdy se stává, že dovoz z Číny brnkne na dlouhou čekací dobu u některých dílů, ale zase cena může být fajn. Než se rozsekneš, drž se těchto tipů:
Když víš, co čekat od auta podle výrobního původu, chápeš, proč tuhle otázku řeší i ostřílení řidiči. Vyplatí se udělat malý průzkum a být v obraze – hlavně pokud chceš mít z Volva XC60 klid a radost dlouhá léta.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.