Znáte historii vlastnictví Volvo? Odpovězte na otázky a zjistěte, kolik víte o této legendární švédské značce.
Odpověděli jste správně na 0 z 5 otázek
Volvo je jedna z nejznámějších automobilových značek na světě - známá svou bezpečností, odolností a skandinávským designem. Ale kdo vlastní tuto značku dnes? Ne to, co byste možná očekávali. Volvo už není švédská firma, kterou založili v roce 1927 v Göteborgu. Dnes je součástí čínského automobilového gigantu, který se v posledních letech silně rozšiřuje po celém světě.
Do roku 2010 byla Volvo 100 % švédská společnost. Vyráběla auta pro celý svět, ale její jádro bylo v Severní Evropě. Všechny hlavní rozhodnutí o vývoji, bezpečnosti a designu přicházela z Göteborgu. Švédská vláda dokonce v minulosti považovala Volvo za národní majetek - podobně jako Saab nebo Ericsson.
Ale v roce 2000 začal problém. Volvo byla příliš rozsáhlá. Měla nejen auta, ale také nákladní vozy, motocykle, letadla a dokonce i lodě. To ji dělalo neefektivní. Když se v roce 2000 prodala nákladní část společnosti do Dánska, a pak i část motocyklového podniku, zůstala jen automobilová větev. A ta začala ztrácet peníze.
Do roku 2008 byla Volvo v rukou amerického koncernu Ford. Ford ji koupil v roce 1999 za 6,45 miliardy dolarů, ale za deset let z toho měl ztrátu. Ford se rozhodl zrušit všechny nekerní aktivity a Volvo se stala jednou z nich. V roce 2010 byla prodána - a to ne americkému, ne evropskému, ale čínskému investorovi.
V roce 2010 získala značku Volvo společnost Geely, čínský automobilový výrobce ze města Hangzhou. Geely tehdy nebyl nikým známý - dnes je jedním z největších automobilových koncernů na světě. Koupil Volvo za 1,8 miliardy dolarů. Bylo to největší čínské nákupní dobrodružství v automobilovém průmyslu v té době.
Geely nezrušil Volvo. Naopak - ho nechal být. Zůstal ve Švédsku, se svým vývojovým střediskem, svými inženýry, svým designem. Geely nevkládal své vlastní technologie do Volvy. Místo toho mu dal prostor, peníze a přístup k čínským trhům.
Od té doby se Volvo začalo rychle měnit. Před koupí byla Volvo známá jen jako bezpečná, ale trochu konzervativní značka. Po Geely se stala jednou z prvních značek, které přešly na elektrickou pohon - a to s velkým úspěchem. V roce 2025 je přes 70 % všech nově prodaných Volvů elektrických nebo hybridních vozidel. To je více než u BMW, Mercedesu nebo Audi.
Volvo si zachovala svůj design, svou bezpečnostní filozofii a dokonce i své švédské jméno. Ale změny jsou tam. Například:
Největší změnou je ale technologická. Geely vlastní vlastní vývojové platformy - jako je Sustainable Experience Architecture (SEA). Volvo používá tuto platformu pro všechny své nové elektrické auta. To znamená, že Volvo už nevyvíjí všechno sama - spoléhá na Geelyho technologie. Ale ne na špatné. Naopak - tato platforma je jedna z nejmodernějších na trhu.
Největší obava lidí po koupi byla: „Bude Volvo stále bezpečná?“ Odpověď je jednoznačná: ano. A dokonce je bezpečnější než kdysi.
Volvo je stále jedinou značkou, která má vývojový tým věnovaný výlučně bezpečnosti - a ten má přímý přístup k CEO. V roce 2025 Volvo představila nový systém, který detekuje předčasnou únava řidiče pomocí kamery a umělé inteligence. Tento systém byl vyvinut v Göteborgu, ale používá algoritmy, které byly společně vybírány s Geelym.
Volvo je stále jediným výrobcem, který slibuje, že všechny nové auta budou mít nulovou smrtelnost - tedy žádná smrtelná nehoda s jejich vozidly. Tento cíl nejsou jen slova. Volvo investuje 2,5 miliardy eur do vývoje bezpečnostních systémů do roku 2030. Většina těchto peněz jde na nové senzory, software a testování.
Toto je otázka, kterou si každý položí. Technicky ano - vlastní ji čínská společnost. Ale kultura, design, vývoj a výroba jsou stále evropské. Volvo má 12 výrobních závodů - 7 v Evropě, 3 v USA a 2 v Číně. Vývojové centrum je v Göteborgu. Ředitelé jsou z Švédska, Německa a USA. Většina inženýrů je stále švédská.
Volvo je jako člověk, který se přestěhoval do jiné země, ale zachoval svůj příjmení, své zvyky a svou osobnost. Geely nezměnil Volvo. Geely ji osvobodil - od finančních problémů, od zastaralých struktur, od nedostatku investic. Dnes je Volvo silnější, modernější a ambicióznější než kdy jindy.
Volvo nezůstává sama. Geely vlastní také Lotus, Polestar, Lynk & Co a značku Smart. Všechny tyto značky sdílejí technologie, ale nevztahují se na sebe. Volvo je největší a nejznámější z nich. V roce 2025 se Volvo stala první značkou v rámci Geely, která překročila 1 milion prodaných vozidel ročně - většina z nich elektrických.
Geely plánuje v roce 2026 spustit novou společnou platformu pro Volvo a Polestar - s větší kapacitou baterie, rychlejším nabíjením a novým rozhraním pro řidiče. To znamená, že Volvo bude i nadále využívat Geelyho sílu - ale jako nezávislá značka s vlastním vize.
V Švédsku se lidé nejprve smáli. „Číňané? To necháme?“ Ale dnes je jiná situace. Většina švédských zákazníků říká: „Díky Geely máme lepší auta.“ Výroba v Göteborgu roste, zaměstnání se zvyšuje, a Volvo je stále největším exportérem Švédska.
Největší příklad? Švédský inženýr, který pracoval na vývoji systému pro detekci dětí v autě - ten systém byl vyvinut v Göteborgu, ale využil čínské algoritmy z Geely. Výsledek? Systém, který zachraňuje životy - a který je teď standardem všech nových Volvů.
Kdo vlastní Volvo? Geely. Ale Volvo je stále Volvo. Bezpečná. Švédská. Moderní. A dnes je to jedna z nejrychleji rostoucích značek v evropském elektromobilovém trhu. Geely nezničil Volvo - pomohl jí přežít a přečinit. A to je největší úspěch, jaký může mít vlastník.
Technicky ne - vlastní ji čínská společnost Geely. Ale kultura, design, vývoj a výroba zůstaly v Švédsku. Volvo má své hlavní centrum v Göteborgu, většina inženýrů je švédská a všechna bezpečnostní inovace vznikají v Evropě. Volvo je tedy švédská značka v duši, i když má čínského vlastníka.
Geely potřebovalo přístup k evropským trhům, technologiím a reputaci. Volvo mělo nejlepší bezpečnostní systémy, silný design a důvěru zákazníků. Geely nechtěl vytvářet novou značku - chtěl koupit tu, která už byla úspěšná. Volvo byla ideální volbou.
Ano. Modely jako EX30 se vyrábějí v Tchaj-wanu, ale splňují stejné evropské bezpečnostní normy jako auta vyrobená ve Švédsku. Kvalita je kontrolována stejnými standardy - nezáleží na místě výroby. Všechny Volvy prodávané v Evropě jsou certifikovány podle EU norm.
Ano - od roku 2025 je přes 70 % všech nově prodaných Volvů plně elektrických nebo plug-in hybridů. Volvo plánuje v roce 2030 prodávat pouze elektrická auta. Všechny nové modely, které vycházejí, jsou od začátku navrženy jako elektrické.
Volvo je v současné době plně vlastněna Geely, ale Geely plánuje IPO (veřejnou nabídku) pro Volvo do roku 2027. To znamená, že Volvo se může stát nezávislou společností - ale stále bude využívat technologie Geely. Vlastník se může změnit, ale vize ne.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.