RC Auta a Autodíly

Auto moto června 24, 2025

Nejlepší čas na koupi nového auta: Kdy ušetřit nejvíc peněz?

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

“Auto zdraží příští měsíc, berte ho teď!” – slyšeli jste to někdy u prodejce? Náhodný nátlak, nebo mají pravdu? Většina lidí kupuje auto podle pocitu – když staré doslouží nebo když najednou narazí na reklamu s velkou slevou. Jenže pokud chcete ušetřit desítky tisíc a nechytit se do pasti marketingových kouzel, je dobré vědět, kdy je ten pravý okamžik zamáčknout u prodejce ‘objednat’. Výběr správného času opravdu umí udělat i z běžného nákupu hotový deal roku.

Jak kalendář ovlivňuje ceny nových aut

Žádná auta nejsou levná, to je fakt. Ale ceny se během roku překvapivě mění, a zdaleka ne náhodou. Koncem léta a na podzim spousta dealerů potřebuje vyčistit sklady, protože na silnicích se už prohánějí novější modely. To znamená mnohem větší šanci na slevy právě na skladové vozy. Podzim je z hlediska slev obecně nejštědřejší, hlavně proto, že automobilky (nejen ty, co působí v Česku, ale vlastně všechny v EU) uzavírají účetní rok a jejich prodejci touží splnit kvartální i roční plány.

Úplně jiná situace bývá začátkem ledna a února. Prodejci často garantují „nový modelový rok“, což může znamenat vyšší cenu, na oko vylepšený motor nebo změny v povinné výbavě. Typické je, že v tuto dobu mají showromy plno, všichni chtějí ‘čerstvé’ vozy s aktuálním rokem v technickém průkazu, což ale pro zákazníka nebývá zrovna výhodné.

Oproti tomu srpen a září jsou měsíce přesně pro ty, kdo neřeší, že auto je „modelově starší“. Prodejci už netrpělivě čekají na nové dodávky, obchodního ředitele pobolívá hlava z nesplněných plánů a skladové modely mají často vylepeny žlutými cedulkami „Akce pouze tento měsíc!“. A v tom je právě ta síla – aktuální auto dostanete levněji jen proto, že je potřeba uvolnit místo.

Z českého pohledu je zajímavé pozorovat i snahu dealerů zbavit se skladových vozů ještě před koncem roku kvůli DPH. V prosinci tak často padají rekordní slevy, protože firemní zákazníci tlačí na co nejrychlejší dodání a prodejci jsou ochotni sáhnout u skladovek na dno slevových možností. Data ze Svazu dovozců automobilů mluví jasně – každý prosinec vzroste registrace nových vozů až o 30 % oproti průměrům zbytku roku, což ukazuje zvýšený pohyb na trhu i zajímavější nabídky.

Modelové roky a facelift: Jak poznat, kdy počkat

Automobilky hrají s „modelovými roky“ svoji vlastní hru. Co to znamená? Výrobci jednou za 3–6 let udělají větší změnu (řekněme úplně nový Golf), ale skoro každý rok uvedou i menší úpravy – někdy lepší infotainment, drobné stylingové proměny nebo třeba přidání bezpečnostní asistentů.

K objednání auta před faceliftem lákají prodejci zákazníky fantastickými slevami. Když automobilka ohlásí „nový modelový rok“ nebo facelift, starší vozy musí rychle pryč. Tady pozor – někdy rozdíl mezi „starým“ a „novým“ autem není pro běžného řidiče vůbec patrný, třeba jen v přidaném dekóru na palubce nebo v několika softwarových novinkách. Když vám starší styl nevadí, můžete na končícím modelu ušetřit i desetitisíce.

Samozřejmě jsou případy, kdy automobilka přidá do výbavy něco zásadního. Například v roce 2023 musel do všech nových aut v EU přijít automatický omezovač rychlosti a zaznamenávání jízdy (tzv. černá skříňka). Nákup těsně před povinnou změnou může znamenat ušetřené peníze, ale také omezenou možnost výběru, protože nové skladovky se starší výbavou rychle mizí.

Někdy se ale vyplatí být trpělivý a na novou generaci počkat – například tehdy, když víte, že za několik měsíců bude auto úplně jiné, s novými motory, podstatně nižší spotřebou nebo revoluční technikou. Vždy stojí za to pečlivě sledovat tiskové zprávy výrobců a neptat se jen prodejce, ale i zabrousit do auto-moto diskuzních fór, kde se takové informace často objeví s předstihem.

Sezónní akce a proč je sledovat nejen kolem Vánoc

Sezónní akce a proč je sledovat nejen kolem Vánoc

Slevové akce na nová auta jsou často načasované hodně chytře. Všimli jste si někdy „jarní nabídky“, „letních prázdninových akčních balíčků“ nebo „podzimních bonusů na skladové vozy“? Výrobci i dealeři se inspirují módními řetězci – taky mají vyloženě oblíbené slevové vlny. Ale místo oblečení se prodávají auta, kde slevy znamenají několik desítek tisíc, což už stojí za pozornost.

Největší „výprodeje“ přicházejí ve chvílích, kdy je na trhu slabší zájem – v zimě nebo na přelomu léta a podzimu. Kdo vybírá auto v lednu nebo únoru, často dostane méně výhodných nabídek právě proto, že poptávka je vyšší kvůli firemním flotilám. Zato v červnu, červenci a srpnu je snazší jednat o slevě s prodavačem, není tolik poptávky a prodejci chtějí rozjet letní byznys.

Užitečné je sledovat nejen webovky výrobců, ale hlavně newslettery jednotlivých dealerství a specializované srovnávače akčních nabídek. Některé automobilky mají své „dny otevřených dveří“ s omezenými slevami jen na několik dní – například v Česku v posledních letech využily Škoda, Hyundai nebo Peugeot pravidelné víkendové slevy, kdy šlo pořídit auto o 5-10 % levněji než běžně. A jde o vozy s jasným skladovým číslem, takže žádné záludnosti typu “od 300 tisíc, ale jen při splnění speciálních podmínek”.

Dívejte se také po speciálních balíčcích – místo peněžní slevy dostanete třeba zdarma prodlouženou záruku, servis na pět let nebo zimní kola. Někdy se taková nabídka vyplatí víc než sleva přímo do ceny auta. Hodnotu těchto balíčků snadno ověříte – podívejte se, kolik stojí samostatné provedení těchto položek, ať víte, na čem jste.

Jak přelom roku mění hru: papírová magie a reálná úspora

Zkuste si tipnout – kolik lidí v Česku pospíchá na „auto do nového roku“? V praxi je to každoročně několik tisíc domácností i firem. Proč? Mít v technickém průkazu rok výroby 2025 je prestiž, hlavně ale znamená vyšší prodejní hodnotu při výměně auta za pár let. Ale právě proto, že většina chce auto „jako nové“, je leden a únor slabší na slevy.

Zajímavé je, že někteří obchodníci hrají s tzv. předregistrací. Znamená to, že auto oficiálně v papírech už „bylo“ registrováno, třeba jen na jednoho zaměstnance dealerství. Pro vás je to pak „ojetina“, i když má jen pár desítek kilometrů. Tato auta bývají zlevněná i o 15–20 %, zejména v lednu a únoru, kdy se prodejcům často sejde víc vozidel, než dokážou prodat.

Před přelomem roku se proto dá výhodně koupit skladový vůz modelového roku, který za pár měsíců bude už prostě „loňský“ a jeho cena rychle padá. Na druhou stranu, těsně na začátku roku stoupá poptávka po čerstvě vyráběných vozech – a s ní i riziko vyšších cen a delších čekacích lhůt.

Ta stejná kouzla se odehrávají i s tzv. předváděcími vozy. Dealer je pár měsíců používá jako ukázku, takže mají třeba 2000 km na tachometru, ale reálně jsou „nové“. V prosinci a lednu se jich dealeři chtějí zbavit, aby si nevylepšovali statistiky a mohli objednat čerstvé modely na novou sezónu. Za předváděcí vůz klidně zaplatíte o 15 % méně, než za nové.

Tipy, jak vyjednat nejlepší cenu a nestát se obětí triku

Tipy, jak vyjednat nejlepší cenu a nestát se obětí triku

Pokud chcete opravdu ušetřit, zkuste si počkat na chvíli, kdy je prodejce pod největším tlakem – a to je ke konci čtvrtletí, pololetí a hlavně v závěru roku. Tehdy mají manažeři stanoveny přesné limity, „kolik aut ještě musí odejít“. Nebojte se tedy tlačit na pilu. Vždy se ptejte na skladové vozy – ne na „individuální objednávku, která přijde možná za tři měsíce“, ale na konkrétní auta v hale.

Při jednání kolaudujte slevy s bonusy – ptá se, co vše je v základní ceně, a jestli pro vás nemá prodejce „něco navíc“ – zimní pneu, servis zdarma, prodlouženou záruku... I když se zdá nabídka na internetu špičková, uvnitř showroomu je prostor pro další úpravy. A když chcete jít opravdu do detailu, klidně prokažte, že jste si zjišťovali nabídky u konkurence.

Hodně lidí podceňuje sílu financování – pokud hned řeknete, že budete platit v hotovosti, prodejce nebude ochoten tolik zlevnit. Když holdujete leasingu nebo úvěru od jejich banky, sledujte, kolik vás bude stát přeplatek, ale prodejce většinou může nabídnout lepší slevu na auta financovaná přes „své“ úvěry. Zásadní je nepodléhat klasickým trikům – „nabídka jen do dnešního večera“, „už tu máme dalšího zájemce“. Když se nebudete bát si vyjednat čas a klidně chvíli počkat, získáte výhodnější cenu i bez nervů.

Takže kdy je nejlepší čas koupit auto? Bez ohledu na rok platí: vyhlížejte podzim a konec roku, nebojte se skladových vozů a předváděček, sledujte modelové obměny výrobců a věřte svému vyjednávacímu umu víc než řečem prodejců. Auto nakonec není ponožka; za pár týdnů čekání klidně ušetříte tolik, že to jinak vyděláváte celé měsíce.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.