RC Auta a Autodíly

Historie listopadu 14, 2024

Co je Waffen SS? Historie a souvislosti s BMW

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Waffen SS je často synonymem pro hrůzy druho světové války. Bez ohledu na svůj původ jako ochranná jednotka, tato organizace sehrála klíčovou roli ve válečných zločinech nacistického Německa.

V článku se podíváme na to, jak je tato historie propojena s automobilkou BMW, pro kterou válka znamenala obrovský průmyslový rozmach. Zkoumání těchto temných souvislostí nabízí neotřelý pohled na komplikovanou minulost, která do dnešních dnů vrhá stín na jednu z nejznámějších značek na světě.

Historie Waffen SS

Waffen SS, jako jedna z nejpověstnějších vojenských jednotek nacistického Německa, vznikla v roce 1933 jako osobní ochranka Adolfa Hitlera, známá jako Stabswache. Postupem času se přetvořila v elitní ozbrojenou sílu, která v době druhé světové války dosáhla až půl milionu členů. Součástí jejího růstu byly rozsáhlé nábory i brutalita, kterou byla známa. Tento vzestup nebyl náhodný, ale součástí širšího plánu Heinricha Himmlera na vytvoření vojenské sekty loajální k ideálům nacistické strany. Himmler viděl Waffen SS jako nesmiřitelnou sílu, elitní nástroj politické moci a také jako prototyp pro potenciální budoucí armádu Říše, která by hrála klíčovou roli při vytváření 'nového řádu' v Evropě. Waffen SS nebyly pouhé bojové jednotky, staly se symbolem ideologie a politické moci řízené rannou říší.

V průběhu času se Waffen SS zapletly do mnoha z válečných zločinů a mohou být směle přirovnávány k válečným strojům. Často byly nasazovány na frontových liniích jako kladivo nacistického režimu, známé svou neúprosnou bojovností. Jejich jednotky se rozsáhle zapojily do invaze do Polska a Sovětského svazu. Značná část účastníků a jednotek Waffen SS nesla zodpovědnost za řadu masakrů včetně masové vraždy v Babyn Jar na Ukrajině a masakr ve Francii ve městě Oradour-sur-Glane. To vedlo k tomu, že se Waffen SS staly jedním ze symbolů nelidskosti této doby. Waffen SS se podílely také na správě a ochraně koncentračních táborů, což ještě více prohloubilo jejich nechvalnou pověst. Podléhaly přímo osobnímu vedení Heinricha Himmlera, a tak byly skrz naskrz prosycené ideologickým zaujetím.

"Waffen SS were simply about war. Ruthless, determined, avant-garde warriors of the Nazi vision," napsal britský historik Antony Beevor ve své knize o druhé světové válce. Jeho slova načrtávají obraz vojáků, kteří byli často odděleni od reality, tvrdě drženi v přesvědčení o své neporazitelnosti a zvláštním poslání, které jim poskytoval režim.

Co se týče vnitřní struktury, Waffen SS vyžadovaly disciplínu, oddanost a fanatismus. Vojáci byli podrobeni intenzivnímu výcviku, který zahrnoval dril, fyzické a ideologické školení. Velitelé jako Paul Hausser, Josef Dietrich nebo Herbert Gille byli považováni za hrdiny režimu a jejich taktické dovednosti byly uznávané a obávané spojenci. S postupem války a potřebou lidí se našli nové cesty, jak přitáhnout muže do řad Waffen SS, včetně naverbování zahraničních vojáků z okupovaných zemí. To vedlo k vytvoření cizineckých legií, jako byla divize Viking, kde mnozí z nich bojovali s přesvědčením o své nové německé identitě.

Ekonomické zájmy nehrály malou roli v podpoře Waffen SS. Vojenští a průmysloví lídři třetí říše, často z těžkého průmyslu, měli přímé kontakty a vazby s Waffen SS. Plnění ekonomických cílů bylo úzce spojeno s válečnými plány. Průmyslové podniky, včetně některých, které se později staly světově uznávanými, profitovaly z levné pracovní síly z koncentračních táborů a podporovaly válečné úsilí prostřednictvím financí, které Waffen SS napomáhaly při jejich expanzi a výzbroji, což po válce vyvolávalo četné otázky týkající se jejich odpovědnosti.

BMW během války

BMW během války

V období druhé světové války hrála společnost BMW významnou roli v německé válečné produkci. Automobilka, původně známá jako výrobce letadlových motorů a motocyklů, se rychle přeorientovala na válečný průmysl. Značná část její výroby se soustředila na letecké motory pro Luftwaffe, což byl klíčový prvek nacistické vojenské strategie. Za války si BMW zajistilo kontrakty na výrobu motorů jako BMW 801, který poháněl řadu letadel, včetně slavného Focke-Wulf Fw 190. Tato činnost přinášela firmě nejen velké zisky, ale také silné vazby s vojenským aparátem Třetí říše, což vytvořilo řadu etických otázek, které společnost musela později řešit.

Vedle leteckých motorů se BMW zabývalo i produkcí dalších vozidel a technologií pro Wehrmacht, což zahrnovalo i vývoj vojenských motocyklů a podpůrné techniky. Významná část práce byla vykonávána v továrnách, do nichž byli nedobrovolně zapojeni váleční zajatci a nucení pracovníci. Existují svědectví a dokumentace, které odkrývají tvrdé podmínky, za nichž museli tito pracovníci pracovat. Jak říká historik Norbert Frei:

"BMW bylo během války nerozlučně spjato s vojenským úsilím Třetí říše"
. Tyto aspekty vytvořily dlouhodobé dilema ohledně morální odpovědnosti podniků v období válek.

Kvůli spolupráci s nacistickým režimem se po válce BMW potýkalo s rozsáhlou kritikou a muselo se vypořádat s poválečnými reformami a restrukturalizací. Společnost byla nucena čelit nejen nápravě poškozené infrastruktury, ale i změně vnímání veřejností. Pod vedením nových lídrů se BMW podařilo transformovat ze společnosti zatížené těžkou minulostí na průkopníka v globálním automobilovém průmyslu. Transformace BMW je dodnes uváděna jako příklad úspěšné konverze válečného průmyslu na mírový rozvoj.

Etické výzvy a dlouhotrvající vliv

Etické otázky spojené s aktivitami BMW během války stále rezonují a zůstávají předmětem diskusí. Existují názory, že by společnosti jako BMW měly sahat k aktivnějšímu přístupu k odčinění svých historických provinění, včetně kompenzačních programů pro ty, kteří byli během války zneužiti. Diskuse o zodpovědnosti podniků v kontextu válečných zločinů se zřídkakdy dostávají na veřejnost, ale jejich vliv na morální postoje dnešních spotřebitelů je patrný.

Nezávislé výzkumy a studie se opakovaně snaží tuto historii zpřístupnit veřejnosti. Historické instituce a archivy dnes usilují o otevření veřejné diskuze, která by umožnila lepší pochopení spojení mezi BMW a Wehrmachtem. Díky pečlivé analýze dokumentů a svědectví se dnes můžeme poučit z historie a pečovat o lepší etické standardy v průmyslu do budoucna.

Kontroverze a důsledky

Kontroverze a důsledky

Když se řekne Waffen SS, okamžitě se vybaví brutální válečné zločiny a neúprosné praktiky během druhé světové války. Přesto zůstávají některé detaily o jejich spolupráci s německými firmami do dnešních dnů relativně neznámé. Jedním z nich je významná úloha automobilky BMW v nacistické válečné mašinérii. Během války nejenže vyráběla motory pro letadla i vozidla Wehrmachtu, ale také profitovala z nucené práce vězňů z koncentračních táborů. Tyto skutečnosti pokládají etické otázky, které dodnes naráží na odpovědnost korporací a jejich vůdců.

Je známým faktem, že firma do konce války znacně rozšířila svou produkci. Historici často zmiňují, že díky dodávkám pro Wehrmacht peníze proudily nejen do průmyslových závodů, ale i k německé elitě.

"BMW hrála nepopiratelnou roli v podpore nacistického režimu, zatímco zaměstnávala tisíce nuceně nasazených pracujících," uvedl Dr. Hans Mommsen, uznávaný historik specializující se na nacistické Německo. Tato spolupráce vedla k trvalým následkům i po válce, kdy společnost musela obnovit svou reputaci v poválečném období.

Skutečnost, že nucení pracující se podíleli na výrobě části výrobků BMW, vrhá dlouhý stín na pokročilou poválečnou expanzi značky. Morální dilema, které z těchto aktivit vyplynulo, se nezmírnilo ani s odstupem let, a značky čelí kritiků ze strany historiků až po spotřebitele. V současnosti BMW investuje do veřejných ochraňujících projektů včetně financování programů pro památku obětí. Přesto zůstává otázka, zda je možné oddělit historické zločiny od globálního úspěchu dnešní společnosti.

Z toho, co známe o tomto období, je patrné, že rozhodnutí z minulosti mohou mít trvalé důsledky, které přetrvávají do současné doby. Debata o etické zodpovědnosti a korporátní etice se v posledních desetiletích dramaticky změnila, a to i díky podobným historickým případům, jako je spolupráce BMW s nacistickým režimem. Zkoumání těchto období poskytuje klíčové pohledy do podnikání, etických standardů a jejich změn v rámci moderního globální ekonomického prostředí.

Dnešní pohled na minulost

Dnešní pohled na minulost

Dnešní společnost stojí před komplexním úkolem - jak se vyrovnat s *historií* a dědictvím společností jako je BMW, které jsou spojeny s Waffen SS a obdobím druhé světové války. Diskuze na toto téma často probíhají na akademické půdě i ve veřejném diskurzu, a to v obou případech emocionálně nabitě. Mnozí si kladou otázku, zda by měli současníci nést odpovědnost za činy z minulosti, a jak by se měla taková odpovědnost projevit. Je to konflikt mezi tím, co bylo, a tím, co je aktuální. Přijetí či odmítnutí historických faktů má vliv na reputaci značek, a tudíž také na jejich ekonomickou situaci.

Během minulých let prošla BMW transformací a snaží se brát svou historickou roli s odpovědností, což odpovídá snahám o transparentnost. V roce 1983 zveřejnil historik Manfred Grieger obsáhlou studii, která jako jedna z prvních otevřeně pojednávala o úloze BMW během války. Studie podnítila společnost ke změně pohledu na svou minulost a k přijetí odpovědnosti. Udržování otevřených diskuzí je nezbytné pro podporu pochopení a smíření se s takovou minulostí.

"Úkolem našich korporátních historiků není ospravedlnit minulost, ale pochopit ji," řekl jednou Harald Krüger, bývalý předseda představenstva BMW.

Dalším krokem v moderní reflexi je podpora projektů a iniciativ, které se snaží o uchování paměti na oběti nacismu. Firma jako BMW investuje do vzdělávacích programů a spolupráce s památnými organizacemi, což je považováno za kroky k uzdravení. V této snaze je důležité podporovat diskuse i mezi mladšími generacemi, aby se historie nestala pouze kapitolu zaprášenou prachem archívů, ale živou součástí dnešní kulturní paměti.

Sdílet

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.