Brabus Mercedes. Už jste to slyšeli a možná si říkáte – je to nějaká speciální řada nebo spíš samostatná značka? Brabus není divize Mercedesu, je to samostatná německá firma, která vezme běžný Mercedes, a vylepší ho téměř na maximum. Výsledkem jsou auta, která mají ještě víc koní, uhlazenější design a často i výbavu, kterou v showroomu Mercedesu prostě nenajdete.
Někteří lidé si myslí, že Brabus je jen o přehnaném výkonu, pravda je ale trochu jinde. Pokud hledáte auto, které zvládne jak rychlý přesun po dálnici, tak pohodlnou jízdu s rodinou, Brabus je sázka na jistotu – pokud vám nevadí pozoruhodná spotřeba a tu a tam pozornost od okolí. Tahle auta nejsou pro introverty.
Možná vás překvapí jeden fakt: většina modelů dostane nejen novou řídící jednotku a větší turbo, ale taky nové brzdy, sportovní výfuk a dokonce i interiér na přání. Takže nejde jen o přeštelování motoru, ale o kompletní balíček. Za tuhle úpravu si ale rozhodně připlatíte. Když jsem poprvé viděl Brabus na vlastní oči (bylo to před pár lety v Praze na Pankráci), vypadalo to, jako by Mercedes vystoupil z posilovny, navíc totálně vyladěný.
Brabus je německá tuningová firma, která se specializuje na vozy Mercedes-Benz. Založili ji v roce 1977 dva kamarádi, Bodo Buschmann a Klaus Brackmann, v městečku Bottrop. Nešlo jim jen o to zrychlit auta – chtěli z nich udělat něco speciálního, co vyčnívá z davu. I proto jméno Brabus vzniklo ze zkrácení jejich příjmení.
Dnes patří Brabus mezi největší firmy svého druhu na světě. Mají přes 350 zaměstnanců a každoročně představují nové upravené modely. Pro mnohé fanoušky je Brabus doslova synonymem extrémního výkonu a luxusu. Firma upravuje nejen motory, ale i podvozky, výfuky a interiéry. Každý model dostává vlastní kodové označení, třeba Brabus 900 Rocket znamená, že motor má 900 koní.
Možná vás zaskočí, že Brabus oficiálně spolupracuje přímo s Mercedesem. Některé jejich úpravy jsou dokonce schválené pro běžný provoz, a auto po zásahu Brabusu neztratí záruku. Kromě Mercedesů se Brabus občas pustil i do Maybachu nebo smartů, ale hlavní těžiště bylo vždy právě na značce Mercedes-Benz.
Jestli jste někdy zkoušeli hledat ojeté Brabus v českých inzercích, možná jste si všimli speciálních detailů jako logo v masce chladiče nebo odlišné prahy. U nás je těchhle aut jako šafránu – před deseti lety to skoro nikdo neznal, ale poslední dobou je o ně vyšší zájem. Důvod je jasný: kombinace spolehlivosti Mercedesu a unikátních úprav Brabusu nemá v Evropě moc konkurenci.
Když přijedete s běžným Mercedesem ke specialistům Brabus, čeká vaši káru naprosto jiný svět. Nejde jen o to, že se zvýší výkon. Brabus rozebere auto více do hloubky a vylepší ho v několika zásadních bodech – právě proto se kolem značky objevuje tolik pozornosti a uznání od autových nadšenců.
Začněme motorem. Ten skoro nikdy nezůstává v původním stavu. Brabus většinou instaluje větší turbodmychadlo, mění řídicí jednotku motoru, nebo nahrazuje některé jeho díly za silnější varianty. Výsledkem je, že třeba původní Mercedes G63 s 585 koňmi dostane přes 800 koní – což je vážně cítit, když zmáčknete plyn.
Druhou zásadní věcí je podvozek. Tady Brabus nasadí sportovní odpružení, které auto sníží a zároveň zpevní. Laicky řečeno: auto se pak lépe chová v zatáčkách, je stabilnější a nehoupe se jako loď. Zároveň často dostanete i větší kola a speciální pneumatiky s lepší přilnavostí.
Nezapomíná se ani na brzdy. Když máte pod kapotou tolik síly, potřebujete bezpečně zastavit. Brabus proto montuje větší a odolnější brzdové kotouče a třmeny. V běžném provozu to možná nepoznáte, ale kdo někdy prudčeji zabrzdil s více jak 600 koňmi, pochopí proč.
Interiér si můžete sestavit podle chuti: prémiová kůže, speciální šití, karbonové nebo hliníkové detaily, vyhřívaná sedadla i masážní funkce. Často přidávají logo Brabus a další bonusy, které v obyčejném Mercedesu nenajdete. Takže interiér není jen o vzhledu, ale i o pocitu luxusu.
Exteriér dostane úpravy jako nové nárazníky, aerodynamické prvky, různé kryty i výraznější koncovku výfuku. Není na škodu, že Brabus z každého modelu dokáže vytáhnout něco extra – většinou už na první pohled poznáte, že nejde o běžného Mercedesáka.
Na jedno nesmím zapomenout – Brabus upravuje auta tak, aby vždy prošla homologací a mohla jezdit po běžných silnicích. To bývá velký rozdíl oproti pouličnímu tuningu, které v ČR končí často na technické. Každý detail se tu řeší s důrazem na bezpečnost i funkčnost auta.
Když se někdo rozhoduje mezi klasickým Mercedesem a speciální verzí Brabus, většinou to není o rozmarech. Hlavním tahákem je jednoznačně výkon. Tady platí jednoduchá rovnice: Brabus znamená brutálnější zrychlení, vyšší maximální rychlost, ale i svižnější reakce na plyn. Například Brabus 900 (stavěný na Mercedesu S63 AMG) vytáhne výkon motoru až na 900 koní a zrychlí na stovku za necelé 3,7 sekundy. Takové číslo vám vyrazí dech, i když auta moc neřešíte.
Není to ale jen o síle. Lidé, co chtějí Brabus, často hledají originalitu. Mít Brabus znamená odlišit se v davu luxusních aut, protože auto na sobě nosí unikátní doplňky. Barevné prošívání, speciální disky, karbonové díly nebo vlastní interiér podle přání. Člověk má šanci si auto přizpůsobit do posledního detailu přesně podle svých představ. Tip: Některé úpravy Brabus existují jen v desítkách kusů celosvětově, takže s takovým autem budete fakt za raritu.
Dá se s klidem říct, že Brabus myslí i na pocit z řízení. Podvozek se ladí na jistotu v zatáčkách, řízení má ostřejší odezvu a tlumiče bývají sportovnější, ale pořád zvládají komfort, na který jsou majitelé Mercedesů zvyklí. Pro sběratele má Brabus také zvláštní kouzlo – hodnota u některých modelů časem neklesá tak rychle. Speciální edice nebo brabusy se silným motorem drží na trhu cenu mnohem líp než běžné Mercedesy.
Mrkněte na srovnání pár populárních modelů v tabulce:
Model | Výkon (k) | Zrychlení 0-100 km/h | Výroba (ks) |
---|---|---|---|
Brabus 900 (S63 AMG) | 900 | 3,7 s | Omezená série |
Brabus G 800 (G63 AMG) | 800 | 4,1 s | Cca 30 ročně |
Brabus Rocket 900 (Gt 63 AMG) | 900 | 2,8 s | Cca 10 ročně |
S hrubým výkonem ale roste i spotřeba a servisní náklady, na to by měl člověk pamatovat. Ale pokud chcete auto, se kterým uděláte dojem na srazu aut i mezi byznysmeny, Brabus je sázka na jistotu. Kdo jednou seděl v opravdu silném Brabusu, většinou už nechce zpátky.
Pořídit si Brabus zní lákavě. Ale je dobré si dát pozor na pár věcí, abyste nakonec nebyli zklamaní nebo dokonce nepřišli o peníze. Tady jsou tipy, které fakt využijete.
Jestli má vaše srdce stále jasno, mrkněte nejen na prodejce u nás, ale i na oficiální stránky Brabus, kde často najdete už upravené kousky s jasnou historií. Když jsem se na to ptal kamaráda z Německa, říkal mi doslova: „Kupuj jen s papíry, jinak kupuješ jen samolepku.“ Držím palce, aby vám radost z Brabusu dlouho vydržela!
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.