RC Auta a Autodíly

Automobily července 6, 2025

Odkud pochází Nissan? Historie a původ slavné automobilky

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Nissan. Zní to trochu exoticky, trochu technicky, ale hlavně povědomě. Když mi bylo patnáct, bratr si přivezl domů starý bílý Nissan Sunny. Nic extra, ale auto bylo spolehlivé – a na tehdejší české poměry vlastně docela vzácné. Možná vás někdy napadlo, proč je na kapotě logo s modrým pozadím, a jestli tahle značka pochází ze střední Evropy, Anglie nebo něco úplně jiného. Překvapení? Nissan má své kořeny v Japonsku. A tahle země mu dala nejen jméno, ale taky ducha, styl i výdrž, které jsou s Nissanem spjaté dodnes.

Kde se zrodil Nissan a jak začínal

Japonsko. Ostrovní země, která často působila jako technologický inkubátor, kde se rodily značky, jež dnes zná celý svět. Nissan se narodil v Tokiu v roce 1933, tehdy vlastně ještě pod složitějším názvem "Jidosha-Seizo Kabushiki-Kaisha", což by nikoho, ani jazykově zdatného Čecha, nebavilo vyslovovat moc často. Už za dva roky si ale začali říkat Nissan Motor Co., Ltd., čímž jasně deklarovali velké sny a plány. Proč zrovna "Nissan"? Zásadní byla tehdejší mateřská společnost Nihon Sangyo (přeloženo volně jako "japonský průmysl") – z jejich názvu vzniklo právě tohle jednoduché slovo. V začátcích to ale bylo všechno, jen ne jednoduché. Těžká 30. léta, hospodářská krize, komplikovaný export. Nissan ovšem už od raných dnů ukazoval, že není žádný stydlivý začátečník: v roce 1935 začal jako první japonská automobilka používat kompletně moderní montážní linku, inspirovanou Fordem. Nešlo to bez problémů, ale nenechali se zastrašit. Typed Sheet Metal Car – vyráběli nejen auta, ale v době války se stáhli i směrem k produkci nákladních vozů a vojenských technologií.

Po válce přišla složitá doba. Země byla zdecimovaná, infrastruktura v troskách. Nissan přežil jen díky obrovské houževnatosti svých lidí, přesunu na civilní trh a rychlému návratu ke klasickému osobnímu autu. V roce 1947 spatřil světlo světa model Tama – první elektromobil v historii značky, což byla v té době velká rarita. Kromě elektrického pohonu sázel Nissan na vlastní motory, kvalitní převodovky a tvrdou konkurenci vůči Toyotě i Hondě. Právě touha překonat domácí konkurenty Nissan vždycky tlačila k sebezdokonalování a hledání nových cest.

Nissan byl také dost pružný. Z Japonska rychle vyrážel směrem Evropa a Amerika – v 50. a 60. letech začaly vznikat slavné modely (Datsun 510, Fairlady Z), které se brzy staly hity mezi mladými milovníky aut. Firma se vyloženě orientovala na export, což byl tah osudu – už během šedesátých let tvořil vývoz víc než polovinu produkce. Nissan měl silné zázemí v Japonsku, ale čím dál častěji hledal cesty, jak se stát globální značkou. V roce 1966 koupil menšího výrobce Prince Motor Company, aby získal nové technologie a kapacity. Vlastně každá dekáda přinesla další expanzi – v 80. letech vznikají závody v USA a Velké Británii, v 90. letech přichází partnerství s Renaultem, které trvá dodnes.

Japonské kořeny, globální menatlita

Japonské kořeny, globální menatlita

Motory Nissanu dlouho jely hlavně "po japonsku" – vysoká kvalita, pečlivost, zaměření na dlouhou životnost. Japonské hodnoty jsou v DNA této automobilky natolik vetkané, že je poznáte i po letech. Japonci jsou známí svým důrazem na disciplínu, pokoru a inovaci. V továrnách Nissanu v Jokohamě nebo Oppamě nikdy neobjedete standard, protože zaměstnanci mají až pedantský přístup ke každé součástce. To není reklamní trik, lidi se o tom přesvědčí sami, když starší Nissan jezdí dlouho a pořád bez větších problémů.

Zajímavé je, že značku Nissan znají po světě ještě pod brandem Datsun. Tuhle nálepku používali hlavně pro exportní trhy od třicátých do osmdesátých let. V podstatě například v Americe nebo Evropě jste si nekoupili Nissan, ale Datsun – což je posledních pár let opět oživené jméno pro nejlevnější modely v některých rozvojových zemích. Velký úspěch tohoto přístupu můžete vidět v prodejním boomu modelů jako Datsun 240Z nebo Datsun 510, které se staly ikonami americké tuningové scény.

Japonské myšlení, které staví na preciznosti, ale i schopnosti přizpůsobit se trhu, je vidět nejen v samotných autech, ale i ve firemní filozofii. Nissan byl jedním z prvních, kdo se pustil do hybridů, elektrických vozů nebo podpory alternativních pohonů. Už v roce 2010 uvedl na trh Nissan Leaf – první opravdově masově vyráběný elektromobil na světě. A pozor, Leaf je stále jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě i Japonsku.

To, že je Nissan globální hráč, potvrzují taky čísla. V roce 2023 prodal Nissan přes 3,3 milionu aut po celém světě, z toho kolem 700 tisíc v Evropě a 1,35 milionu v Severní Americe. Působí ve více než 160 zemích, má přes 140 000 zaměstnanců a výrobní závody na čtyřech kontinentech. Přitom centrála firmy pořád zůstává v Japonsku – v Jokohamě. Takže odpověď na otázku "Odkud je Nissan?" není nějaká rozpačitá – *Nissan* je značka se srdcem v Japonsku, ale nohama po celém světě.

Rok Celkové prodané vozy Na trhu v Evropě Na trhu v USA
2018 5,65 milionu 662 000 1,45 milionu
2020 4,03 milionu 400 000 869 000
2023 3,34 milionu 709 000 1,35 milionu

Fakt je, že pokud doma parkujete Nissan, není to žádný anonymní kousek, i když má třeba původ český (Nissan Qashqai se mnoho let vyrábí v Británii). V jádru je to pořád auto s japonským DNA, kde se spojuje technologie, praktičnost a jistota spolehlivosti. Tip na závěr: jestli si někdy pořídíte starší japonské auto, pohlídejte si pravidelný servis – když Japonci říkají "výměna oleje po deseti tisících", tak to opravdu udělejte. Získáte společníka na desítky let a stovky tisíc kilometrů.

Nissan dnes: inovace, elektromobilita a tipy pro výběr

Nissan dnes: inovace, elektromobilita a tipy pro výběr

Dřív to byla hlavně sázka na poctivý jednoduchý benzinový motor, dnes Nissan přichází s elektromobily, hybridními SUV a chytrými technologiemi. Tesla je sice v médiích vždycky první, ale Nissan Leaf má za sebou reálných více než 600 000 prodaných kusů, což dává tušit sílu této automobilky na poli nových technologií. Nissan nejen prodává vozy v Evropě a Americe, ale velkou část svých modelů dnes montuje v britském Sunderlandu, ruském Petrohradě, španělském Barceloně, i v Indii a Mexiku.

Co byste měli znát při výběru Nissanu? Hodně záleží na osobních potřebách. Pokud hledáte rodinné SUV, je tu Qashqai nebo X-Trail, které v posledních letech lámou rekordy v prodejích a často předbíhají Škodu Kodiaq nebo Peugeot 3008. Hledáte kompaktní městské auto? Nissan Micra je stále žhavou volbou, především pro svou nenáročnou údržbu a odolnost vůči českým silnicím. A pokud chcete něco odlišného, zvažte právě Leaf — elektřina v něm dává smysl, protože dojezd kolem 270 km zvládne většina běžných cest do práce a zpět.

Další zajímavostí je spolupráce se značkou Renault a Mitsubishi. Sdílí platformy i technologie. Tohle jim umožňuje nejen snižovat cenu, ale zrychlovat vývoj nových technologií – třeba systémy autonomního řízení nebo elektrifikované pohony. Na některých trzích najdete dokonce modely s identickou technikou, jen s jiným logem. Často na sídlišti zahlédnete Nissan NV200, který slouží jako rozvážkový vůz nebo taxi v Londýně. Kdo by čekal, že se takové dodávky montují v Japonsku, bude překvapen – pro Evropu se vyrábějí v Barceloně.

Malý fanoušek sportovních aut určitě zná GT-R, známý jako "Godzilla". Auto, kterému v Tokiu místní fandové mávají při každém startu. Nejnovější verze GT-R dokáže zrychlit z nuly na stovku za 2,9 sekundy. Nissan má v portfoliu nejen auta pro běžné řidiče, ale i supersporty, které konkurují Porsche nebo Ferrari. Ale pořád platí, že nejvíc bodují modely s dostupnou cenovkou a snadnou údržbou.

Láká vás mít Nissan? Určitě si přečtěte zkušenosti ostatních. Na českých fórech uživatelé často uvádí, že opravy nejsou drahé, díly se shánějí snadno, a to platí i u starších aut s nájezdem nad 300 tisíc kilometrů. Japonská výdrž je prostě pořád platná měna. Tip: když vybíráte bazarový vůz, koukněte, jestli má pravidelný servisní zápis a nebyl bouraný – u japonských aut platí, že když přežije první roky, přežije i dalších deset.

Sečteno – podtrženo, Nissan je z Japonska. Má domov v Yokohamě, ale mentalitou zasáhl celý svět. Ať už sedíte v červené Micře v Brně nebo startujete GT-R v Tokiu, pořád držíte volant auta, kterému Japonci dali nejen vynalézavost, ale hlavně duši a zápal pro dokonalost.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.