Nissan. Zní to trochu exoticky, trochu technicky, ale hlavně povědomě. Když mi bylo patnáct, bratr si přivezl domů starý bílý Nissan Sunny. Nic extra, ale auto bylo spolehlivé – a na tehdejší české poměry vlastně docela vzácné. Možná vás někdy napadlo, proč je na kapotě logo s modrým pozadím, a jestli tahle značka pochází ze střední Evropy, Anglie nebo něco úplně jiného. Překvapení? Nissan má své kořeny v Japonsku. A tahle země mu dala nejen jméno, ale taky ducha, styl i výdrž, které jsou s Nissanem spjaté dodnes.
Japonsko. Ostrovní země, která často působila jako technologický inkubátor, kde se rodily značky, jež dnes zná celý svět. Nissan se narodil v Tokiu v roce 1933, tehdy vlastně ještě pod složitějším názvem "Jidosha-Seizo Kabushiki-Kaisha", což by nikoho, ani jazykově zdatného Čecha, nebavilo vyslovovat moc často. Už za dva roky si ale začali říkat Nissan Motor Co., Ltd., čímž jasně deklarovali velké sny a plány. Proč zrovna "Nissan"? Zásadní byla tehdejší mateřská společnost Nihon Sangyo (přeloženo volně jako "japonský průmysl") – z jejich názvu vzniklo právě tohle jednoduché slovo. V začátcích to ale bylo všechno, jen ne jednoduché. Těžká 30. léta, hospodářská krize, komplikovaný export. Nissan ovšem už od raných dnů ukazoval, že není žádný stydlivý začátečník: v roce 1935 začal jako první japonská automobilka používat kompletně moderní montážní linku, inspirovanou Fordem. Nešlo to bez problémů, ale nenechali se zastrašit. Typed Sheet Metal Car – vyráběli nejen auta, ale v době války se stáhli i směrem k produkci nákladních vozů a vojenských technologií.
Po válce přišla složitá doba. Země byla zdecimovaná, infrastruktura v troskách. Nissan přežil jen díky obrovské houževnatosti svých lidí, přesunu na civilní trh a rychlému návratu ke klasickému osobnímu autu. V roce 1947 spatřil světlo světa model Tama – první elektromobil v historii značky, což byla v té době velká rarita. Kromě elektrického pohonu sázel Nissan na vlastní motory, kvalitní převodovky a tvrdou konkurenci vůči Toyotě i Hondě. Právě touha překonat domácí konkurenty Nissan vždycky tlačila k sebezdokonalování a hledání nových cest.
Nissan byl také dost pružný. Z Japonska rychle vyrážel směrem Evropa a Amerika – v 50. a 60. letech začaly vznikat slavné modely (Datsun 510, Fairlady Z), které se brzy staly hity mezi mladými milovníky aut. Firma se vyloženě orientovala na export, což byl tah osudu – už během šedesátých let tvořil vývoz víc než polovinu produkce. Nissan měl silné zázemí v Japonsku, ale čím dál častěji hledal cesty, jak se stát globální značkou. V roce 1966 koupil menšího výrobce Prince Motor Company, aby získal nové technologie a kapacity. Vlastně každá dekáda přinesla další expanzi – v 80. letech vznikají závody v USA a Velké Británii, v 90. letech přichází partnerství s Renaultem, které trvá dodnes.
Motory Nissanu dlouho jely hlavně "po japonsku" – vysoká kvalita, pečlivost, zaměření na dlouhou životnost. Japonské hodnoty jsou v DNA této automobilky natolik vetkané, že je poznáte i po letech. Japonci jsou známí svým důrazem na disciplínu, pokoru a inovaci. V továrnách Nissanu v Jokohamě nebo Oppamě nikdy neobjedete standard, protože zaměstnanci mají až pedantský přístup ke každé součástce. To není reklamní trik, lidi se o tom přesvědčí sami, když starší Nissan jezdí dlouho a pořád bez větších problémů.
Zajímavé je, že značku Nissan znají po světě ještě pod brandem Datsun. Tuhle nálepku používali hlavně pro exportní trhy od třicátých do osmdesátých let. V podstatě například v Americe nebo Evropě jste si nekoupili Nissan, ale Datsun – což je posledních pár let opět oživené jméno pro nejlevnější modely v některých rozvojových zemích. Velký úspěch tohoto přístupu můžete vidět v prodejním boomu modelů jako Datsun 240Z nebo Datsun 510, které se staly ikonami americké tuningové scény.
Japonské myšlení, které staví na preciznosti, ale i schopnosti přizpůsobit se trhu, je vidět nejen v samotných autech, ale i ve firemní filozofii. Nissan byl jedním z prvních, kdo se pustil do hybridů, elektrických vozů nebo podpory alternativních pohonů. Už v roce 2010 uvedl na trh Nissan Leaf – první opravdově masově vyráběný elektromobil na světě. A pozor, Leaf je stále jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě i Japonsku.
To, že je Nissan globální hráč, potvrzují taky čísla. V roce 2023 prodal Nissan přes 3,3 milionu aut po celém světě, z toho kolem 700 tisíc v Evropě a 1,35 milionu v Severní Americe. Působí ve více než 160 zemích, má přes 140 000 zaměstnanců a výrobní závody na čtyřech kontinentech. Přitom centrála firmy pořád zůstává v Japonsku – v Jokohamě. Takže odpověď na otázku "Odkud je Nissan?" není nějaká rozpačitá – *Nissan* je značka se srdcem v Japonsku, ale nohama po celém světě.
Rok | Celkové prodané vozy | Na trhu v Evropě | Na trhu v USA |
---|---|---|---|
2018 | 5,65 milionu | 662 000 | 1,45 milionu |
2020 | 4,03 milionu | 400 000 | 869 000 |
2023 | 3,34 milionu | 709 000 | 1,35 milionu |
Fakt je, že pokud doma parkujete Nissan, není to žádný anonymní kousek, i když má třeba původ český (Nissan Qashqai se mnoho let vyrábí v Británii). V jádru je to pořád auto s japonským DNA, kde se spojuje technologie, praktičnost a jistota spolehlivosti. Tip na závěr: jestli si někdy pořídíte starší japonské auto, pohlídejte si pravidelný servis – když Japonci říkají "výměna oleje po deseti tisících", tak to opravdu udělejte. Získáte společníka na desítky let a stovky tisíc kilometrů.
Dřív to byla hlavně sázka na poctivý jednoduchý benzinový motor, dnes Nissan přichází s elektromobily, hybridními SUV a chytrými technologiemi. Tesla je sice v médiích vždycky první, ale Nissan Leaf má za sebou reálných více než 600 000 prodaných kusů, což dává tušit sílu této automobilky na poli nových technologií. Nissan nejen prodává vozy v Evropě a Americe, ale velkou část svých modelů dnes montuje v britském Sunderlandu, ruském Petrohradě, španělském Barceloně, i v Indii a Mexiku.
Co byste měli znát při výběru Nissanu? Hodně záleží na osobních potřebách. Pokud hledáte rodinné SUV, je tu Qashqai nebo X-Trail, které v posledních letech lámou rekordy v prodejích a často předbíhají Škodu Kodiaq nebo Peugeot 3008. Hledáte kompaktní městské auto? Nissan Micra je stále žhavou volbou, především pro svou nenáročnou údržbu a odolnost vůči českým silnicím. A pokud chcete něco odlišného, zvažte právě Leaf — elektřina v něm dává smysl, protože dojezd kolem 270 km zvládne většina běžných cest do práce a zpět.
Další zajímavostí je spolupráce se značkou Renault a Mitsubishi. Sdílí platformy i technologie. Tohle jim umožňuje nejen snižovat cenu, ale zrychlovat vývoj nových technologií – třeba systémy autonomního řízení nebo elektrifikované pohony. Na některých trzích najdete dokonce modely s identickou technikou, jen s jiným logem. Často na sídlišti zahlédnete Nissan NV200, který slouží jako rozvážkový vůz nebo taxi v Londýně. Kdo by čekal, že se takové dodávky montují v Japonsku, bude překvapen – pro Evropu se vyrábějí v Barceloně.
Malý fanoušek sportovních aut určitě zná GT-R, známý jako "Godzilla". Auto, kterému v Tokiu místní fandové mávají při každém startu. Nejnovější verze GT-R dokáže zrychlit z nuly na stovku za 2,9 sekundy. Nissan má v portfoliu nejen auta pro běžné řidiče, ale i supersporty, které konkurují Porsche nebo Ferrari. Ale pořád platí, že nejvíc bodují modely s dostupnou cenovkou a snadnou údržbou.
Láká vás mít Nissan? Určitě si přečtěte zkušenosti ostatních. Na českých fórech uživatelé často uvádí, že opravy nejsou drahé, díly se shánějí snadno, a to platí i u starších aut s nájezdem nad 300 tisíc kilometrů. Japonská výdrž je prostě pořád platná měna. Tip: když vybíráte bazarový vůz, koukněte, jestli má pravidelný servisní zápis a nebyl bouraný – u japonských aut platí, že když přežije první roky, přežije i dalších deset.
Sečteno – podtrženo, Nissan je z Japonska. Má domov v Yokohamě, ale mentalitou zasáhl celý svět. Ať už sedíte v červené Micře v Brně nebo startujete GT-R v Tokiu, pořád držíte volant auta, kterému Japonci dali nejen vynalézavost, ale hlavně duši a zápal pro dokonalost.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.