RC Auta a Autodíly

Mercedes-Benz července 30, 2025

Odkud pochází Mercedes: Země původu, historie a dnešní výroba

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Když se řekne Mercedes, každému téměř automaticky naskočí obrázek luxusního auta, které prostě nějak patří k vyšší třídě. Jenže jen málokdo už spontánně ví, odkud značka Mercedes vůbec pochází, jakou má historii nebo jak to vlastně dnes s její výrobou je. Přitom odpověď na otázku „Z jaké země pochází Mercedes?“ není žádná záhada. Němci na ni odpovídají s hrdostí, a pokud jste někdy slyšeli příběh o prvním autě na světě, tak už vlastně znáte kořeny Mercedesu. Pojďme se na celou tuhle legendární značku podívat blíž a zjistit, proč je právě Německo jejím domovem, jak to celé začalo, kde se dnes auta vyrábí a jaké zajímavosti tenhle brand skrývá.

Rodný list Mercedesu: Jak se zrodila legenda v německých garážích

Když obracíte stránky automobilové historie, vždycky narazíte na dvě jména: Karl Benz a Gottlieb Daimler. Tihle dva pánové, jeden z Mannheimu a druhý ze Stuttgartské oblasti, udělali v 19. století doslova díru do světa. První „Benz Patent-Motorwagen“ spatřil světlo světa v roce 1886 a je zapsán jako úplně první automobil na světě poháněný spalovacím motorem. Ten, kdo by chtěl znát přesný původ Mercedesu, ať si tedy zaznamená: všechno začalo v Německu a konkrétně v regionu Bádensko-Württembersko.

Název Mercedes ale nevznikl přímo podle zakladatelů. Ve skutečnosti nese jméno po dceři významného podnikatele a závodníka Emila Jellinka, který byl hlavním propagátorem a prodejcem vozů Daimler na přelomu století. Malá Mercédès se stala v podstatě tváří značky a v roce 1901 už se slavily první úspěchy pod novým logem. Slušný kousek nostalgie, že?

Důkazem významu Německa pro značku je i současné sídlo mateřské firmy Mercedes-Benz Group AG ve Stuttgartu (dřív Daimler AG). Tady se soustředí veškeré klíčové know-how, od návrhů přes vývoj až po zkušební výrobu. Nikde jinde na světě neberou auta tak vážně jako právě v této jihoněmecké metropoli. Možná i proto si značka Mercedes-Benz drží pověst synonymu pro kvalitu a spolehlivost.

Za zmínku stojí i to, že už v roce 1926 došlo ke spojení firem Benz & Cie. a Daimler-Motoren-Gesellschaft, což dalo vzniknout názvu Mercedes-Benz. Nejde jen o obchodní tah: v obrovské konkurenci v tehdejším Německu šlo o to, přežít. A „tři cípy“ v logu, které měly představovat ovládnutí vody, souše i vzduchu, se postupně staly ikonou automobilek. Zajímavé je, že značku vždy zdobila touha inovovat. Už krátce po první světové válce vynalezli například první sériové auto s kompresorem nebo první sériový vůz s naftovým motorem.

Dodnes je ale základem DNA Mercedesu ona německá preciznost a smysl pro detail. Možná i proto si vozy této značky oblíbili nejen běžní řidiči, ale taky prezidenti, rockové hvězdy nebo arabští šejkové. Dovolím si jeden malý postřeh z Brna: když potkáte v Brně šedivý Mercedes, často za volantem sedí někdo, kdo se nebojí ukázat, že mu záleží na stylu i technice. Nedivte se, tahle značka má pověst, která vydrží i brněnské výmoly.

Kde dnes Mercedes vyrábí auta a jak se změnil výrobní proces

Možná si pořád ještě představujete, že Mercedes sjíždí z jediného supermoderního pásu někde poblíž Stuttgartu. Omyl! Dnešní svět je globální a stejně tak i výroba vozů téhle německé legendy. Jasně, největší výrobní závody Mercedes-Benz zůstávají v Německu, ale auta samotná vznikají na několika kontinentech. Proč? Je to hlavně kvůli rychlejší logistice a přizpůsobení modelů potřebám jednotlivých trhů.

Stuttgart je pořád srdcem značky, ale například továrna ve Sindelfingenu je jedna z největších v Evropě, kde se dnes vyrábí luxusní modely S-Class nebo EQS. Bremen je zase známé jako „domov kombíků“, protože zde sjíždí z linek hlavně C-Class, GLC nebo EQE. Pokud byste se ale vydali ještě na východ do Rastattu, narazíte na výrobu kompaktních A-Class a B-Class. A za zmínku stojí i oblast Untertürkheim, kde vznikají motory a pohonné jednotky.

Mercedes má ale továrny opravdu po celém světě. Ve Spojených státech, konkrétně v Tuscaloose v Alabamě, se montují SUV modely, které jsou extrémně populární především v USA, a odtud jdou i do Kanady nebo Mexika. Zajímavé je, že Mercedes vyrábí auta i v Jižní Africe, Číně nebo Maďarsku (Kecskemét). Síť je rozprostřená podle potřeb trhu, takže pokud si koupíte například GLE nebo GLS, je velká šance, že původ není z Německa, ale právě z Alabamy.

Dnešní výroba je mixem tradičních procesů a moderní technologie. Roboti ve fabrikách už zvládají složité operace, sváří nebo lakují karoserie během minut. Lidská práce tady má pořád rezervované místo hlavně tam, kde je zapotřebí extra přesnost nebo individuální úprava interiéru. Mercedes se pyšní i ekologickými inovacemi, například postupně zavádí uhlíkově neutrální provoz a šetří energii recyklací použité vody nebo využitím solární energetiky. Koukněte na tabulku s hlavními závody a jejich specializací:

Závod Země Specifikace
Sindelfingen Německo S-Class, EQS
Bremen Německo C-Class, GLC, EQE
Tuscaloosa USA GLE, GLS
Kecskemét Maďarsko A-Class, CLA
Rastatt Německo A-Class, B-Class

Milovníci techniky si jistě rádi počtou i o systému kvality v Mercedesu. Každé auto projde před expedicí komplexní zkouškou – všechno se měří, váží a testuje na extrémní zatížení. Pro majitele to znamená, že i když kupují „jen“ základní model, dostávají výsledek letité péče a testování. Ačkoli globalizace výroby nastala už dávno, německý standard kvality tu pořád hraje první ligu.

Vývoj designu a technologií: Jak Mercedes ovlivnil svět aut

Vývoj designu a technologií: Jak Mercedes ovlivnil svět aut

Když se řekne Mercedes, většina lidí si představí klasickou chladičovou masku, hvězdu s třemi paprsky nebo elegantní linie karoserie. Historický vývoj designu je ale dost propracovaný: začínalo se u kočárových tvarů s otevřeným kusem plechu, přes hranaté limuzíny, až po dnešní aerodynamické modely, které skoro nekladou vzduchu odpor.

Asi nejzásadnější designovou éru přinesla 50. léta minulého století, kdy vznikly legendární „křídlaté“ modely typu 300 SL. Ty dnes sběratelé považují za zlatý grál a aukce těchto vozů lámou rekordy. Následující dekády pak Mercedes balancoval mezi tradiční elegancí a moderními experimenty, včetně ikonického „žraločího“ předku modelů W116 a W126.

V posledních dvaceti letech Mercedes tlačí techniku na úplné hranice a často určuje trendy, které ostatní automobilky jen kopírují. Zavádí například první bezpečnostní pásy, airbagy nebo ABS. Nedávné roky patří hlavně digitální palubní desce, kterou má řada modelů S-Class, nebo hlasovému ovládání MBUX. Elektrifikace je zásadní téma, takže v nabídce jsou čistě elektrické modely EQ, které navazují na tradici inovací, ale míří úplně jinam, než by kdysi kdokoli čekal.

Luxus a komfort je pro Mercedes klíčový: nabídka interiérových materiálů často připomíná vybavení špičkových hotelů. Speciální sedadla s masáží, automatická klimatizace rozdělená do několika zón a tiché odhlučnění jsou samozřejmost. Zároveň umí Mercedes i sportovat – AMG divize vyrábí rakety, které ohromí i nejzatvrzelejší fanoušky rychlosti. Na Nürburgringu běhá legendární model Mercedes-AMG GT Black Series a vytírá zrak konkurenci.

Špičkou je dnes nabídka elektrických modelů, které si našly cestu zejména do měst. Mercedes EQS je první luxusní elektromobil své třídy, který nabízí dojezd přes 700 km (dle WLTP). Na poli hybridních technologií pak značka spolupracuje i s dalšími hráči a neustále inovuje. Pro fanoušky statistik: v roce 2024 tvořily elektrické a hybridní vozy už přes 25 % evropského prodeje značky Mercedes-Benz. Jde vidět, že stará škola může být pořád moderní.

Zajímavosti a kuriozity kolem Mercedesu, které vás překvapí

Není žádným tajemstvím, že Mercedes patří mezi nejdéle existující automobilové značky světa. Jenže ve stínu velkých modelů se skrývá spousta fascinujících faktů. Třeba slavná Bertha Benz, manželka Karla Benze, byla první člověk, kdo kdy podnikl dálkovou jízdu automobilem – v roce 1888 zvládla skoro 100 km jen aby ukázala, že to auto není jen „hračka do garáže“. Kdyby měla Instagram, byla by to první automobilová influencerka.

Mercedes byl první, kdo představil ABS (Antilock Braking System) ve výrobním autě už v roce 1978 (model S-Class W116). V 50. letech zase předvedl bezpečnostní zónu karoserie – to je dnes standardem, ale tehdy šlo o objev století. Značka se může pochlubit, že některé její modely mají nejdelší životnost na světě. Existují řidiči, kteří s Mercedesem W123 najeli přes milion kilometrů a auto stále jezdí – což by asi štvalo nejednoho prodejce nových vozů.

Když se podíváte na světové limuzíny, zhruba každá druhá hlav států nebo vlády jezdí v Mercedesu třídy S. Když v roce 1997 vyrazil na trh první Mercedes ML, způsobilo to šílenství na poli SUV, o jakém si dnes mohou marketingoví experti jenom zdát. Nutno dodat, že právě tento model se poprvé montoval v Americe v již zmíněné Alabamě. Z kuriozit vás pobaví, že existuje speciální pytel na vysavače (automatický systém), který sbírá prach uvnitř auta za jízdy. Němci holt mají rádi všemožné vychytávky.

Mimochodem, v roce 1936 představil Mercedes první vůz s naftovým motorem. Dodnes patří jejich dieselové jednotky mezi nejúspornější, což ocení nejen taxikáři po celé Evropě, ale i čeští řidiči. Když jsme u Česka: v Brně, kde mám svého psa Rexe a často se projedu našimi ulicemi, Mercedesy potkáváte celkem běžně. Takže legenda „z Německa“ je už dávno i součástí naší každodennosti – od sametové revoluce do dneška.

Nadšence F1 asi nemusím přesvědčovat, že právě Mercedes je synonymem úspěchu na tratích, Michael Schumacher, Lewis Hamilton nebo Nico Rosberg dosáhli svých největších úspěchů právě za volantem stříbrných šípů. A pokud si někdo říká, že auta už dnes nejsou to, co dřív, může si být jistý – Mercedes vždy najde způsob, jak přinést něco nového a dostat značku na vrchol žebříčku popularity.

Tipy pro fanoušky: Jak poznat pravý Mercedes a proč se vyplatí sledovat novinky

Tipy pro fanoušky: Jak poznat pravý Mercedes a proč se vyplatí sledovat novinky

Někdy je těžké rozlišit originál od kopií. U Mercedesu ale existuje několik vodítek. Logo hvězdy je vždy centrem designu, ale pozor – u některých sportovních modelů není na kapotě, ale přímo v mřížce chladiče. Pravý Mercedes nikdy nesází jen na třpytivé barvy a pozlátko. To důležité je schováno uvnitř: pečlivé šití sedadel, bezchybné zpracování ovladačů nebo typický pocit „klapnutí“ při zavření dveří.

Pokud plánujete nákup ojetiny, nebojte se investovat do kontrolovaného původu a servisu. U Mercedesu často dostanete i starší model v perfektním stavu – pokud má prošlá historii a servisní knihu, bývá riziko minimální. Další tip? Sledujte inovace, které Mercedes zavádí. Každý nový model třídy S je laboratoří nových techologií. Co je dnes ve vlajkové lodi, bude za pár let dostupné i ve třídě A nebo C.

Přehlédnout byste neměli ani oficiální muzeum Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Pokud plánujete výlet nebo pracovní cestu po Německu, určitě to stojí za zastávku. Můžete tu vidět naživo prototypy, závodní speciály, klasiky a dokonce si vyzkoušet interaktivní jízdní simulátor. Fanoušci F1 mohou sledovat „silberpfeil“ on-line a žasnout, kolik úsilí tato značka věnuje nejen výkonnosti, ale i získání mladých fanoušků.

Poslední dobou je důležité sledovat i „zelené“ trendy: silnější podíl elektromobilů, využívání udržitelných materiálů a snahu zmenšit uhlíkovou stopu. Mercedes cílí na uhlíkově neutrální výrobu do roku 2039. Komu záleží na ekologii, má u Mercedesu vždy několik variant, od hybridu po čistě elektrickou EQ řadu. Pokud chcete pravý Mercedes poznat v praxi, zkuste se podívat na klubové srazy nebo autosalony. Skvělá je i možnost osobní testovací jízdy – nechte si ukázat, co všechno tahle značka umí. A nebojte, pes Rex je v kufru vždy spokojený, hlavně když je interiér dobře odhlučněný.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.