Většina lidí si pod názvem Mazda vybaví zábavnější řízení a spolehlivost v balení, které na silnicích působí trochu jinak než standardní evropské značky. Ale víte, kde tahle automobilka poprvé zvedla hlavu? A jak se z nenápadné firmy stal výrobce legend jako MX-5 nebo rotačních motorů? Její příběh začíná v Hirošimě, městě, které prošlo jednou z nejtemnějších kapitol historie 20. století. Právě tam, už před sto lety, začal příběh, jenž dnes inspiruje nejen milovníky techniky, ale i každého, kdo má rád auta s osobností.
Město známé spíše díky neštěstí v roce 1945 je už od samého začátku domovem společnosti Mazda. Ne každý ví, že Mazda vznikla v roce 1920 pod názvem Toyo Cork Kogyo. Původně to byla továrna na zpracování korku, ale japonský duch inovace a touha dělat věci jinak posunuly firmu k výrobě strojů. Teprve v roce 1931 přišly na svět první motorizované dopravní prostředky – tříkolky "Mazda-Go.”
Po druhé světové válce byla Hirošima téměř vymazaná z mapy. Ale Mazda rychle pomáhala s obnovou – nejen tím, že vyráběla vozy prostě potřebné pro městské dopravy a podnikání, ale i zaměstnáváním místních a podporou regionu. Mazda tak začátkem padesátých let mohla opět růst a investovat do technického výzkumu, což v tehdejším Japonsku nebylo vůbec jednoduché.
Jméno Mazda samotné pochází od boha moudrosti Ahura Mazdy z perské mytologie, což pro Japonce znamenalo něco jako otevřenost světu a hledání nových příležitostí. Když dnes navštívíte Hirošimu, najdete tu nejen hlavní továrnu Mazdy, ale i muzeum plné nejdůležitějších modelů, jedinečných prototypů a technických patentů, které automobilce otevřely dveře do světa. Fascinující je třeba i fakt, že továrna v Hirošimě je dnes jedna z největších v Japonsku a místní (často už několikátá generace) jsou na Mazdu právem pyšní.
Není pochyb, že Mazda vymyslela pár věcí, které změnily svět automobilů. Nejlegendárnější je rozhodně její vztah k rotačním motorům. Inženýr Felix Wankel sice princip vynalezl v Německu, ale teprve Mazda jej dovedla k sériové výrobě. Model Mazda Cosmo z roku 1967 zamíchal kartami sportovních kupé. Pak přišla RX-7, která ve své době patřila ke sportovním vozům s nejnižší hmotností na trhu. Rotační motor u Mazdy přežil nápadně dlouho a právě model RX-8 byl posledním sériově vyráběným osobním vozem na světě s tímto unikátním pohonem – v nabídce vydržel až do roku 2012.
Pak je tu MX-5 známá jako Miata, což je nejprodávanější dvoumístný roadster všech dob. Oslovuje lidi tím, že nabízí radost ze řízení bez zbytečné elektroniky, s pohonem zadních kol a jednoduchou technikou. Loni už překročila hranici 1,2 milionu vyrobených kusů. Mimochodem, první generace NA (1989-1997) byla navržena tak, aby připomínala britské roadstery 60. let, ale konečně bez nekonečných oprav v garáži. Pro spoustu lidí tím Mazda nastavila nový standard pro „auto pro radost“ dostupné každému.
Kromě toho Mazda platila za pionýra vývoje lehkých a ekologických motorů díky programu Skyactiv. Tyto motory kombinují nízkou spotřebu, robustnost a hlavně jednoduchost servisu. Tabulka níže ukazuje přehled několika klíčových modelů a jejich hlavních technických dat, což ilustruje, proč právě Mazda bývá mezi znalci tolik ceněná.
Model | Rok uvedení | Typ motoru | Význam |
---|---|---|---|
Mazda-Go | 1931 | Jednoválec, 482 cm³ | První motorová tříkolka firmy |
Cosmo Sport | 1967 | Rotační Wankel | První rotační sporťák Mazda |
Mazda RX-7 | 1978 | Rotační | Lehký sportovní vůz s unikátním motorem |
MX-5 (Miata) | 1989 | Řadový čtyřválec | Nejprodávanější dvoumístný roadster světa |
Skyactiv-G | 2011 | Atmosférický 4-válec | Nízká spotřeba, nízké emise |
Mazda vždycky ráda dělala věci po svém. Pokud vás fascinuje japonská preciznost a „kaizen“, tady ho zažijete do posledního šroubu. Mazda dlouho vsázela na menší týmy inženýrů, které měly velkou volnost. Právě díky malému kolektivu vznikl například legendární motor Skyactiv-X – první benzinový motor s kompresním zapalováním ve velkosériové výrobě. Jinými slovy: funguje trochu jako diesel, a přitom je to klasický benziňák. Výsledkem je vyšší účinnost, nižší emise, a zároveň si auto ponechá charakter klasického benzinového motoru bez turbo zpoždění.
Tohle všechno je výsledkem filozofie Jinba Ittai – chceme, aby auto bylo vlastně jako prodloužení vašeho těla. Není to jenom marketing. Na Mazdě fakt sedí, že když ji chytnete za volant, poznáte jiný přístup ke tlumení nerovností, tuhosti karoserie i ovladatelnosti. Mazda klade velký důraz na řízení, které dává řidiči zpětnou vazbu, a nefunguje jen jako dopravní prostředek od A do B.
Produkce stále zůstává primárně v Japonsku, konkrétně v Hirošimě a nedalekém městě Hofu, což je celkem rarita – většina velkých výrobců už dnes outsourcuje většinu aut do levnějších zemí. Pokud tedy chcete "pravou" Mazdu, pořád je ze země vycházejícího slunce. V menší míře se auta vyrábějí i v Thajsku, Mexiku nebo Číně, ale evropské verze skoro výhradně pocházejí z Japonska. To vysvětluje typickou vyšší kvalitu zpracování nebo do detailu vyřešené interiéry.
Sice začala s malými náklaďáky doma v Hirošimě, ale dneska je Mazda opravdu globální značka. Už od sedmdesátých let má vlastní pobočky v Evropě, USA, Austrálii i na Středním východě. V polovině devadesátých let byla dokonce propojená s Fordem, který držel třetinový podíl. To přineslo Mazdě know-how v oblasti velkosériové výroby a možnost expanze hlavně do Ameriky. Hodně populární jsou třeba v Kalifornii, kde se MX-5 udržuje jako stylovka pro víkendové výlety – lidé si ji pořizují místo velkých muscle cars, protože jim prostě dává radost z řízení.
Zajímavostí je, že v Asii a Japonsku je Mazda často jinak vybavená nebo pojmenovaná. Najdete tu modely Demio (u nás Mazda2) nebo Axela (u nás Mazda3), které mají svou specifickou výbavu. Ve své domovině je značka často vnímána jako něco výjimečného, co kombinuje kvalitní řemeslo a odvahu experimentovat. Právě u Mazdy se nebojí jít proti proudu – i v době, kdy diesel vládl Evropě, zůstala věrná benzínovému motoru v kombinaci s jednoduššími hybridními technologiemi a začala až relativně pozdě s čistě elektrickými vozy.
Když už se bavíme o celosvětovém působení, v roce 2023 prodala Mazda kolem 1,1 milionu aut, z toho asi 190 tisíc v Evropě. A i když není největší, její image je rozhodně silnější, než by napovídala čísla. Velkou popularitu má hlavně mezi mladými řidiči, hobby jezdci nebo prostě těmi, kteří se nechtějí ztratit v davu koncernových vozů.
Některé kuriozity vás možná překvapí. Věděli jste, že Mazda jako jediný neevropský tým vyhrála slavný závod 24 hodin Le Mans s rotačním motorem v roce 1991? Model 787B doteď zní jako vesmírná loď, když ho nastartujete. Další zajímavost je, že Mazda v některých modelech (hlavně pro japonský trh) testovala i neobvyklé hybridní kombinace včetně elektromobilů s rotačním "prodlužovačem dojezdu.”
Když už chcete Mazdu, hledejte modely z Hirošimy nebo Hofu, protože obvykle nabízejí lepší ochranu proti korozi a kvalitnější lak. Pozor na ročníky kolem 2006-2010, kde se Mazda 6 potýkala s vyšší náchylností ke korozi zadních lemů – dnes už to mají Japonci pořešené. Mazdy jsou obecně jednoduché na servis, díky Skyactiv technice obvykle nepotřebujete drahé opravy nebo složité diagnostiky. Za zmínku stojí i to, že Mazda často vyhrává zákaznické ankety na téma spokojenosti a spolehlivosti.
Chcete tip na nejlepší motorizaci? Pokud si nepotrpíte na extrémy, Skyactiv-G v modelech CX-5 nebo Mazda3 vám nabídne výborný poměr výkonu a spotřeby. Pro sportovnější zážitky sáhněte po starší RX-8 nebo MX-5, kde je každá jízda zážitkem. Nově Mazda vsází na e-Skyactiv X, což je tichý a úsporný motor s vynikající odezvou na plyn – ideál, pokud chcete spojit nové technologie s tradiční atmosférou Mazdy.
Jak je vidět, Mazda není jen další japonská značka, která prostě „dělá auta“. Z Hirošimy se už sto let posouvá vlastní cestou a stále nabízí auta s charakterem. Takže příště, když uvidíte na silnici usměvavé logo, vzpomeňte si, že v sobě skrývá nejen historii a inovace, ale i srdce lidí, kteří je tvoří už po několik generací.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.