RC Auta a Autodíly

Automobily července 28, 2025

Jaký benzín je bez biosložky a kde ho najít? Praktický průvodce 2025

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Občas stojíte u stojanu na pumpě a nejste si jistí, co tam vlastně lejte do nádrže? Značení E5, E10, nebo dokonce „bez biosložky“. Co je tedy bezpečné pro vaše auto, pokud se bojíte biosložek, nebo vás prostě štve rozporuplná diskuze kolem moderních paliv? Řeč je právě o benzínu bez biosložky – tématu plném zmatků, polopravd i debat v kuloárech. Připojte si skutečná fakta, zákulisní triky čerpacích stanic či výrobních firem. Teď se dozvíte, jak to se složením benzínu v Česku i za hranicemi ve skutečnosti je a proč typicky český motorista hledá „čistý“ benzín jako sněhovou vločku v polovině léta.

Co je biosložka a proč se přidává do benzínu?

Biosložky nejsou žádný výdobytek poslední doby, jak se někdy tvrdí. Už od roku 2007 mají vybrané druhy benzínu povinně určité množství biosložky, elegantněji řečeno bioetanolu. Dělá to EU a stojí za tím snaha snižovat emise oxidu uhličitého. Jenže ne každý motor má bioetanol rád, některé (zejména starší vozy) na něj dokonce můžou urazit řídící jednotku, rozpustit těsnění nebo nastartovat chronickou ztrátu výkonu. Tihle řidiči taky hledají benzín bez biosložky.

Biosložku tvoří minimálně 95% benzínu a zbylých 5 % je bioetanol (tedy alkohol vyrobený třeba z cukrové řepy). Tak to platí pro běžné palivo označené E5. Čím vyšší číslo u „E“, tím víc bioetanolu. V roce 2020 vtrhl do Česka benzín E10, kde je biosložky až 10 %. A teď důležitý moment: ne každý benzín má biosložku. Stačí vědět, kde ji hledat – nebo spíš kde ji nečekat.

Možná vás překvapí, že bioetanol snižuje škodlivé emise jen na papíře. Při jeho výrobě a dovozu vznikají další ekologické zátěže. Někteří odborníci dokonce tvrdí, že bilance nula k nule pojde, protože biopaliva do Evropy hojně proudí odněkud z Ameriky či Asie. Ale pro zákonodárce je prostě podstatné, aby se číslo na papíře správně tvářilo.

Biosložka má vliv i na kvalitu a životnost paliva – bioetanol je hygroskopický, tedy přitahuje vodu. To omezuje skladovatelnost benzínu a zvyšuje pravděpodobnost vzniku úsad v nádrži a palivové soustavě. Moderní vozy s tím obvykle problém nemají, ale ti, co garážují youngtimery nebo motorky bez elektroniky, si rádi hlídají kvalitu paliva víc než datum výroby na mléce v lednici.

Pokud tedy hledáte benzín bez biosložky, motivace tu rozhodně je. Někteří uživatelé tvrdí, že jim čistý benzín zajistí lepší starty, svižnější reakci motoru a nulová rizika zanesení systému. Z pohledu předpisů však biosložka zatím zůstává nepsanou povinností. Jak se v tom zorientovat ve skutečném světě čerpacích stanic?

Typy benzínu v Česku a kde sehnat benzín bez biosložky

Typy benzínu v Česku a kde sehnat benzín bez biosložky

Rozhodující je značení: E5 nebo E10 je klíčové. Čím menší číslo, tím méně biosložky. A teď konkrétně pro české pumpy. Počínaje únorem 2024 byl benzín E10 povinný pro Natural 95. To znamená, že „obyčejný“ Natural 95 teď v sobě mívá až 10 % bioetanolu. Když vás představa bioetanolu děsí, mrkněte oči směrem k prémiové nabídce.

Benzíny jako Shell V-Power, OMV MaxxMotion 100plus, MOL EVO 100 Plus, Benzina Verva 100 a další prémiové nízkoobsahové nebo bez-obsahové paliva (většinou s oktanovým číslem 98 či 100) typicky neobsahují žádnou biosložku, nebo jen v zanedbatelných stopových množstvích. Výrobci to dávají často najevo štítkem uvnitř stojanu („neobsahuje biosložku“), případně to najdete přímo v technické specifikaci na webu dané čerpací stanice nebo v materiálech distributora.

Jak poznáte, že skutečně tankujete bez biosložky? Nejjednodušší je požádat obsluhu, nebo ještě lépe mrknout na bezpečnostní listy – ty musí být na čerpačce k dispozici. Pokud dokument uvádí „E0“ nebo „bez biosložky“, pak je vaše nádrž v bezpečí. Pozor! Některé levnější pumpy pod svými privátními značkami prodávají prémiový benzín, který může „mikrobiosložku“ obsahovat, nebo se může obsah biosložky měnit během roku. Ověřujte aktuální stav dle informací poskytovatele, skutečná nula je dnes vzácná.

Shrnuto do tabulky:

BenzínOktanové čísloStandardní biosložkaPozice na trhu
Natural 95 E1095Až 10 %Standardní benzín
Natural 98 - E598Až 5 %Přechodový typ
Benzín 100 (např. V-Power, MaxxMotion, Verva)99-1000 - max. 5 % (často 0 %)Prémiové palivo bez biosložky

Nesmíme zapomenout na specialitky, jako je letecký benzín Avgas. Ten je bez biosložek, ale běžně do automoblu nepatří – a jeho použití na silnici je nelegální.

Tip: V Německu, Rakousku nebo Polsku hledejte značení „Super Plus“ (98/100 oktan) – často jde o čisté fosilní palivo. Vždy ale kontrolujte štítky u stojanu, protože se legislativa i dodavatelský řetězec stále mění podle politiky EU.

Výhody, nevýhody a tipy pro výběr správného benzínu

Výhody, nevýhody a tipy pro výběr správného benzínu

Proč vlastně tolik lidí touží po benzínu bez biosložky? Nejčastěji kvůli životnosti motoru a palivové soustavy, zejména u starších aut, motorek, lodí či zahradní techniky. Bioetanol má totiž korozivní účinky, váže na sebe vodu a může tak zrychlovat degradaci nádrží, trubek a těsnění. Také může snižovat výkon motoru, což pozná každý, kdo sedí ve starším voze s karburátorem.

Naopak u nových aut většinou biosložka ničemu nevadí. Moderní motory využívající přímé vstřikování, kvalitní materiály a speciální úpravy by se neměly s biosložkou hádat. Automobilky přesto stále doporučují používat vyšší oktanová čísla (98 nebo 100) u aut s vyšším kompresním poměrem nebo u motorů bez řídící elektroniky.

  • Před cestou na dovolenou do zahraničí si zjistěte, jaký je sortiment u tamních pump. Ve Francii je stále k vidění čistý E5, ale ve Skandinávii už často frčí E10. V Německu existují obě varianty a Super Plus často zůstává bez biosložky.
  • U aut nad 20 let doporučuji tankovat už jen prémiová paliva (98+, ideálně 100), pokud možno bez biosložky. Dobře reagují i staré youngtimery a staré motorky.
  • Motory skladované přes zimu vždy čistěte (nejen oil change, ale i čerstvé palivo). Bioetanol v benzínu totiž stárne nebývale rychle – už po pár měsících se mění na blátivé reziduum a může zalepit karburátor nebo vstřik.
  • Pokud zrovna v obchodě zahlédnete přísady pro stabilizaci benzínu, jde o užitečnou maličkost. Dokáže prodloužit životnost paliva, hlavně pokud vám zima začíná dřív než dojedete poslední kilometr.

Na závěr přehledová data z trhu v roce 2025 (ČR):

BenzínPodíl na trhu v ČR (%)BiosložkaOktan
E10 Natural 9573Až 10 %95
E5 Natural 9813Až 5 %98
Prémiová 100 (V-Power, MaxxMotion, Verva)110-5 %100
Speciality/E030Var.

O biosložkách se vedou někdy až fanatické diskuze, ale pokud náhodou vlastníte něco s motorem starším než z roku 2010, vždy se vyplatí ptát se na čerpačce – přešvihnutí o pár korun na prémiový benzín může být menší bolest než renovace těsnění v palivové soustavě. Nová auta na to kašlou, staré potřebují péči a správně zvolené palivo. Ideálně bez biosložky, pokud to jde.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.