Exor vlastní 73,5 % preferovaných akcií A.
Předsedou Exoru a klíčovým rozhodujícím činitelem je John Elkann.
Drží 25,5 % akcií (obyčejné B).
Mají dividendy, ale omezené hlasovací právo.
Ferrari je italská automobilka založená v roce 1939 Enzem Ferrarim. Dnes je veřejně obchodovaná na New York Stock Exchange a Borsa Italiana pod tickerem RACE. Její hlavní sídlo je v Maranellu, Itálie.
Exor, holding rodiny Agnelli, vlastní přes 73 % akcií a zajišťuje dlouhodobou stabilitu a strategické rozhodování.
Většina z nás si představí majitel Ferrari jako italského génia, který staví nejrychlejší sportovní vozy na světě. Ale kdo skutečně řídí tuto ikonickou značku? Odpověď není tak jednoduchá jako jediné jméno. Přinášíme podrobný rozbor vlastnické struktury, hlavních akcionářů a toho, jak se to projevuje na trhu.
Ferrari je italská automobilka specializující se na výrobu luxusních sportovních a závodních vozů. Společnost vznikla v roce 1939 Enzem Ferrarim a od roku 1947 vyrábí silniční modely pod vlastní značkou.
Ferrari dnes není jen symbolem rychlosti, ale i předmětem investičního zájmu. Přestože je veřejně obchodovaná, většinu hlasovacích práv drží několik klíčových akcionářů.
Po druhé světové válce se Ferrari soustředila na závodění, ale v 60. letech se začala rozšiřovat i na civilní trh. V 80. letech se společnost dostala pod kontrolu americké automobilky Fiat, která v roce 1999 sloučila své závodní jednotky v Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Tato struktura přetrvávala až do roku 2016, kdy byl podle dohody spojený s italským holdingem Exor.
Exor, investiční společnost kontrolovaná rodinou Agnelli, získala podíl nad 90 % a umožnila Ferrari vstoupit na burzu.
Dne 21. října 2015 se Ferrari debutovala na dvě burzy: na New York Stock Exchange pod tickerem RACE a na Borsa Italiana pod stejným kódem.
Po IPO byl podíl Exoru snížen na 71,5 % a zbylých 28,5 % bylo rozděleno mezi veřejné investory. V roce 2022 byl Exorův podíl lehce navýšen na 73,5 % kvůli odkupu svých akcií.
Akcionář | Typ akcií | Podíl |
---|---|---|
Exor | Preferované A | 73,5% |
JohnElkann | Preferované A | 1,5% |
Institucionální investoři (BlackRock, Vanguard, etc.) | Obyčejné B | 12,0% |
Soukromí investoři a retail | Obyčejné B | 13,0% |
Největším jednotlivým akcionářem je JohnElkann, předseda Exoru a současně nejvyšší představitel společnosti Ferrari. Přestože jeho osobní podíl vypadá malý, má obrovský vliv díky své funkci v hlavním holdingovém tělese.
Exor jako holding neprovádí každodenní operativní řízení, ale formuluje strategické směřování. JohnElkann jako předseda představenstva dohlíží na dlouhodobý rozvoj značky, investice do technologií a rozšíření modelové řady.
Rozhodnutí o nových modelech (např. SF90 Stradale, Roma) i výběru dodavatelů (celulární materiály, hybridní pohony) jsou často konzultovány s Exorem, který zajišťuje finanční stabilitu a přístup k síti globálních výrobců.
Jak ukázaly poslední výsledky, v roce 2024 Ferrari zaznamenala růst tržeb o 9% a čistý zisk téměř zdvojnásobil na 900milionů eur, což odráží silnou pozici pod vedením Exoru.
Investoři tedy mohou očekávat, že Ferrari bude i nadále zaměřena na exkluzivitu a vysoké marže, spíše než na masovou výrobu.
Elektrifikace je hlavní trend, který předznamená změnu i pro tak tradičně spalovací značku. Ferrari plánuje rozšířit hybridní modely a připravuje první plně elektrický vůz, který by měl přijít kolem roku 2027.
Jak se vyvine regulace EU ohledně emisí, bude nutné, aby Exor a vedení Ferrari našli rovnováhu mezi sportovním charakterem a ekologickými požadavky.
Další výzvou je konkurenční boj s Lamborghini, McLaren a nově vznikajícími luxusními značkami, které vstupují na trh s elektrickými supercarmi.
Největším vlastníkem je italský holding Exor, který vlastní přibližně 73,5% preferovaných akcií A. Hlavní osobou stojící za Exorem je JohnElkann.
Ferrari má dvě třídy akcií: Preferované A (větší hlasovací právo, patří převážně Exoru) a Obyčejné B (vlastněné veřejnými a institucionálními investory).
Akcie jsou kótovány na New York Stock Exchange a na Borsa Italiana pod tickerem RACE.
Exor zajišťuje dlouhodobou finanční stabilitu a pomáhá vytyčovat strategii směřující k hybridizaci, rozšiřování modelové řady a zachování exkluzivity, zatímco chrání značku před tlakem na masovou výrobu.
Společnost plánuje uvedení svého prvního plně elektrického superauta okolo roku 2027, přičemž vývoj už probíhá a první prototypy budou představeny na prestižních autosalonech v Evropě.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.