RC Auta a Autodíly

Renault září 4, 2025

Kde se vyrábí Renault Trafic? Továrny, generace a původ vozu (2025)

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Chceš vědět, odkud tvůj Trafic doopravdy je? Krátká odpověď: z Normandie. A pokud tě zajímá, jak se to měnilo v čase, jak ověřit původ podle VIN, a kde vznikají příbuzné modely, tady máš kompletní rozcestník - bez omáčky, s fakty a praxí. Včetně přehledné tabulky a návodu krok za krokem.

  • TL;DR: Dnes (2025) se Renault Trafic vyrábí v závodě Renault Sandouville, Normandie (Francie). Zde vznikají verze Van, Passenger/Combi, SpaceClass i elektrický Trafic E-Tech.
  • Historicky: Gen I převážně ve Francii (+ CKD v Argentině), Gen II hlavně Luton (UK) a Barcelona (ES), Gen III+ Sandouville (FR).
  • Motory 2.0 Blue dCi montuje Renault Cléon (FR). Elektropohon pro E-Tech pochází také z francouzské sítě (Cléon); baterie z evropské sítě Renault/Ampere, kompletace v Sandouville.
  • Původ svého auta ověříš přes VIN, štítky v rámu dveří a CoC. U současných Trafiků je to zpravidla „Made in France“.
  • Mýtus: Trafic se v roce 2025 nevyrábí v Turecku ani v Rumunsku. To jsou jiné dodávky jiných značek.

Dnes a teď: kde se Trafic vyrábí (2025)

Aktuální odpověď na otázku kde se vyrábí Renault Trafic je jednoduchá: v závodě Renault Sandouville v Normandii, ve Francii. Tohle platí pro dodávky (Van), osobní verze (Passenger/Combi), reprezentativnější SpaceClass a nově i pro elektrickou variantu E-Tech. Sandouville je od roku 2014 „domovem“ Trafiku třetí generace a všech jeho modernizací.

Proč zrovna Sandouville? Renault sem v roce 2014 přesunul výrobu z osobních aut na užitkové, investoval stovky milionů eur do karosárny, lakovny a montáže a postupně rozšířil výrobu i pro sesterské modely (Nissan NV300/Primastar, dříve také Fiat Talento). Továrna se tím dostala do špičky v rámci koncernu na přesnost karosářských dílů a kvalitu laku, což je u dodávek důležité - nosnost a trvanlivost bez rezivění jsou očividná priorita flotil.

Co z toho máš jako majitel nebo kupující? Hlavně jistotu původu a dostupnost dílů. Sandouville pracuje ve vysokých sériích, takže náhradní díly i specifické komponenty (třeba plechy karoserie po faceliftu 2021) jsou napříč Evropou dobře dohledatelné. A díky centralizaci výroby má Renault sjednocenou kvalitu napříč variantami - není to „každý pes jiná ves“ podle regionu montáže.

Za zmínku stojí i pohonné jednotky. Moderní 2.0 Blue dCi (řada M9R, EURO 6d) se montují v motorárně Renault Cléon, jen kousek od Sandouville. Elektromotory a výkonová elektronika pro E-Tech také pocházejí z francouzského Cléonu. Baterie využívají evropský dodavatelský řetězec skupiny Renault/Ampere a kompletují se na lince vozu v Sandouville. Kratší logistika = menší variabilita a lepší traceabilita dílů.

Primární zdroje: Renault Group (tiskové materiály 2014 o přestavbě Sandouville a přesunu Trafiku; milník 1 000 000 vyrobených Trafiků v Sandouville v roce 2022), tovární informace Renault Sandouville/Cléon k výrobě LCV a pohonů.

Jak se to vyvíjelo: přehled továren podle generací

Trafic má dlouhou historii a továrny se v čase měnily. Tady je přehled, ať máš kontext při koupi ojetiny nebo při specifikaci flotily:

Generace / roky Hlavní závod(y) Další montáže / poznámky Typické motory
Trafic I (cca 1980-2000) Francie (Renault; historicky více závodů v FR) CKD montáž v Argentině (Córdoba - Santa Isabel) v 90. letech benzin/diesel atmosf., jednoduchá elektronika
Trafic II (2001-2014) UK (Luton - GM/Vauxhall), Španělsko (Barcelona - Nissan Motor Ibérica) sdíleno s Opel/Vauxhall Vivaro a Nissan Primastar; paralelní výroba 1.9 dCi, 2.0 dCi, 2.5 dCi (řady F9Q/M9R/G9U)
Trafic III (od 2014; facelifty 2019/2021+) Francie (Sandouville - Renault) také Nissan NV300/Primastar a dříve Fiat Talento vyráběné v Sandouville; Vauxhall/Opel Vivaro B (2014-2018) se montoval odděleně v Lutonu 1.6 dCi (R9M) v začátku, později 2.0 Blue dCi (M9R)
Trafic E-Tech Electric (od 2024) Francie (Sandouville - Renault) elektromotor a výkonová elektronika z Cléon; baterie z evropské sítě Renault/Ampere elektrický pohon (E-Tech), různé kapacity dle verze

Tenhle vývoj dává smysl. Druhá generace vznikala v éře hluboké spolupráce Renault-Nissan-GM v užitkových vozech. Luton a Barcelona měly kapacity i know-how pro velkosériovou dodávkovou výrobu v západní Evropě. Po roce 2014 Renault konsolidoval Trafic do Sandouville, kde proběhla masivní modernizace zařízení a vznikla specializovaná „LCV“ továrna. Sesterské modely se dočasně přidaly (Fiat Talento 2016-2020), Nissan zůstává v aktuální generaci jako Primastar.

Ano, v Lutonu se i po roce 2014 vyráběl Vauxhall/Opel Vivaro B, ale to byla „bratrská“ varianta pod GM, nikoli Renault Trafic. Od roku 2019, po akvizici Opelu skupinou PSA/Stellantis, se Vivaro C přesunul na jinou platformu a logistiku mimo renaultí řetězec.

Jak zjistit původ svého Trafiku: VIN, štítky a dokumenty

Jak zjistit původ svého Trafiku: VIN, štítky a dokumenty

Chceš si být jistý, odkud tvůj konkrétní kus pochází? Tady máš praktický návod, který funguje u nového i ojetého auta.

1) VIN je král. Tady začni

  1. Najdi VIN (17 znaků). Bývá na čelním skle u spodní hrany, na sloupku B u řidiče a v techničáku (Osvědčení o registraci).
  2. Zkontroluj „zemi a výrobce“ v prvních znacích (WMI). U evropských Renaultů obvykle začíná na VF1/VF… (Francie), ale důležitější je kód závodu v 11. pozici.
  3. U Trafiku III/IV bývá 11. znak VIN kódem závodu Sandouville. Písmeno se může lišit podle série a roku. Pokud si nejsi jistý, pokračuj krokem 2 a 3 - máš to potvrzené z více stran.

2) Štítky na karoserii

  • Na rámu dveří řidiče bývá výrobní štítek s hmotnostmi a zemí původu. Hledej „Made in France“ nebo „Sandouville“ v popisu. Ne vždy je to explicitně vytištěno, ale u nových Trafiků to často uvidíš.
  • Barvový štítek (lak) a body plate někdy obsahují interní kód závodu. Vyfoť, uschovej - hodí se při objednávkách dílů v lakovně.

3) CoC a servisní záznamy

  • CoC (Certificate of Conformity) uvádí výrobce a výrobní závod. Získáš ho od prodejce, importéra nebo přes zákaznický portál Renault.
  • Digitální servisní historie (u novějších aut) obvykle zobrazuje „výrobní závod“ při detailním výpisu. Autorizovaný servis ti to vytiskne za pár minut.

4) Ověření s dealerem/importérem

  • Zavolej prodejci nebo přímo importérovi Renault v ČR. Nadiktuješ VIN a do minuty víš závod i datum výroby.
  • Pro flotily: požádej o tzv. „build sheet“ - interní výrobní kartu. Ulehčí to claimy v záruce a přesné párování dílů.

5) Rychlé sanity-checky při koupi ojetiny

  • „Made in“ na štítku vs. VIN vs. CoC se musejí shodovat. Nesedí? Ptej se proč. Může jít o chybně vyměněný štítek nebo papírový zmetek.
  • Vyhýbej se autům s přestříhanými nebo zbroušenými VIN štítky. U dodávek to bývá varovný signál po těžkých opravách.

Tip z praxe: Když objednáváš díly karoserie na faceliftované verze (po 2021), hodně záleží na přesném kódu výbavy a laku. Fotka štítku z dveří a VIN ušetří půl dne telefonování.

Souvislosti: dvojčata, mýty, výroba pohonů + mini‑FAQ a další kroky

Trafiku se v Evropě daří i díky „rodině“ sourozenců. A kolem toho kolují mýty. Tady je čistý výklad.

Které modely sdílejí výrobu se Trafikem?

  • Nissan NV300/Primastar (aktuální): vyrábí se v Sandouville vedle Trafiku. Liší se maskou, výbavami a značkovým servisem, základ je shodný.
  • Fiat Talento (2016-2020): byl „klon“ Trafiku III, montoval se v Sandouville. Po nástupu nové generace Fiat přešel na vlastní/Stellantis řešení.
  • Vauxhall/Opel Vivaro: druhá generace (Vivaro B, 2014-2018) se montovala v Lutonu (UK), i když vycházela z Trafiku III. Současný Vivaro (C) už je produkt Stellantisu a s Traficem nesdílí platformu.

Nejčastější mýty a jak to je doopravdy

  • „Trafiky se dělají v Turecku.“ - Ne. V Turecku vzniká třeba Ford Transit Custom (Kocaeli). Trafic 2025 = Sandouville, Francie.
  • „Pravostranné verze pro UK montují v Lutonu.“ - Ne. Renault Trafic (aktuální generace) pro UK se vyrábí v Sandouville. Luton dělal Vivaro.
  • „Staré Trafiky byly jen z Francie.“ - Většinou ano, ale Gen II běžela i v Lutonu a Barceloně. A první generace se v 90. letech montovala z CKD sad v Argentině (Córdoba - Santa Isabel).

Motory, převodovky a dodavatelský řetězec

Co se týče motorů, klíčové pro současný Trafic je 2.0 Blue dCi (řada M9R). Tyhle diesely se montují v motorárně Renault Cléon, která zásobuje více modelů skupiny. To vysvětluje, proč drobné změny softwaru a emisních kalibrací přicházejí „ve vlnách“ napříč modely. U elektrického Trafiku E-Tech jde zase o francouzský elektropohon (Cléon) a evropský bateriový řetězec. Převodovky u Trafiku jsou tradičně 6st. manuály; jejich výroba může mít více zdrojů v rámci aliance - proto ti nejlíp poradí konkrétní kód převodovky na štítku (např. P****/TL****), když objednáváš díly.

Pro fleet manažery je důležitý ještě jeden detail: původ z EU (FR) ti pomáhá v pravidlech původu při veřejných zakázkách a může zjednodušit celní papíry při dočasném nasazení vozů mimo EU.

Mini‑FAQ

  • Kde se vyrábí Trafic Passenger/SpaceClass? - V Sandouville (FR), stejně jako dodávková verze Van.
  • Kde vzniká elektrický Trafic E‑Tech? - V Sandouville. Elektromotor je z Cléon (FR), baterie z evropské sítě Renault/Ampere, finální kompletace v Sandouville.
  • Měl Trafic někdy českou montáž? - Ne. V Česku se Trafic nikdy neskládal.
  • Jak rychle ověřím původ? - VIN do dekodéru/dealerovi a mrknout na štítek v rámu dveří. Pět minut práce.
  • Liší se kvalita podle závodu? - U současných Trafiků je výroba sjednocená v Sandouville, rozdíly spíš dělá motor, karosářská délka a výbava, ne závod.

Další kroky / Troubleshooting podle situace

  • Kupuju ojetý Trafic (2015-2020): zkontroluj VIN, štítek dveří, CoC. U verzí s 1.6 dCi (R9M) si vyžádej servisní historii výměn oleje a EGR. U raných kusů si dej pozor na stav turbodmychadla.
  • Specifikuju nový Trafic do firmy: rozhodni se mezi 2.0 Blue dCi výkony podle nasazení (město vs. dálnice), zvaž automatickou klimatizaci kvůli zůstatkové hodnotě a přidej paket ochrany nákladového prostoru - je levnější z výroby než dodatečně.
  • Potřebuju doložit EU původ pro zakázku: vyžádej CoC od prodejce, případně potvrzení výrobce o původu (France - Sandouville). Ulož elektronicky i papírově.
  • Řeším díly po nehodě: vždy foť VIN, lakový štítek a typový štítek v rámu dveří. Ušetříš dublování objednávek a vratek.
  • Chci si být 100% jistý závodem: kontaktuj autorizovaný servis Renault, nadiktuj VIN a požádej o výpis z interního systému (build sheet). Je to běžná praxe.

Pro pořádek i zdrojově: Renault Group oficiálně oznámila v roce 2014 přesun Trafiku do Sandouville po rozsáhlé investici do závodu. V roce 2022 závod oslavil miliontý Trafic od zahájení výroby v roce 2014. Tyhle milníky potvrdily, že Trafic je už „normandská záležitost“. Pokud někde narazíš na rozporuplné informace, nejčastěji míchají do sebe Trafic a Vivaro, nebo řeší druhou generaci z let 2001-2014, která se opravdu dělala jinde.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.