Chceš vědět, odkud tvůj Trafic doopravdy je? Krátká odpověď: z Normandie. A pokud tě zajímá, jak se to měnilo v čase, jak ověřit původ podle VIN, a kde vznikají příbuzné modely, tady máš kompletní rozcestník - bez omáčky, s fakty a praxí. Včetně přehledné tabulky a návodu krok za krokem.
Aktuální odpověď na otázku kde se vyrábí Renault Trafic je jednoduchá: v závodě Renault Sandouville v Normandii, ve Francii. Tohle platí pro dodávky (Van), osobní verze (Passenger/Combi), reprezentativnější SpaceClass a nově i pro elektrickou variantu E-Tech. Sandouville je od roku 2014 „domovem“ Trafiku třetí generace a všech jeho modernizací.
Proč zrovna Sandouville? Renault sem v roce 2014 přesunul výrobu z osobních aut na užitkové, investoval stovky milionů eur do karosárny, lakovny a montáže a postupně rozšířil výrobu i pro sesterské modely (Nissan NV300/Primastar, dříve také Fiat Talento). Továrna se tím dostala do špičky v rámci koncernu na přesnost karosářských dílů a kvalitu laku, což je u dodávek důležité - nosnost a trvanlivost bez rezivění jsou očividná priorita flotil.
Co z toho máš jako majitel nebo kupující? Hlavně jistotu původu a dostupnost dílů. Sandouville pracuje ve vysokých sériích, takže náhradní díly i specifické komponenty (třeba plechy karoserie po faceliftu 2021) jsou napříč Evropou dobře dohledatelné. A díky centralizaci výroby má Renault sjednocenou kvalitu napříč variantami - není to „každý pes jiná ves“ podle regionu montáže.
Za zmínku stojí i pohonné jednotky. Moderní 2.0 Blue dCi (řada M9R, EURO 6d) se montují v motorárně Renault Cléon, jen kousek od Sandouville. Elektromotory a výkonová elektronika pro E-Tech také pocházejí z francouzského Cléonu. Baterie využívají evropský dodavatelský řetězec skupiny Renault/Ampere a kompletují se na lince vozu v Sandouville. Kratší logistika = menší variabilita a lepší traceabilita dílů.
Primární zdroje: Renault Group (tiskové materiály 2014 o přestavbě Sandouville a přesunu Trafiku; milník 1 000 000 vyrobených Trafiků v Sandouville v roce 2022), tovární informace Renault Sandouville/Cléon k výrobě LCV a pohonů.
Trafic má dlouhou historii a továrny se v čase měnily. Tady je přehled, ať máš kontext při koupi ojetiny nebo při specifikaci flotily:
Generace / roky | Hlavní závod(y) | Další montáže / poznámky | Typické motory |
---|---|---|---|
Trafic I (cca 1980-2000) | Francie (Renault; historicky více závodů v FR) | CKD montáž v Argentině (Córdoba - Santa Isabel) v 90. letech | benzin/diesel atmosf., jednoduchá elektronika |
Trafic II (2001-2014) | UK (Luton - GM/Vauxhall), Španělsko (Barcelona - Nissan Motor Ibérica) | sdíleno s Opel/Vauxhall Vivaro a Nissan Primastar; paralelní výroba | 1.9 dCi, 2.0 dCi, 2.5 dCi (řady F9Q/M9R/G9U) |
Trafic III (od 2014; facelifty 2019/2021+) | Francie (Sandouville - Renault) | také Nissan NV300/Primastar a dříve Fiat Talento vyráběné v Sandouville; Vauxhall/Opel Vivaro B (2014-2018) se montoval odděleně v Lutonu | 1.6 dCi (R9M) v začátku, později 2.0 Blue dCi (M9R) |
Trafic E-Tech Electric (od 2024) | Francie (Sandouville - Renault) | elektromotor a výkonová elektronika z Cléon; baterie z evropské sítě Renault/Ampere | elektrický pohon (E-Tech), různé kapacity dle verze |
Tenhle vývoj dává smysl. Druhá generace vznikala v éře hluboké spolupráce Renault-Nissan-GM v užitkových vozech. Luton a Barcelona měly kapacity i know-how pro velkosériovou dodávkovou výrobu v západní Evropě. Po roce 2014 Renault konsolidoval Trafic do Sandouville, kde proběhla masivní modernizace zařízení a vznikla specializovaná „LCV“ továrna. Sesterské modely se dočasně přidaly (Fiat Talento 2016-2020), Nissan zůstává v aktuální generaci jako Primastar.
Ano, v Lutonu se i po roce 2014 vyráběl Vauxhall/Opel Vivaro B, ale to byla „bratrská“ varianta pod GM, nikoli Renault Trafic. Od roku 2019, po akvizici Opelu skupinou PSA/Stellantis, se Vivaro C přesunul na jinou platformu a logistiku mimo renaultí řetězec.
Chceš si být jistý, odkud tvůj konkrétní kus pochází? Tady máš praktický návod, který funguje u nového i ojetého auta.
Tip z praxe: Když objednáváš díly karoserie na faceliftované verze (po 2021), hodně záleží na přesném kódu výbavy a laku. Fotka štítku z dveří a VIN ušetří půl dne telefonování.
Trafiku se v Evropě daří i díky „rodině“ sourozenců. A kolem toho kolují mýty. Tady je čistý výklad.
Co se týče motorů, klíčové pro současný Trafic je 2.0 Blue dCi (řada M9R). Tyhle diesely se montují v motorárně Renault Cléon, která zásobuje více modelů skupiny. To vysvětluje, proč drobné změny softwaru a emisních kalibrací přicházejí „ve vlnách“ napříč modely. U elektrického Trafiku E-Tech jde zase o francouzský elektropohon (Cléon) a evropský bateriový řetězec. Převodovky u Trafiku jsou tradičně 6st. manuály; jejich výroba může mít více zdrojů v rámci aliance - proto ti nejlíp poradí konkrétní kód převodovky na štítku (např. P****/TL****), když objednáváš díly.
Pro fleet manažery je důležitý ještě jeden detail: původ z EU (FR) ti pomáhá v pravidlech původu při veřejných zakázkách a může zjednodušit celní papíry při dočasném nasazení vozů mimo EU.
Pro pořádek i zdrojově: Renault Group oficiálně oznámila v roce 2014 přesun Trafiku do Sandouville po rozsáhlé investici do závodu. V roce 2022 závod oslavil miliontý Trafic od zahájení výroby v roce 2014. Tyhle milníky potvrdily, že Trafic je už „normandská záležitost“. Pokud někde narazíš na rozporuplné informace, nejčastěji míchají do sebe Trafic a Vivaro, nebo řeší druhou generaci z let 2001-2014, která se opravdu dělala jinde.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.