RC Auta a Autodíly

BMW prosince 19, 2025

Jak správně nastartovat automat v BMW: krok za krokem pro bezproblémový start

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Nastartovací kontrola BMW

Problém s nastartováním BMW?

Zkontrolujte, co je potřeba dělat k bezproblémovému spuštění motoru

Krok 1: Zkontrolujte převodovku

Jaká je poloha převodovky v okamžiku, kdy se snažíte motor nastartovat?

Je brzdný pedál stisknutý?

Je klíč v dosahu senzoru?

Stojíte u svého BMW, klíč v ruce, a nevíte, proč se auto nechce spustit? Nejde o baterii, nejde o palivo - ale o to, že jste zapomněli na jednoduchý detail, který každý vlastník automatiky musí znát. Nastartování automatiky v BMW není jen stisknutí tlačítka Start/Stop. Je to proces, který vyžaduje správné postavení převodovky, dodržení bezpečnostních pravidel a porozumění systému. Pokud jste kdysi měli manuální převodovku, může vám automat připadat jako tajemná krabice. Ale není. Stačí znát pravidla.

Co se stane, když startujete špatně?

Nejčastější chyba? Převodovka není v polohě P (Park) nebo N (Neutral). Většina moderních BMW, zejména od modelové řady F30 (2012) a novějších, nezapne motor, pokud převodovka není v bezpečné poloze. To není chyba systému - je to bezpečnostní funkce. Když se pokusíte spustit motor v poloze D nebo R, auto vás prostě ignoruje. Žádný zvuk, žádný výkřik, žádná chybová hláška. Jen tiše a trvale: „Nechci.“

Někteří vlastníci pak začnou stiskovat tlačítko Start/Stop jako na kříži, vyměňují baterie, nebo si myslí, že je problém s klimatizací. Všechno zbytečné. Stačí zkontrolovat, zda je páka převodovky opravdu v P. Pokud je v N, také to funguje - ale jen v případě, že je zapnutý brzdný pedál. To je důležité.

Krok za krokem: jak nastartovat automat v BMW

  1. Ujistěte se, že jste seděli na svém místě. Auto nezačne, pokud nezjistí, že jste v kabině. Některé modely (např. X3, X5) mají senzor v sedadle - pokud jste venku, motor nezapne.
  2. Stiskněte brzdu. Bezpečnostní systém vyžaduje, aby byl brzdný pedál stisknutý. Nejen při startu - i při přepínání mezi P, R, N, D. To platí i pro modely s tlačítkem Start/Stop.
  3. Zkontrolujte polohu převodovky. Převodovka musí být v P (Park) nebo N (Neutral). Na displeji u řídicího panelu nebo na obrazovce iDrive se zobrazí aktuální poloha. Pokud tam vidíte D nebo R, přepněte to. Použijte tlačítko s ikonou P nebo posuňte páku do P.
  4. Stiskněte tlačítko Start/Stop. Nezatlačujte moc silně. Stačí krátký, jasný stisk. Většina BMW spustí motor během jedné vteřiny.
  5. Čekejte na kontrolní světla. Po zapnutí se na přístrojové desce rozsvítí světla - např. „Check Engine“ nebo „Service“ se nezobrazují. Pokud se nic neozve, auto je připraveno k jízdě.

Pokud se motor nezapne i po splnění všech kroků, zkontrolujte, zda je klíč v blízkosti. Některé starší modely (např. E90) vyžadují, aby klíč byl v kapse nebo v tašce. Pokud je v batohu na zadním sedadle, systém ho nemusí detekovat.

Proč nejde spustit motor, když je převodovka v N?

Je to jedna z nejčastějších zmatek. V N (Neutral) by se motor měl spustit - a ano, měl by. Ale jen pokud je brzda stisknutá. V P je to automaticky bezpečnější, protože auto je mechanicky zablokované. V N je auto volné - a systém chce být jistý, že nezačnete jet, když jste v kabině. Proto vyžaduje brzdu.

Některé vlastníci si myslí, že stačí stisknout tlačítko Start/Stop a převodovku přepnout až poté. To je špatně. Většina BMW neumožňuje přepínání převodovky, dokud motor není spuštěný. Pokud je motor vypnutý a převodovka v D, nemůžete ji přepnout do P - systém to blokuje. Takže: nejprve P nebo N, pak brzda, pak start.

Technický náčrt převodovky BMW s označenými polohami P, N a brzdou.

Co dělat, když auto nechce startovat vůbec?

Někdy je problém v jiné oblasti. Pokud jste všechno zkontrolovali a motor stále nechce zapnout, zvažte tyto příčiny:

  • Slabá baterie. BMW používají citlivé elektronické systémy. Pokud je napětí pod 11,8 V, motor se nezapne, i když světla fungují. Zkuste připojit přenosnou baterii nebo nechat auto několik minut stát s otevřenými dveřmi - některé modely potřebují čas na „reset“ elektroniky.
  • Chybný klíč. Pokud je klíč poškozený nebo vybitý, systém ho nezjistí. Zkuste druhý klíč, pokud ho máte. Pokud ne, zkontrolujte, zda je klíč v dosahu senzoru - někdy stačí přidržet ho k tlačítku Start/Stop.
  • Problém s brzdovým spínačem. Pokud je spínač na brzdovém pedálu poškozený, auto neví, že brzdu stisknete. Výsledek: žádný start. Pokud jste si všimli, že brzdy nezapínají světlo zpětného světla, nebo že se vypíná automatický start-stop, může to být příčina.
  • Chyba v elektronice. Pokud se na displeji zobrazí chybová hláška jako „Start/Stop system malfunction“ nebo „Transmission fault“, je potřeba diagnostika. Nejde o to, že byste něco špatně udělali - systém má problém sám.

Co je jiného u novějších BMW s iDrive 8 a elektromobily?

Od roku 2023 se BMW přesunují na nový systém iDrive 8 a zavádějí plug-in hybridy i plně elektrické modely. U plně elektrických BMW (např. i4, iX) neexistuje „startování“ v klasickém smyslu. Stačí sednout, zapnout brzdu a stisknout tlačítko Start/Stop - motor se nezapne, ale systém se probudí. Všechno je řízeno softwarem a není potřeba převodovka v P. Ale: i zde je brzda povinná. Bez ní se auto neprobudí.

U plug-in hybridů (např. X5 xDrive45e) je situace složitější. Pokud je baterie vybitá, auto se spustí jako benzínové. Pokud je baterie plná, můžete jet v čistém režimu - ale stále musíte mít převodovku v P nebo N a stisknutou brzdu. Neexistuje „startování“ bez bezpečnostních podmínek.

Holografické znázornění poloh převodovky BMW s osvětlenými P a N, tmavé D a R.

Co si pamatovat, když jste nový vlastník?

Když jste poprvé vlastníkem BMW s automatikou, nevěřte „příběhům“ od kamarádů. Každý model má své chování. Například:

  • Modely E87 a E90 (2004-2011) vyžadují, aby klíč byl v ruce - ne v kapse.
  • Modely F10 a F30 (2010-2018) mají systém, který si pamatuje poslední polohu převodovky - ale neznamená to, že můžete startovat z D.
  • Modely G30 a G01 (2019-2025) mají automatický parkovací systém, který při vypnutí motoru automaticky přepne převodovku do P - ale jen pokud jste zastavili na rovině.

Nejlepší způsob, jak se naučit: přečtěte si kapitolu „Start/Stop“ v uživatelské příručce. Ne všechno je intuitivní. Některé funkce, jako „Auto Start/Stop“ nebo „Dynamic Stability Control“, mohou ovlivňovat, jak se auto chová při startu.

Proč to vůbec tak složité je?

BMW nechce, abyste se poškodili - nebo poškodili někoho jiného. Převodovka v D znamená, že auto může jet. Pokud by se motor spustil, když jste v kabině, ale nebyli jste připravení, mohlo by dojít k nehodě. Tohle je důvod, proč systém nejde obejít. Je to nejen technické omezení - je to bezpečnostní záchranný systém.

Nejste jediný, kdo se s tím potýká. Výrobní závody BMW mají statistiky: každý rok se při servisech objeví tisíce případů, kdy vlastníci přišli s dotazem: „Proč se auto nechce spustit?“ Většina z nich měla převodovku v D. Nebo zapomněli na brzdu.

Co dělat, když se auto začne chovat divně po startu?

Pokud se po startu objeví:

  • Chvění při jízdě - může to být problém s převodovkou nebo motorovými opěrkami
  • Červené světlo „Transmission“ - nejedete dál. Zastavte a zavolejte servis
  • Auto se samo vypíná - pravděpodobně je problém s baterií nebo senzorem

Nikdy neignorujte chybová světla. BMW mají pokročilé systémy diagnostiky - ale nejsou nekonečné. Pokud se vám zobrazí chyba, je lepší ji vyřešit hned než čekat, až se problém zhorší.

Můžu nastartovat BMW s automatikou bez brzdy?

Ne. Většina moderních BMW vyžaduje, aby byl brzdný pedál stisknutý, aby se motor mohl spustit. Bez toho systém blokuje start jako bezpečnostní opatření. To platí i pro modely s klíčem v kapse nebo s tlačítkem Start/Stop.

Proč se auto nechce spustit, když je převodovka v P?

Pokud je převodovka v P, ale motor nechce startovat, zkontrolujte, zda je brzda stisknutá a zda je klíč v dosahu senzoru. Pokud ano, problém může být v baterii, chybném spínači brzdy nebo chybě v elektronice. V takovém případě je nutná diagnostika.

Je možné nastartovat BMW s automatikou v N?

Ano, ale pouze pokud je brzda stisknutá. Převodovka v N je technicky povolená pro start, ale systém chce být jistý, že auto nezačne jet. Proto je brzda povinná. V praxi je však P bezpečnější a jednodušší volba.

Co dělat, když klíč nefunguje?

Zkuste použít druhý klíč. Pokud ho nemáte, přiložte původní klíč přímo k tlačítku Start/Stop - některé modely umožňují startování přes kontakt. Pokud to nepomůže, může být klíč poškozený nebo vybitý. V takovém případě je potřeba výměna nebo reprogramování.

Můžu přepínat převodovku, když je motor vypnutý?

Většina BMW blokuje přepínání převodovky, dokud motor není spuštěný. Pokud je motor vypnutý a převodovka v D, nemůžete ji přepnout do P. Musíte nejprve spustit motor (v P nebo N s brzdou), a teprve poté přepnout.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.