Zkontrolujte, co je potřeba dělat k bezproblémovému spuštění motoru
Jaká je poloha převodovky v okamžiku, kdy se snažíte motor nastartovat?
Je brzdný pedál stisknutý?
Je klíč v dosahu senzoru?
Stojíte u svého BMW, klíč v ruce, a nevíte, proč se auto nechce spustit? Nejde o baterii, nejde o palivo - ale o to, že jste zapomněli na jednoduchý detail, který každý vlastník automatiky musí znát. Nastartování automatiky v BMW není jen stisknutí tlačítka Start/Stop. Je to proces, který vyžaduje správné postavení převodovky, dodržení bezpečnostních pravidel a porozumění systému. Pokud jste kdysi měli manuální převodovku, může vám automat připadat jako tajemná krabice. Ale není. Stačí znát pravidla.
Nejčastější chyba? Převodovka není v polohě P (Park) nebo N (Neutral). Většina moderních BMW, zejména od modelové řady F30 (2012) a novějších, nezapne motor, pokud převodovka není v bezpečné poloze. To není chyba systému - je to bezpečnostní funkce. Když se pokusíte spustit motor v poloze D nebo R, auto vás prostě ignoruje. Žádný zvuk, žádný výkřik, žádná chybová hláška. Jen tiše a trvale: „Nechci.“
Někteří vlastníci pak začnou stiskovat tlačítko Start/Stop jako na kříži, vyměňují baterie, nebo si myslí, že je problém s klimatizací. Všechno zbytečné. Stačí zkontrolovat, zda je páka převodovky opravdu v P. Pokud je v N, také to funguje - ale jen v případě, že je zapnutý brzdný pedál. To je důležité.
Pokud se motor nezapne i po splnění všech kroků, zkontrolujte, zda je klíč v blízkosti. Některé starší modely (např. E90) vyžadují, aby klíč byl v kapse nebo v tašce. Pokud je v batohu na zadním sedadle, systém ho nemusí detekovat.
Je to jedna z nejčastějších zmatek. V N (Neutral) by se motor měl spustit - a ano, měl by. Ale jen pokud je brzda stisknutá. V P je to automaticky bezpečnější, protože auto je mechanicky zablokované. V N je auto volné - a systém chce být jistý, že nezačnete jet, když jste v kabině. Proto vyžaduje brzdu.
Některé vlastníci si myslí, že stačí stisknout tlačítko Start/Stop a převodovku přepnout až poté. To je špatně. Většina BMW neumožňuje přepínání převodovky, dokud motor není spuštěný. Pokud je motor vypnutý a převodovka v D, nemůžete ji přepnout do P - systém to blokuje. Takže: nejprve P nebo N, pak brzda, pak start.
Někdy je problém v jiné oblasti. Pokud jste všechno zkontrolovali a motor stále nechce zapnout, zvažte tyto příčiny:
Od roku 2023 se BMW přesunují na nový systém iDrive 8 a zavádějí plug-in hybridy i plně elektrické modely. U plně elektrických BMW (např. i4, iX) neexistuje „startování“ v klasickém smyslu. Stačí sednout, zapnout brzdu a stisknout tlačítko Start/Stop - motor se nezapne, ale systém se probudí. Všechno je řízeno softwarem a není potřeba převodovka v P. Ale: i zde je brzda povinná. Bez ní se auto neprobudí.
U plug-in hybridů (např. X5 xDrive45e) je situace složitější. Pokud je baterie vybitá, auto se spustí jako benzínové. Pokud je baterie plná, můžete jet v čistém režimu - ale stále musíte mít převodovku v P nebo N a stisknutou brzdu. Neexistuje „startování“ bez bezpečnostních podmínek.
Když jste poprvé vlastníkem BMW s automatikou, nevěřte „příběhům“ od kamarádů. Každý model má své chování. Například:
Nejlepší způsob, jak se naučit: přečtěte si kapitolu „Start/Stop“ v uživatelské příručce. Ne všechno je intuitivní. Některé funkce, jako „Auto Start/Stop“ nebo „Dynamic Stability Control“, mohou ovlivňovat, jak se auto chová při startu.
BMW nechce, abyste se poškodili - nebo poškodili někoho jiného. Převodovka v D znamená, že auto může jet. Pokud by se motor spustil, když jste v kabině, ale nebyli jste připravení, mohlo by dojít k nehodě. Tohle je důvod, proč systém nejde obejít. Je to nejen technické omezení - je to bezpečnostní záchranný systém.
Nejste jediný, kdo se s tím potýká. Výrobní závody BMW mají statistiky: každý rok se při servisech objeví tisíce případů, kdy vlastníci přišli s dotazem: „Proč se auto nechce spustit?“ Většina z nich měla převodovku v D. Nebo zapomněli na brzdu.
Pokud se po startu objeví:
Nikdy neignorujte chybová světla. BMW mají pokročilé systémy diagnostiky - ale nejsou nekonečné. Pokud se vám zobrazí chyba, je lepší ji vyřešit hned než čekat, až se problém zhorší.
Ne. Většina moderních BMW vyžaduje, aby byl brzdný pedál stisknutý, aby se motor mohl spustit. Bez toho systém blokuje start jako bezpečnostní opatření. To platí i pro modely s klíčem v kapse nebo s tlačítkem Start/Stop.
Pokud je převodovka v P, ale motor nechce startovat, zkontrolujte, zda je brzda stisknutá a zda je klíč v dosahu senzoru. Pokud ano, problém může být v baterii, chybném spínači brzdy nebo chybě v elektronice. V takovém případě je nutná diagnostika.
Ano, ale pouze pokud je brzda stisknutá. Převodovka v N je technicky povolená pro start, ale systém chce být jistý, že auto nezačne jet. Proto je brzda povinná. V praxi je však P bezpečnější a jednodušší volba.
Zkuste použít druhý klíč. Pokud ho nemáte, přiložte původní klíč přímo k tlačítku Start/Stop - některé modely umožňují startování přes kontakt. Pokud to nepomůže, může být klíč poškozený nebo vybitý. V takovém případě je potřeba výměna nebo reprogramování.
Většina BMW blokuje přepínání převodovky, dokud motor není spuštěný. Pokud je motor vypnutý a převodovka v D, nemůžete ji přepnout do P. Musíte nejprve spustit motor (v P nebo N s brzdou), a teprve poté přepnout.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.