RC Auta a Autodíly

Automobilový průmysl července 11, 2025

Kde najít zemi původu vozu: Odhalujeme výrobní místo auta

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Koupil jste si auto a někde vzadu v hlavě vás pořád hlodá otázka: kde ho vlastně vyrobili? Možná to zní jako detail, ale výrobní země často napoví o kvalitě, historii i možných problémech. Není to jen pro fajnšmekry a autofilose, ale i pro nás běžné řidiče. Nedejte na nálepky na skle nebo sliby prodejců. Někdy je to malé tajemství schované pod lakem, v číslech a písmenkách. Právě teď se podíváme, jak odhalit, odkud vaše auto pochází, proč je to důležité, a jak z čísel VIN vytáhnout maximum informací.

Co prozradí VIN kód o původu auta

VIN kód – těchto 17 znaků je jako rodný list vašeho auta. Najdete ho na několika místech: u předního skla, v motorovém prostoru, na rámu dveří, nebo v technickém průkazu. Říká víc, než byste mysleli. První tři znaky, tzv. WMI (World Manufacturer Identifier), rovnou prozradí, ve které zemi a u jakého výrobce auto spatřilo světlo světa. Třeba "WVW" hned odhalí, že jde o Volkswagen vyrobený v Německu, "VF1" má Renault z Francie, "JN1" Nissan z Japonska.

Když se podíváte na první znak VIN kódu, otevře se vám mapa světa:

  • 1, 4, 5 – USA
  • 2 – Kanada
  • 3 – Mexiko
  • J – Japonsko
  • W – Německo
  • Z – Itálie
  • VF-VR – Francie
  • Y – Švédsko / Finsko
  • S – Velká Británie
Čísla a písmena mají svůj řád. Pokud auto například nemá jasné „Německo“, ale třeba „TRU“, už víte, že jde o Audi z maďarského Györu.

Ne vždy to mají lidé jednoduché – některé značky (třeba Ford nebo Toyota) totiž vyrábí stejné modely ve více zemích. Ford Fiesta z Německa má jiný první znak než ten z Španělska. Pokud máte podezření, že s VIN něco nesedí, raději ověřte informace na oficiálních stránkách výrobce nebo použijte renomované VIN dekodéry zdarma online. Tady je tabulka s několika často hledanými kódy (pro rychlou orientaci):

VIN počáteční písmenaZemě výroby
WVW, WV1Německo (Volkswagen)
VF1, VF7Francie (Renault, Citroën)
JN1, JN8Japonsko (Nissan)
TRUMaďarsko (Audi)
1FTUSA (Ford)
VSSŠpanělsko (Seat)

VIN kód, mimo jiné, slouží i při policejní kontrole. Silniční hlídka během chvíle zjistí, jestli auto někdo nepřekódoval nebo nepochází z nejasných zdrojů. Pokud při ověření VIN narazíte na nelogické údaje, buďte opatrní. Není to důvod k panice, ale signál zkontrolovat celý rodokmen vozu a historii oprav.

Fyzické štítky, samolepky a detaily na karoserii

Fyzické štítky, samolepky a detaily na karoserii

Fajn, VIN je základ, ale ne každý má chuť hned běžet na internet. Někdy stačí nakouknout do dveří nebo pod kapotu. Výrobní štítek je plechová nebo plastová tabulka s údaji o vozidle, často přinýtovaná přímo automobilkou napravo dole ve dveřním rámu řidiče. Najdete tam kód výrobce, datum výroby, zemi i homologaci – vše, co výrobce předepisuje kvůli evropským směrnicím. Hodně aut má část údajů i v kufru, občas pod krycími plasty. Někde, hlavně u japonských aut, nechybí malá samolepka s nápisy "Made in Japan" nebo jméno továrny.

Zajímavé jsou v Evropě třeba Škodovky z Kvasin a Mladé Boleslavi. Přestože Škoda patří Volkswagenu, auta ze slovenské Bratislavy budou mít jiný značkový kód než ta z Česka. Některé luxusní značky, jako BMW či Mercedes, dávají na motorové bloky i drobná loga s označením továrny nebo podpis konkrétního technika – hlavně u AMG verzí.

Teď malý tip: na internetu kolují „návody“, jak podle různých znaků poznat zemi na vnějším označení. Někdy je to pravda (například dřív byla písmena na světlech – G pro Německo, E2 pro Francii atd.), ale dnes už výrobci sdílejí světla, zámky i madla napříč kontinenty. Spíš se držte štítku, VIN a infotainmentu – v originálním systému auta totiž často najdete výrobní továrnu, pokud si dáte chvilku hledání v menu nastavení nebo na servisní obrazovce (tzv. "engineering mode").

Originální a náhradní díly bývají značeny zkratkou země nebo závodu. Stačí otočit kryt světla nebo filtr klimatizace. U některých aut najdete štítky anglicky, německy i čínsky – třeba Tesla má různá označení pro vozy z USA, Německa nebo z gigafactory v Šanghaji. Přesnost? Když není jasné, radši vždy kombinujte více metod, i kvůli bezpečnosti a hodnotě auta.

Proč vlastně záleží na původu auta a na co si dát pozor

Proč vlastně záleží na původu auta a na co si dát pozor

Někdo koupí auto a nezajímá se, hlavně ať jede. Ale realita dnes, kdy auta vznikají v Polsku, Rumunsku, Mexiku nebo dokonce v Malajsii, je trochu zrádná. Kvalita výroby kolísá nejen podle značky, ale hlavně podle továrny – jsou případy, kdy stejné modely (například Ford Focus nebo Toyota Yaris) vykazují rozdílné spolehlivosti prostě podle místa výroby. V diskuzích najdete stovky zkušeností, že třeba první Mazda 6 z Hirošimy přežije i atomovku, zatímco některé „evropské“ Mazdy z východu mají nejen jiný lak, ale i podvozkové části.

Další důvod? Záruky na vůz nebo svolávací akce. Výrobci publikují seznamy vin kódů a míst výroby u stahování vadných sérií. Pokud auto koupíte z paralelního dovozu, lehce se stane, že směrnice vašeho státu nebudou platit a vy budete řešit servis za vlastní. Typické je to třeba u amerických vozů prodávaných v Evropě, kde už selhává i základní navigace nebo klimatizace kvůli softwaru šitému na US trh.

Co dál hrozí od auta „z cizí země“? Často jiný podvozek, výbava podle místního klimatu nebo právních požadavků. Některé vozy do Kanady mají silnější antikorozní ochranu, evropské diesely dávají jiné katalyzátory a asijské modely někdy nevědí, co je ESP. Záleží i na homologaci světel – u vozů ze zemí mimo EU musíte často měnit celé světelné rampy, což stojí desítky tisíc.

Při prodeji auta z neznámé výrobní krajiny očekávejte nižší cenu. Zákazníci si často ověřují původ online ještě před první prohlídkou, obzvlášť u premiových značek nebo SUV. Takže až budete příště shánět ojetinu, nebojte se vyptat na továrny a klidně chtějte fotku VIN i s detaily. Novější evropská auta často nabízí i QR kód ve štítku – mobilem tak během vteřiny zjistíte kompletní historii výroby, výbavu i továrnu přímo z databáze výrobce.

Někdy to prostě není jednoduché: auta, která skládají různé státy (třeba Volvo v Belgii s díly z Polska, Slovenska a Švédska), budou mít sice výrobní továrnu jasnou, ale původ dílů složitý. Pro opravdu fanoušky existují i speciální dekódovací aplikace, které ze zadání VIN a typu rozklíčují i procentuální zastoupení dílů podle kontinentů.

Pokud váháte: zjistit kde bylo vyrobeno auto je dnes jednodušší než kdy dřív. Kromě starých metod máte k ruce databáze, výrobní štítky, QR kódy, servisní obrazovky i mobilní aplikace. Jen je potřeba být všímavý a nebát se jít do hloubky. A poslední tip: auto koupené v Česku neznamená, že bylo vyrobeno v Česku. V dnešní době výrobců, kteří přesouvají produkci napříč Evropou, je potřeba vždy spolehlivě ověřit kde bylo vyrobeno auto, abyste věděli, s čím opravdu jezdíte.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.