Výměna dílů na autě nepatří mezi koníčky nikoho z nás, alespoň ne ve chvíli, kdy se porouchá něco důležitého a vůz potřebujete na každodenní život. Směs stresu, nejistoty a zmatku dorazí většinou v okamžiku, kdy zjistíme, že originální díl je pekelně drahý, na trhu je desítky neoriginálních možností a každý obchodník tvrdí, že jeho výrobek vydrží nejdéle. Najít uprostřed toho zmatku jasnou odpověď na otázku „Jaká je vlastně záruka na náhradní díly?“ už je úkol skoro velikosti detektivky. Odpověď vás dokáže popíchnout k úsměvu i pořádně namíchnout, záleží, jaký obchodník nebo servis vám zrovna padne do cesty. Existují pravidla. Práva máte. A vyplatí se je znát, než zmizí v mlze nevědomosti a špatných rozhodnutí.
Rozdíl mezi zákonnou a smluvní zárukou je pro spoustu lidí stejně neviditelný jako kouř v mlze. Český občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.) ale přikazuje jasně: Pokud kupujete náhradní díly jako spotřebitel v běžném obchodě, platí na ně standardně dvouletá záruka. Nezáleží přitom, jestli si objednáte brzdové destičky přes internet, anebo vám je prodají v kamenném obchodě. Výjimku tvoří případy, kdy díl používá podnikatel k podnikání – tady záruka povinná není, pokud si jí vysloveně nesjednáte smluvně.
Pokud vám v auto servise vymění například rozvody, vznikají tu vlastně dva druhy záruk. Za prvé – záruka na samotný díl, který vám servis prodal. Za druhé – záruka na provedenou práci v servisu, což jsou dvě oddělené záležitosti. Servis vám musí dát záruku minimálně 24 měsíců na samotný díl, pokud montáž zaplatí spotřebitel. Pokud auto využívá živnostník, platí už zmíněné pravidlo, že záleží na vaší domluvě se servisem.
Existují i chvíle, kdy je záruka kratší. Pokud kupujete použité či repasované díly – ať už v bazaru nebo na internetu – může být záruční doba sjednána na 12 měsíců nebo dokonce ještě méně. Pro jistotu chtějte smluvní dokument, kde to bude přesně uvedeno.
Někdo přísahá na originální díly, i kdyby měl prodat vlastní ledvinu. Jiní sahají po neoriginálních, hlavně když je rozdíl v ceně dvojnásobný. Pravda je, že i neoriginální díly nabízené většinou profesionálními obchody a servisy podléhají zákonné záruce. Pokud ovšem neulovíte „zázrak z tržiště“, který přišel v igelitce bez dokladu o koupi – na tyhle poklady si dejte bacha.
Dnes je běžné, že v obchodech najdete kromě originálních (tzv. OEM – Original Equipment Manufacturer) díly i náhradní srovnatelné kvality od renomovaných výrobců. Na oba typy platí stejná záruka. Některé servisy a ústupky autorizovaných dealerů nabízejí dokonce delší záruku (například tři roky) na vybrané komponenty nebo montáž, aby nalákali zákazníky, kteří mají v hlavě stále strašáka reklamace.
Repasované díly mají záruku podle dohody, obvykle mezi 6 až 12 měsíci. Těch pár stovek, co ušetříte za repas oproti novému originálu, je vykoupeno právě rizikem kratší záruky nebo složitější reklamace.
U použitých dílů (z vrakovišť nebo z druhé ruky) se většinou setkáte s minimální nebo nulovou zárukou. I tady platí – chtějte doklad o nákupu a smlouvu, kterou vám prodejce předloží. Jen s těmito papíry můžete případnou reklamaci opravdu rozumně řešit.
Když vám auto nechce nastartovat a viníkem je čerstvě vyměněné relé, člověk sáhne pro doklady a chce reklamovat, protože „mám přece záruku“. Ale věděli jste, že záruka neznamená „všechno na věky“? Práva na reklamaci máte jen tehdy, pokud selhání dílu nebylo způsobeno špatnou montáží, nevhodným zacházením nebo například úpravami, na které díl není určen.
Typickou pastí jsou díly, které si zákazník namontuje sám, podle návodu „z Youtube“. Pokud například poškodíte těsnění kvůli chybě v montáži, reklamace na záruku vám většinou neprojde. Naopak, pokud servisní evidence jasně ukáže, že díl nebyl správně funkční už ve chvíli výměny, reklamace by měla být úspěšná.
Další omyl je, že záruka platí automaticky na opotřebení. Když po roce a půl odejde žárovka, nemá smysl vymáhat záruku s argumentem „mělo to vydržet déle“. Zákonná záruka chrání proti vadám, které existovaly už při převzetí nebo se projeví v důsledku vady výrobku. Normální opotřebení, fyzické poškození nebo úpravy, které nejsou originální, se z toho vyjímají.
Pozor také na servisování v neautorizovaných servisech. Některé značky (hlavně ty prémiové) mohou záruku odmítnout, pokud byl díl namontován mimo oficiální síť. Vždy tedy ověřte předem, jaké podmínky má konkrétní výrobce nebo prodejce. V praxi často narazíte na „dobrozdání“ – pokud je vaše chyba prokázána, záruka se na díl nevztahuje a opravu budete platit ze svého.
Když zjistíte závadu, rozlučte se na chvíli s nadějí na poklidný den. Papírování a nervy kolem reklamace dají zabrat skoro víc než samotné řešení poruchy. V praxi to ale nemusí být drama, pokud víte, co očekávat. Naprosto zásadní je, abyste měli doklad o koupi a pokud možno doklad o montáži v servisu, kde bylo vše provedeno odborně (ideálně faktura s razítkem servisu, kde je jasně rozepsaný konkrétní díl a práce).
Když nastane problém:
Tip z vlastní zkušenosti: Nehádejte se do krve hned u prvního kontaktu. Ve většině případů je slušnost a pečlivá dokumentace cestou k rychlému řešení. S Veronikou jsme jednu takovou reklamaci řešili před pár měsíci u brzdových kotoučů. Papírování sice zabralo celý večer, ale vyřízení naštěstí klaplo během dvou týdnů, protože jsme měli vše poctivě schované.
Pokud by vás prodejce nebo servis odbíjeli nebo reklamaci nechtěli řešit, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci nebo přímo případ předat soudu. Tomu se samozřejmě každý raději vyhne – a nejlépe tak, že budete mít vždyčka papíry v pořádku a budete trvat na jasných podmínkách při nákupu i opravě.
Kvalitní a bezpečný díl poznáte nejen podle ceny. Ideální je nakupovat u prověřených prodejců, kteří vám na zboží nabídnou plnou záruku a vystaví vám fakturu. Také se vyplatí dobře prostudovat recenze jiných zákazníků a ověřovat si původ zboží – například přes VIN kód vozidla můžete dohledat správnou kompatibilitu dílu. Nevyplácí se brát díly naslepo jen podle ceny nebo nejasného původu.
Při online objednávkách vybírejte e-shopy se zákaznickou podporou. Vyhnete se tak komplikacím, kdy nenajdete kontakt na vyřízení reklamace nebo zjistíte, že prodejce sídlí někde na druhém konci Evropy bez možnosti domluvy v češtině.
Tip pro život: Schovávejte si doklady a záruční list vždycky na jednou místo. Ideálně do jednoho šanonku, kam chodí i všechny ostatní papíry od auta – pojistky, servisní záznamy nebo smlouvy. A pokud kupujete použité nebo repasované díly, chtějte na vše dokumentaci a podmínky záruky písemně. V případě problémů se na vás překvapivě rychle zapomíná.
Snad každý z nás někdy slyšel historku, kdy nový díl odešel měsíc po konci záruky nebo reklamace u použitých dílů nevyšla kvůli chybějícím papírům. S trochou prozíravosti se ale většině těchto problémů dá vyhnout. Právo na záruku, možnost reklamace a povinnost prodejce jsou základy, o které už dnes nemusíte složitě bojovat. Stačí je znát a používat chytře ke svému prospěchu.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.