Čísla na zádi Mercedesu vypadají jednoduše - do chvíle, než zjistíš, že C 220d není 2,2 litru a AMG 63 už dávno nemusí znamenat V8. Tenhle článek ti ušetří googlení i dohady u inzerátů. Získáš jasná pravidla, praktický tahák, reálné příklady z let 2015-2025 a malou FAQ. Nečekej kouzelné zkratky - značky občas mění logiku. Ale dá se v tom vyznat rychle a spolehlivě. A ano, zodpovím i to, co znamenají čísla u Mercedesu.
Začni od konce a drž se jedné linie: co je to za třídu, jak silný stupeň, jaký druh pohonu. Tenhle postup funguje na současné modely i na většinu aut z posledních 20 let.
1) Písmeno/třída: základní platforma
A, B = kompakty. C, E, S = sedanové třídy (střední, vyšší střední, luxusní). CLA/CLS = čtyřdveřová „kupé“. GLA/GLB/GLC/GLE/GLS = SUV (čím víc písmen, tím vyšší segment). G = třída G (offroad). V = velkoprostorové. EQA/EQB/EQC/EQE/EQS = elektromobily analogických tříd.
2) Trojciferné číslo: výkonová úroveň (dnes už ne objem)
Historie: 300 = 3,0 litru, 230 = 2,3 litru. Dnes: číslo je „patro výkonu“ v rámci třídy. Občas se překrývá přes motory - stejná cifra může být benzín i diesel, případně mild-hybrid. Typická logika 2015-2025: 180/200 = základ/střed, 220/250 = oblíbený střed vyšší, 300/350 = silné, 400/450/500 = velmi silné/malé AMG náhradníky, 580 = hodně silné EV. Reálný objem zjistíš v technických údajích (TP, VIN výpis).
3) Písmena a sufixy: co to vlastně žere (a jak to zabírá)
- d = diesel. Příklad: C 220d (často 2,0 l OM654).
- e = plug‑in hybrid (PHEV). Příklad: E 300 e (benzín + elektromotor, většinou 20-26 kWh baterie u novějších E). de = diesel PHEV (např. E 300 de).
- 4MATIC = pohon 4×4. U AMG často 4MATIC+ = chytrá variabilní spojka s možností přenosu většiny výkonu dopředu či dozadu.
- AMG = sportovní divize (viz bod 5).
- Starší označení: CDI (common-rail diesel), BlueTEC (čištění NOx SCR), CGI (přímý vstřik benzínu), Kompressor (mechanické přeplňování), Hybrid (před-„e“ éra).
4) Elektromobily EQ: třída, číslo, plus a 4MATIC
U EQ je na začátku „EQ“ + písmeno třídy: EQE = elektrická třída E, EQS = elektrická S. Číslo (250, 300, 350, 450, 580) vyjadřuje výkonové patro. „+“ (např. EQE 350+) značí zadokolku s delším dojezdem. „4MATIC“ = dvě nápravy, vyšší výkon, ale obvykle kratší dojezd. V českých prospektech 2023-2025 takhle poznáš, jestli jde o RWD s nejvyšším dojezdem (450+ / 350+) nebo AWD (450 4MATIC / 580 4MATIC).
5) AMG čísla: od 35 po 63
- 35/45: kompaktní třídy (A/CLA/GLA…). 2,0 turbo, 225-310 kW podle modelu a roku.
- 43: střed (C, GLC…). Od 2023 často 2,0 turbo s elektrickým turbodmychadlem, cca 300 kW, 4MATIC.
- 53: šestiválcové nebo hybridní GT charakter, 320-430 kW dle modelu (E/CLS/AMG GT 4‑door, dřív i GLE).
- 63: vrchol; dnes často hybrid E PERFORMANCE (např. C 63 S E PERFORMANCE ~500 kW systémově). U větších tříd/tradičních AMG zůstává V8 (S 63 E PERFORMANCE ~580 kW). Označení „S“ bývá silnější varianta.
6) Kód karoserie (W206, X254…) a VIN
Tohle není na víku kufru, ale pomůže ověřit generaci: W = sedan, S = kombi, C = kupé, A = kabrio, X = SUV, V = prodloužený rozvor, R = roadster. Kód najdeš v techničáku, na štítku a v databázi výrobce. Když tápeš mezi „starou“ a „novou“ C‑Class, kód (W205 vs. W206) je jistota.
Heuristika pro inzeráty: Vidíš „GLC 300 e 4MATIC“? Je to plug‑in hybrid SUV střední třídy s 4×4, výkonově nad „250“, ale pod „400“. „EQS 450+“? Elektrická S‑Class, zadokolka s delším dojezdem. „C 220d“? Diesel, výkon střed, v praxi kolem 145-150 kW podle roku.
Pasti: Nečekej, že 220 = 2,2 l. Od emisních norem Euro 6 a downsizingu se to rozpojilo. AMG „63“ nemusí být vždy V8 (C 63 je 2,0 PHEV), ale u S 63 stále V8 hybrid. A u EQ „větší číslo“ často znamená nejen víc výkonu, ale i AWD, což ubere dojezd.
Kde ověřit pravdu: technický průkaz (výkon v kW a zdvihový objem), výrobní štítek, VIN dekodér Mercedes‑Benz, oficiální katalog „Mercedes‑Benz Product Information“ a uživatelské příručky pro konkrétní modelový rok. V Česku máš výkon v kW přímo v TP - seriózní prodejce ti ho pošle.
Teorie je fajn, ale pojďme to rozseknout na konkrétních příkladech z praxe 2015-2025. Pár čtení nápisů z kufru, ať víš, co kupuješ - nebo co ti ujíždí.
Příklad 1: C 220d (W206, 2022-)
- Třída: C (střední sedan/kombi).
- Číslo: 220 = vyšší střed výkonu.
- „d“: diesel. Většinou 2,0 l OM654 s mild-hybridem 48 V. Výkon obvykle 147 kW (200 k), točivý moment kolem 440-550 Nm dle kalibrace a verze.
- 4MATIC? Pokud je uvedeno, jde o AWD (mírně vyšší spotřeba, lepší trakce).
Příklad 2: E 300 e (W214, 2024-)
- Třída: E (vyšší střední).
- „e“: plug‑in hybrid. Benzínový čtyřválec + elektromotor. Baterie kolem 24-26 kWh brutto, dojezd WLTP přes 90 km (reálně 60-85 km podle počasí a jízdy).
- „300“: výkonová úroveň - v součtu cca 230-250 kW dle verze. 4MATIC se u některých výbav nabízí.
Příklad 3: EQE 350+
- EQE = elektrická třída E. 350 = středně vyšší výkon. „+“ = zadokolka s delším dojezdem.
- Baterie cca 90-96 kWh, výkon kolem 215 kW (RWD). WLTP dojezd přes 600 km u aerodynamičtějších konfigurací. „4MATIC“ (bez plus) znamená dvě nápravy a nižší dojezd.
Příklad 4: AMG C 43 4MATIC (W206)
- AMG střed - 2,0 turbo se systémem elektrického turbodmychadla inspirovaným F1, cca 300 kW. AWD standardně (4MATIC). „43“ tady neznamená objem ani V6 (to byla starší generace).
Příklad 5: AMG C 63 S E PERFORMANCE
- Vrchol C‑Class. 2,0 l M139 s elektromotorem na zadní nápravě, cca 500 kW systémově. Zkratka „E PERFORMANCE“ u AMG = plug‑in hybrid zaměřený na výkon (ne na dlouhé EV dojezdy).
Příklad 6: 300SEL 6.3 (W109, klasika)
- Staré dobré časy: číslo = objem. 6,3 l V8, bez debat. Sufixy S/E/L: S = Sonderklasse (S‑Class), E = Einspritzung (vstřikování), L = Lang (prodloužený rozvor). Dnes se „E“ pro vstřikování nepoužívá, protože vstřik má prakticky vše.
Tip: U starších ojetin se řiď starými pravidly (číslo ≈ objem ×100), u nových pravidly výkonových pater. Přelom je postupný (cca 1993-2010), ale od Euro 6 je logika „patra výkonu“ jasně dominantní.
Tahák: ICE/PHEV čísla a co typicky znamenají (2015-2025)
Označení | Typický výkon (kW/PS) | Motor | Pohon | Co čekat | Příklad |
---|---|---|---|---|---|
180 | 100-120 kW / 136-163 PS | 1.3-1.6/2.0 benzín, někdy diesel | RWD/FWD; AWD vzácně | Základ až střed | A 180, C 180 |
200 | 120-150 kW / 163-204 PS | 2.0 benzín/diesel | RWD/FWD; AWD volitelně | Populární střed | C 200, GLC 200 |
220d | 120-150 kW / 163-204 PS | 2.0 diesel OM654 | RWD/4MATIC | Úsporný bestseller | C 220d, E 220d |
250 | 150-190 kW / 204-258 PS | 2.0 benzín/diesel | RWD/4MATIC | Silnější střed | GLC 250 (starší), CLA 250 |
300 | 180-230 kW / 245-313 PS | 2.0 benzín; u PHEV systémově víc | RWD/4MATIC | Silné; PHEV 300 e/de | E 300 e, GLC 300 |
350 | 220-280 kW / 299-381 PS | 2.0-3.0; často šestiválec u starších | 4MATIC obvyklé | Hodně svižné | E 350, GLE 350 |
400/450 | 270-320 kW / 367-435 PS | 3.0 řadový šestiválec M256 | 4MATIC | Téměř AMG dynamika | GLE 450, S 450 |
500 | 320-380 kW / 435-517 PS | 3.0/4.0 s hybridem dle třídy | 4MATIC | Top mimo AMG | S 500 |
AMG 43 | 280-310 kW / 381-421 PS | 2.0 turbo (nově) | 4MATIC | Střed AMG | C 43 |
AMG 63 | 350-500+ kW / 476-680 PS | V8 (větší třídy) nebo 2.0 PHEV | 4MATIC+ | Vrchol výkonu | C 63 S E PERFORMANCE |
Tahák: EQ (EV) čísla a co typicky znamenají
Označení | Výkon (kW) | Pohon | Baterie (brutto) | Dojezd WLTP (typ.) | Příklad |
---|---|---|---|---|---|
250 | 140-170 | RWD | ~70-80 kWh (větší třídy méně u A/B) | 400-550 km | EQE 250 |
350+ | 200-220 | RWD | ~90-100 kWh | 550-650+ km | EQE 350+ |
450+ | 250-270 | RWD | ~108-120 kWh (EQS) | 600-750 km | EQS 450+ |
450 4MATIC | 265-300 | AWD | ~90-120 kWh | 500-650 km | EQE/EQS 450 4MATIC |
580 4MATIC | 380-400 | AWD | ~100-120 kWh | 450-600 km | EQE/EQS 580 4MATIC |
Pozn.: Rozptyly jsou záměrné - závisí na karoserii, ročníku, výbavě, pneumatikách a homologaci. V ČR koukej do TP a ceníků daného roku. Mercedes průběžně mění kapacity baterií a výkonové mapy.
Rychlá mini‑mapa starých zkratek (klasiky)
- E = Einspritzung (vstřikování), D = Diesel, L = Lang (prodloužený), S = S‑Class/Sonderklasse, C = Coupé, T = Touring (kombi, „T‑Modell“).
- Příklad: 230E (W124) = 2,3 l benzín s vstřikem; 300TD = diesel kombi; 560SEC = kupé S‑Class s V8 5,6 l.
Checklist: Jak během 30 sekund rozluštit nápis na kufru
FAQ
Je 220d vždy 2,2 litru?
Ne. U nových aut je to typicky 2,0 l (OM654), někdy s mild-hybridem. Číslo je výkonové patro, ne objem.
Můžu z čísla poznat přesný výkon?
Ne přesně. „C 200“ může mít 125-150 kW podle roku/generace a normy. Přesně to řekne TP, VIN decode nebo oficiální ceník daného ročníku.
Co znamená „4MATIC+“ vs „4MATIC“?
„4MATIC+“ je pokročilá varianta určená pro AMG - rychleji a chytřeji rozděluje výkon. „4MATIC“ je klasické AWD bez „+“ (stále velmi schopné).
EQ čísla: 450+ vs 450 4MATIC?
450+ = RWD s delším dojezdem. 450 4MATIC = AWD, víc výkonu, ale obvykle nižší dojezd.
Co je „E PERFORMANCE“ u AMG?
Plug‑in hybrid zaměřený na výkon. Krátké, ale silné elektrické boosty, ne nutně maximální dojezd v režimu EV.
Proč má S 500 „jen“ třílitr?
Kvůli daním, emisím a hybridizaci. Číslo označuje výkonnostní úroveň odpovídající někdejšímu „pětistovému“ Benzu, ale motor je menší a chytřeji přeplňovaný s podporou elektromotoru.
Jak poznám PHEV u ne‑EQ modelů?
Písmeno „e“ za číslem: 300 e, 400 e… U diesel plug‑in „de“. Většina novějších PHEV má zásuvku v zadním nárazníku nebo boku a baterii kolem 20-26 kWh.
Je „Kompressor“ relevantní i dnes?
Jen u starších aut (C 200 Kompressor atd.). Dnešek patří turbodmychadlům, mild‑hybridům a PHEV.
Liší se značení podle trhu?
Mírně. Někde zůstala starší označení (BlueTEC), jinde se mění výkonové mapy kvůli normám. V ČR se řiď hlavně TP, kde je výkon v kW.
Rizika a jak je ošetřit při koupi ojetiny
Jak si to rozhodit v hlavě: rychlá rozhodovací mapa
Co dělat, když si nejsi jistý (next steps)
Proč tomu věřit: Nomenklatura výše vychází z oficiálních materiálů Mercedes‑Benz (uživatelské příručky, ceníky a „Product Information“ pro roky 2015-2025) a běžné praxe na českém trhu. U číselných rozpětí výkonu pracuji s daty konkrétních modelů dostupných v EU specifikaci. Přesný údaj se vždy řiďe podle VIN a TP.
Jestli jsi dočetl až sem, máš v hlavě mapu: třída → výkonové patro → typ pohonu. Až příště uvidíš „E 300 de 4MATIC“, hned víš: plug‑in diesel, vyšší střed výkonu, 4×4 - a v techničáku čekej kolem 225-245 kW systémově (dle ročníku), baterii ~20-25 kWh a kombinaci, která dává smysl pro české dálky i město. Přesně tohle je důvod, proč ta čísla pořád stojí za řeč.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.