Když se řekne auto, většina lidí myslí na tankování paliva a občasné dolévání ostřikovačů. Ale pokud se rozhodnete udělat něco dobrého pro svoje auto a nechcete ho utahat na smrt, potřebujete sledovat ještě pár dalších věcí. Pravda, dnešní vozy často upozorní na většinu problémů samy, ale spoléhat jen na kontrolky se nemusí vyplatit. Jednou ráno přijdete k autu a místo svižné jízdy řešíte kapající olej, kňučící brzdy nebo podivné hučení motoru. O co jde? Zkrátka některé věci je potřeba dolévat, kontrolovat nebo měnit pravidelně. Ne, nejde jen o benzín nebo naftu. Uvidíte sami, kolik kapalin, filtrů a "drobností" vaše auto požaduje – a kolik z nich je opravdu důležitých nejenom pro bezpečnost, ale i pro vaši peněženku.
Nikdy jste nezkontroloval hladinu oleje, protože to máte „v servisu“? Jistě, většina nových aut vydrží od výměny do výměny, najdou se ale situace, kdy vám sběratelský filtr nebo těsnění zamává na rozloučenou. Úniky motorového oleje nejsou ničím výjimečným – třeba u starších dieselů je to dost časté. Nadměrné zahřívání, dlouhé trasy v horku, agresivní jízda nebo naopak časté popojíždění v kolonách mohou stojatou hladinu dost rychle proměnit. Pokud hladina klesne pod minimum, riskujete zadření motoru. Pravidelné kontroly? Rozhodně. Ideálně jednou za měsíc, vždy před delší cestou a po každé výměně oleje aspoň zběžně. Preventivní dolévání malého množství (šálek až dvě deci) není ostuda. Naopak, prodlužuje život motoru.
Nezapomeňte ani na správný typ a viskozitu oleje. Výrobci většinou doporučí konkrétní produkt (např. 5W-30), sledujte hlavně intervaly výměny: u modernějších aut po 15–30 tisících kilometrech nebo po roce, záleží, co nastane dřív. Neměňte, a riskujete malé částice motorového "bahna", které poškodí ložiska. A ještě jedno pravidlo: hladina se měří na rovině, při studeném motoru a vždy hadříkem utřenou měrkou, jinak si sami zahlédnete v oku olejový stín místo reality.
Když v autě dojde voda, nemusí pršet, ale motor to ucítí. Chladicí kapalina odvádí přebytečné teplo od motoru, v létě i v zimě, protože obsahuje nemrznoucí složku. Ztráta kapaliny vede k přehřívání, vařícímu motoru, a často až k jeho vážnému poškození – v horším případě dokonce k prasknutí hlavy válců. Zkontrolujte hladinu kapaliny aspoň dvakrát do roka. Ideálně při každé větší údržbě nebo před cestou na dovolenou do hor. Hladina musí být mezi ryskami MIN a MAX. Nikdy neotvírejte víčko horkého motoru – hrozí opaření.
Těžko najdete univerzální chladicí kapalinu, proto vždy používejte typ doporučený výrobcem. Barva není rozhodující – vyrábějí se červené, růžové, zelené i modré. Jde hlavně o chemické složení (např. na bázi glykolu, G12+). Přelévání různých druhů se ve většině případů nedoporučuje. Pokud měníte kapalinu (aspoň jednou za 2–5 let), vždy nejdříve vypusťte tu starou a nezapomeňte pročistit systém.
Špinavé sklo dokážou vyčistit jen dvě věci: kvalitní stěrače a dobrá kapalina. Hlavně v zimě a na jaře, kdy se na silnici drží sůl či pyl, potřebujete mít zásobu. Znáte ten moment, kdy uprostřed cesty začne okno šmouhovat a voda dojde? Většina aut vás varuje kontrolkou, ale ani ta není stoprocentní. Doplňujte kapalinu pravidelně, zvlášť před zimou používejte směs s dostatečnou ochranou proti mrazu, jinak riskujete zamrznutí trysek a čerpadla. Letní kapaliny mají více účinných látek proti olejové špíně, zimní zase větší koncentraci lihu.
Když už jste u kapalin, nezapomínejte na brzdovou kapalinu. Její úbytek nemusíte poznat hned, ale postupná ztráta tlaku v pedálu ohrožuje bezpečí. U většiny aut se doporučuje výměna každé dva roky, protože kapalina postupně absorbuje vlhkost a tím ztrácí své vlastnosti. Starou kapalinu poznáte podle tmavší barvy a zápachu. Než začnete dolévat, zjistěte přesný typ (například DOT4) – míchání staré a nové, nebo jiného typu, není vhodné.
Na automatických převodovkách se rozhodně nevyplatí šetřit. Některé automobilky sice tvrdí, že náplň je “doživotní”, ale co je doživotní – do konce záruky? Při opotřebovaném oleji v převodovce hrozí nevratné poškození, které bývá velmi nákladné. Dbejte na servisní intervaly a zajímejte se, zda je potřeba kapalinu měnit už po 60 000 km nebo až po 150 000. U manuálních převodovek bývá potřeba výměny méně častá, ale při tvrdších podmínkách, tažení přívěsu nebo sportovním stylu jízdy je rozumné ji zařadit do plánu údržby. Správná kapalina ovlivňuje nejen řazení, ale i spotřebu paliva.
Moderní auta jsou vyzbrojena i dalšími kapalinami nebo mazivy. Například hydraulické kapaliny pro posilovač řízení nebo kompresor klimatizace. Klimatizace kromě chladicího média potřebuje i specifické oleje. Pokud systém přestane chladit nebo začne vydávat divné zvuky, není ostuda zamířit do servisu. Oprava domácím způsobem často končí poškozením kompresoru. Speciální maziva potřebují i klouby, ložiska kol a další pohyblivé části. To platí dvakrát v zimě, kdy silničáři okoření vozovky solí a vlhkost se snadno dostává i tam, kde byste ji nečekali.
Ne všechno, co se do auta "doplňuje", jsou kapaliny. Filtry jsou srdcem každého auta – dokážou ochránit motor i vás samotné. Olejový, vzduchový, kabinový a palivový filtr mají všichni své intervaly výměny. Zanešený filtr snižuje výkon motoru, zvyšuje spotřebu, a hlavně – pořádně škodí dlouhodobě. Kabinový filtr je podceňovaný, ale bez něj se do kabiny dostane více prachu, bakterií i pylu. Udělejte změnu na jaře a na podzim, budete to znát na čerstvém vzduchu uvnitř.
Další, na co často zapomínáme, jsou žárovky do světlometů a brzdových světel. Nečekejte, až vás zastaví policejní hlídka – zkontrolujte svícení aspoň několikrát do roka, baterku máte vždy u sebe, najdete chvíli před odjezdem. Pneumatiky? Nejde jen o sadu letních a zimních, ale i o správný tlak. Nízký tlak znamená vyšší spotřebu i nižší bezpečnost. Doplňování platí u hybridů a elektromobilů o to víc, protože špatná volba tlaku může zásadně snížit dojezd.
Do spotřebního materiálu počítejte i stěrače, kapalinu do ostřikovačů, těsnění, matice kol nebo i malé pojistky. Moderní vozy často upozorňují na spálenou pojistku samy, ale u starších vás dovede k opravě hlavně zkušenost nebo pravidelná kontrola. Nejlepší prevence k zádrhelům? Přečtěte si manuál auta (opravdu!) a dejte si do mobilu nebo diáře jednoduchý kalendář s termíny výměn a kontrol. Mít co se doplňuje do auta v přehledu vám dost ulehčí život – a možná oddálíte i první větší servisní opravu.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.