Stalo se vám někdy, že jste stáli vedle zaparkovaného Nissanu nebo dokonce seděli v jedné z jeho legendárních aut – a napadlo vás, co tohle Nissan vlastně znamená? Ne, není to jméno šéfa, ani kouzelný japonský výraz, který by v češtině znamenal něco divokého. Ale pravda o tomto slově vás nejspíš překvapí víc, než čekáte. Nissan jako značka nejenže patří mezi největší automobilky na světě, ale jeho název má hlubší kořeny a zajímavý historický příběh. Málokdo ví, že dnes slavný Nissan vděčí za své jméno ekonomické krizi, sestavování akronymů a ambicím dobýt světový trh. Když se jednou ponoříte do historie vzniku tohohle názvu, už se na „Nissany“ kolem sebe nebudete dívat stejně.
Abychom opravdu pochopili, proč auta z Japonska nesou právě označení Nissan, musíme zpátky do třicátých let dvacátého století. Píše se rok 1933 a v Tokiu vzniká společnost Nihon Sangyo. Slovo „Nihon“ znamená japonský a „sangyo“ průmysl. Když dali akcionáři dohromady japonskou zkratku "Ni-San" (kandži znaky: 日産), byl z toho Nissan. A protože Japoncům není zkracování cizí a z jednoduchosti udělali řemeslo, název Nissan se chytl a stal se oficiálním už v roce 1934. Je fajn si představit, jak kdysi ředitelé ve smokingu vymýšleli jméno, které by dalo značce důvěryhodnost, ale zároveň znělo dobře i za hranicemi.
Akcie firmy byly vedeny na tokijské burze pod zkratkou NISSAN a na firemních dokumentech se začalo objevovat logo Nissan – jednoduché, s modrým oválem a červeným nápisem. Už v té době to byl záměr: mít značku, která je zapamatovatelná a univerzální. Jakmile v roce 1934 vznikla Nissan Motor Co., Ltd., začala se používat i pro export, což zásadně pomohlo, když se značka vydala dobývat svět. Ze stručného pojmenování „japonský průmysl“ se stala automobilová legenda.
Japonské značky často ukrývají smysl přímo v názvu. Nissan je příkladem, kdy jméno odkazuje na národní hrdost a průmyslový pokrok. Kolik lidí zná tenhle detail? Asi málokdo – většina vnímá Nissan jako neutrální zvuk. Mimochodem, v první polovině 20. století představoval Nissan průmyslový konglomerát, který ovládal výrobu oceli, strojírenství a automobily byly zprvu jen menší část. Auta Nissan se začala výrazně prosazovat až po druhé světové válce.
Paradoxně, díky ekonomickým změnám a narůstajícímu tlaku na růst japonské ekonomiky si Nissan musel vybudovat pověst úplně od nuly. Z původní „tovární značky“ zaměřené hlavně na domácí trh udělal globální symbol. První vozy Nissan určené pro export vyjely koncem 50. let do USA. Americký trh byla výzva – Američani tehdy preferovali silná, velká auta a japonské vozy byly vnímány jako malé a nevýrazné. Jenže Nissan místo tlačení na sílu vsadil na spolehlivost a technologii, což byl tah na branku.
Lehká a úsporná auta nabídla přesně to, co doba začala potřebovat. S benzínovou krizí v 70. letech evropané i američané sáhli právě po značkách jako je Nissan. V roce 1986 se Nissan stal dokonce největším výrobcem aut v Japonsku – což je výkon, o kterém by nikdo ze zakladatelů v roce 1933 ani nesnil. A protože Nissan nikdy nezapomněl své kořeny, v Japonsku se značka dál pyšní tradičním výrazem v logu.
Když zmiňujeme loga: víte, že Nissan několikrát svůj vizuál upravoval? Původní motiv jednoduchého oválu a červené barvy symbolizoval východ slunce nad Japonskem. V průběhu let se logo zmodernizovalo, více zjednodušilo a dnes ho známe jako elegantně minimalistické. Nikdy ale nezapomněl na původní význam své zkratky – v marketingu opakovaně Nissan používá slovní spojení „japonský výkon pro svět“.
Spousta lidí si jméno Nissan spojí v první řadě s modely jako Micra, Qashqai nebo Leaf. Ale Nissan je více než auta: v minulosti produkoval také pojišťovací produkty, stavební stroje a ocel. Všechno to začalo právě kombinací slov, která znamenala „průmysl Japonska“.
Šli byste do sázky o to, kde všude Nissan vyráběl a vyrábí auta? Tahle značka má montážní haly i továrny na čtyřech kontinentech. Největší závod najdete v Sunderlandu v Anglii – ročně tam sjede z linek víc jak 400 tisíc aut. V Japonsku je legendární výrobní závod Oppama, kde ročně vyrobí i přes 600 000 aut. Nissan ale nemá továrny jen v Asii a Evropě – vyrábí také v Mexiku, Brazílii, Rusku, Indii, Jižní Africe, Číně a USA. Jen za rok 2023 prodala značka globálně přes 3,4 milionu aut.
Rok | Počet prodaných vozů (celosvětově) |
---|---|
2021 | 4 065 000 |
2022 | 3 831 000 |
2023 | 3 424 000 |
Patenty? Tady Nissan boduje. Firma si každoročně nechává registrovat stovky patentů týkajících se bezpečnosti, motorů i elektromobility. Právě Nissan Leaf byl v roce 2010 jedním z prvních masově vyráběných elektromobilů na světě – a donutil tím ostatní velké automobilky začít své elektrické cesty. Dodnes patří Leaf mezi nejprodávanější elektromobily vůbec. A čísla to potvrzují – do léta 2025 se prodalo přes 700 tisíc vozů Leaf.
Nissan také stojí za mnoha „poprvé“ v automobilovém světě. První auto s turbodmychadlem na japonském trhu? Nissan Skyline GT-R v roce 1981. První masově rozšířený crossover? Qashqai (2007) – v Evropě okamžitě trhák. A na otázku, kdo měl první auto s kolem ovládajícím všechny čtyři pneumatiky najednou? Odpověď zní: Nissan Skyline GT-R s technologií HICAS.
A teď něco pro fajnšmekry: Nissan je jediný výrobce aut, který až do loňského roku vyráběl sériová auta s kompresorem i turbem zároveň (model Micra Super Turbo z roku 1988). Tahle netradiční motorizace je dnes opravdovou sběratelskou lahůdkou. Jen 10 000 kusů, z nichž většina zůstala v Japonsku. Legendární jsou také závodní úspěchy značky – Nissan Skyline, Silvia či GT-R ve světě motorsportu zanechaly nesmazatelnou stopu. Výrobce úzce spolupracuje s týmem Nismo, který už dekády vytváří sportovní úpravy a výkonné speciály.
"Nissan ukázal světu, jak může být inovace klíčem k úspěchu, když značka nezapomíná své kořeny." – Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation, Tokyo Motor Show 2023.
S tím, jak se auta stávají stále více sofistikovaná, se občas může stát, že na bazarových reklamách potkáte „Nissan“, který je ve skutečnosti přebrandovaný a dovážený vůz jiné značky. Jak tedy poznat pravý Nissan? Základ je jednoduchý: podívejte se na VIN kód. Pravý Nissan má v mezinárodním kódu počáteční písmena JN (vyrobený v Japonsku), ale může to být i SJN (Evropa) nebo 3N (Mexiko). Logo Nissan je také unikátní – a i když už dnes není oválné, pořád je nerezové s vyraženým nápisem. Pokud na voze najdete špatně natištěné logo nebo VIN nesedí, je na místě zpozornět.
Další zajímavostí je, že nové modely Nissan dostávají jména podle hvězdných znamení, přírodních jevů nebo regionů – Juke, Qashqai, X-Trail, Almera. Rozhodování o názvech není náhoda, marketéři firmy dbají na to, aby se jméno dobře vyslovovalo a bylo „multi-kulturní“. Příkladem je Qashqai, který pojmenovali po perském kočovném kmeni z Íránu. Naopak model Figaro z roku 1991 dostal jméno podle opery Figarova svatba.
Chcete-li s Nissanem dál žít i vy, sledujte nejen výrobní číslo a logo, ale i servisní historii. Automobilka sází na dlouhověkost – průměrná životnost vozu Nissan je v Evropě podle statistik 13 let, což je nad evropským průměrem (cca 11 let). Značka má systém záruk a servisu, který pokrývá až 7 let od data prodeje, a zaměřuje se na minimalizaci poruch.
Dnešní Nissan není „jen“ automobilka. Je to značka, která se nebojí zkoušet nové technologie, rozvíjí vodíková i elektrická auta a sáhla si na vrchol světových automobilových soutěží, včetně Le Mans. V Globálním žebříčku BrandZ z roku 2024 patřil Nissan mezi 10 nejobdivovanějších japonských značek. A pro japonskou ekonomiku je důležitým pilířem zaměstnanosti – více než 136 000 lidí pracuje v továrnách, vývojových centrech a na prodejně po světě. Firma má v portfoliu přes 30 modelů a pravidelně spolupracuje s dalšími giganty, jako je Renault a Mitsubishi.
Z původního „japonského průmyslu“ je mezinárodní kolos. Nissan prošel ekonomickými krizemi, fúzemi, záchranou v roce 1999 díky alianci Renault-Nissan, ale nikdy nezapomněl na svůj původ. V žebříčku nejoblíbenějších aut v Evropě drží Nissan Qashqai několik let po sobě titul nejprodávanějšího SUV. Velký posun přinesl přechod na elektromobilitu – Nissan Leaf je dnes celosvětovou ikonou a určuje trendy v segmentu dostupných elektroaut.
Na otázku, co znamená slovo Nissan, je odpověď jasná: víc než jméno na kapotě, je to důkaz, že i jednoduchý název může skrývat celé dějiny technologie, výroby a odvahy. Až příště budete stát u semaforu vedle kompaktní Micry nebo stylového Ariya, už budete vědět: v tom názvu je ukryta česká verze „japonská hrdost“.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.