Tento kalkulátor odhaduje, jak blízko je váš BMW motor k filozofii legendárního inženýra Waltera Döderleina, který v 70. a 80. letech 20. století vytvořil základy pro všechny moderní výkonné motory BMW. Döderlein věřil, že motor by měl být srdcem auta - s přesností, lineárním výkonem a mechanickým zvukem.
Co je Döderlein? Pokud jste někdy slyšeli název Döderlein v souvislosti s BMW, pravděpodobně jste narazili na něco, co mnoho lidí přehlíží - ne na model auta, ale na člověka, který změnil to, jak BMW vytváří motory. Jde o Walter Döderlein, který je technickým generálem, který v 70. a 80. letech 20. století vytvořil základy pro všechny moderní výkonné motory BMW, včetně těch, které dnes pohání M modely. Nebyl to jen inženýr - byl to architekt výkonu.
Walter Döderlein se k BMW připojil v roce 1968 jako mladý inženýr, který se zajímal o výkon a přesnost. V té době BMW vyrábělo spolehlivá auta, ale nebyla to značka, která se slavila pro výkonnostní motory. Döderlein měl jiný názor. Věřil, že motor by neměl být jen pohonem - měl být srdcem auta. A to nejen výkonem, ale i jeho chováním.
V roce 1972 se stal vedoucím vývoje motorů. V té době BMW mělo malý tým, ale velké ambice. Döderlein začal pracovat na tom, co se později stalo prvním výkonným motorem M: BMW M10. Nebyl to jen přepracovaný motor z řady E21. Byl to úplně nový návrh - s vyšším počtem ventilů, lehčími součástkami a vylepšeným systémem spalování. Výsledek? Motor, který dokázal vyrábět 130 koní z jen 1,8 litru. Pro rok 1972 to byl šok.
Největší úspěch přišel s BMW M30, který byl vyráběn od roku 1968 až do roku 1995. Döderlein ho předělal tak, aby byl schopen dlouhodobě odolávat vysokým otáčkám a zároveň zůstat spolehlivý. M30 se stal základem pro mnoho legendárních modelů - od E9 3.0 CSL přes E23 730i až po E28 535i. Tento motor byl tak dobře navržený, že ho BMW používala téměř 30 let - což je neuvěřitelné v dnešní době, kdy se motory mění každých pět let.
Dnes se mnozí lidé ptají: „Jak může někdo, kdo pracoval v 70. letech, mít vliv na dnešní M3, M4 nebo M5?“ Odpověď je jednoduchá: Döderlein vytvořil filozofii.
Než se BMW začalo snažit vytvářet motory s vysokým výkonem, Döderlein řekl: „Nechte motor dělat to, co má dělat - odvádět výkon přesně, bez zbytečných komplikací.“ To znamenalo:
Tyto principy se staly základem pro všechny pozdější motory M. Když dnes vidíte BMW S63 v M5 nebo S85 v E60 M5, vidíte dědictví Döderleina. Ano, dnes jsou tyto motory s přeplňováním a komplexními systémy, ale jejich jádro - vysoká otáčkovost, rychlá odezva, lineární výkon - je přímo odvozeno od jeho návrhů.
Je to jednoduché: motor by měl být jako nástroj, který se neztrácí v komplikacích. Döderlein nevěřil v „víc je vždycky lepší“. Věřil v kvalitu, v přesnost, v výdrž.
Na příkladu: Když se v 80. letech začaly objevovat první turbodmychadla, většina výrobců se rozhodla je použít pro zvýšení výkonu. Döderlein ne. Věděl, že turbíny způsobují „turbo lag“ - zpoždění v reakci motoru. Místo toho se zaměřil na zvýšení otáček - vytvořil motory, které dosahovaly vysokého výkonu při vysokých otáčkách, ale stále reagovaly okamžitě. To je důvod, proč auta jako E30 M3 nebo E36 M3 měla takovou reputaci - jejich motory reagovaly jako odpověď na dotek.
Dnes, když máte 1000 koní z 4,4 litru V8 s dvěma turbínami, je to technický úspěch. Ale Döderlein by řekl: „To je krásné, ale je to stále motor?“ On věřil, že motor by měl být slyšet, cítit, vnímat. A to je to, co dnes chybí u mnoha moderních aut - ten čistý, mechanický vztah mezi řidičem a motorem.
Walter Döderlein odešel z BMW v roce 1991, po téměř 25 letech práce. Nikdy nebyl ve veřejném světle. Nepřednášel, nepublikoval knihy, neobjevil se v dokumentech. Prostě odešel do klidu. Většina lidí v BMW ho znala, ale mimo kruh inženýrů byl téměř neznámý.
Podle některých zdrojů se po odchodu věnoval zahradnictví. Prý měl zahradu plnou růží a vlastní malý workshop, kde si opravoval staré motocykly. Nikdy se nevyjádřil k tomu, jak se BMW vyvíjí bez něj. Neřekl, že je to špatně. Neřekl, že je to dobře. Prostě se nechal být.
Je to typické pro něj. Nebyl to muž, který chtěl slávu. Byl to muž, který chtěl udělat věc správně. A když ji udělal, nechal ji být.
Dnes, když se lidé ptají, proč BMW M auta působí jinak než konkurenční modely, odpověď je jednoduchá: protože Döderlein vytvořil základ.
Porovnejte BMW M3 E46 s Audi RS4 B7. Obě auta mají podobný výkon, podobnou hmotnost. Ale M3 reaguje jinak. Je rychlejší v reakci, je jasnější v přenosu síly, má ten „čistý“ zvuk, který není generovaný systémem, ale skutečným motorem. To není náhoda. To je dědictví Döderleina.
Dnes se v BMW mluví o „Döderleinově duchu“. Je to neformální termín, který označuje motory, které:
Tyto motory se dnes vyrábějí v menším množství - protože trh chce víc výkonu, víc úspornosti, víc elektroniky. Ale ti, kteří je znají, je stále hledají. A když je najdou, vědí, že to je Döderleinův styl.
Neexistuje jediný člověk, který by měl jeho pozici. Ale jeho filozofie žije v týmu, který vytváří motory pro BMW M Division. Vědci, kteří pracují na S63B44 nebo S66, vědí, že když chtějí vytvořit motor, který se „připojí“ k řidiči, musí se vrátit k základům, které Döderlein stanovil.
Je to jako u umění. Nikdo neříká: „Picasso vytvořil moderní malířství.“ Ale všichni vědí, že bez něj by to vypadalo jinak. Stejně je to s Döderleinem. Neříkáme, že on vytvořil BMW M. Ale všichni vědí, že bez něj by BMW M nebylo BMW M.
Když kupujete nové BMW M, neříkejte si: „Jaký je výkon?“ Neříkejte si: „Kolik má turbo?“
Řekněte si: „Je to motor, který reaguje jako přímý pokračovatel Döderleinovy filozofie?“
U M3 a M4 s motorem S63 - ano, je to turbo, ale reakce je rychlá, výkon je lineární, zvuk je mechanický. To je Döderlein.
U M2 s motorem S55 - stejně. I když má jen 6 válců, reaguje jako 8. A to proto, že jeho vývojáři věděli, že Döderlein by to nechal takhle.
Největší chyba? Koupit BMW M jen proto, že má „M“ na zadním křídle. Pravý výběr je ten, který cítíte, když zatlačíte na plyn - a motor odpoví, jako by vás poznal.
Walter Döderlein je skutečná osoba. Pracoval pro BMW od roku 1968 do roku 1991 jako vedoucí vývoje motorů. Je autorem návrhů motorů M10, M30 a základů pro pozdější motory M. Jeho jméno je uvedeno v technických dokumentech BMW a zmíněno v knihách o historii BMW, jako je „BMW: The Complete Story“ od Davida E. Davis Jr.
Döderlein byl typický inženýr z jiné doby - nechtěl slávu, nechtěl mediální pozornost. Pracoval v pozadí, věnoval se technice, ne osobnímu brandingu. V BMW ho znali, ale venku se o něm mluvilo jen mezi vášnivými autodíly. Až v posledních letech, kdy lidé začali hledat původ „BMW M zvuku“, začali ho objevovat.
Ne přímo. Elektrické motory BMW i4 nebo i7 nemají písty, válce ani výfuky - takže Döderleinova filozofie o mechanickém výkonu se tam nevztahuje. Ale jeho princip „čistá odezva“ a „přímý vztah“ mezi řidičem a vozidlem se přenáší. BMW v elektrických autech snaží vytvořit stejnou intenzitu - rychlou odpověď, lineární akceleraci, přesný řídicí vjem. To je jeho dědictví v jiné podobě.
Nejčistější příklad je BMW S14 z E30 M3 - 2,3 litru, 4 válce, 20 ventilů, bez turbíny, 235 koní. Reagoval okamžitě, měl výjimečnou otáčkovost a zvuk, který je stále legendární. Dnes ho mnozí považují za nejlepší motor, který BMW kdy vyrobilo. A to proto, že byl vytvořen bez kompromisů - přesně podle Döderleinova přístupu.
Ne nové - ale ano, v klasických modelech. E30 M3, E36 M3, E46 M3 s motorem S54 jsou nejlepší volby. Tyto auta mají motory, které jsou přímými potomky jeho návrhů. I když nejsou původní, jejich vývojová linie je jasná. A pokud chcete cítit, jak se to dělalo dříve - tyto auta jsou vaše jediná možnost.
Walter Döderlein nevytvořil jen motory. Vytvořil zvuk, který se stále ozývá. A když někdo v zimním večeru zapne E30 M3 a slyší, jak motor při rozjezdu zvýší otáčky - ví, že to není jen stroj. Je to památka.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.