Jakmile někdo vysloví „přepis auta ze zahraničí“, skoro každý si představí nekonečné papírování, bloudění po úřadech a dlouhé čekání. Ale víte co je největší šok? Spousta lidí si myslí, že stačí pár kliknutí a máte hotovo. Bohužel, realita má jiné tempo. Průměrně zabere registrace auta z Německa, Rakouska nebo třeba Itálie tři týdny, někdy i déle. Ve skutečnosti je to často úřad, na koho budete nejvíc čekat. Než váš přepis vozidla ze zahraničí skutečně projde, projedete sebe (i auto) několika stanicemi, kancelářemi a kontrolami. A najdou se i tací, kteří čekali měsíc nebo dva, protože něco chybělo – někdy i miniaturní detail, který úředník rozpozná v milisekundě, vás může poslat zpátky na začátek. Pojďme si projít celý proces tak, aby vás nic nepřekvapilo.
Délka trvání přepisu přímo závisí hned na několika faktorech. První a zcela zásadní je stát, odkud auto dovážíte. Převoz z Německa nebo Rakouska je dost často rychlejší, protože místní doklady dobře znají české úřady a není kolem toho tolik vysvětlování. Jenže třeba italské nebo francouzské papíry? Tam už se můžete trochu zdržet, hlavně když někde chybí razítko nebo ověření.
Když se vám povede všechno dobře připravit a máte všechny dokumenty (včetně COC listu, technického průkazu nebo potvrzení o odhlášení vozidla z evidence), celý proces může trvat pár dní až dva týdny. Pokud však narazíte na překážku, čekání se protáhne. Úředníci často kontrolují autenticitu dokladů, VIN kódy musí sedět, automobil nesmí být v exekučním řízení a pokud náhodou chybí evidenční kontrola na STK, bez ní si ani neškrtnete.
Hezky to shrnuje tabulka níže, ve které najdete orientační lhůty podle toho, jestli máte vše připravené nebo ne:
Stav dokladů | Průměrná doba přepisu |
---|---|
Kompletní doklady | 5-14 dnů |
Chybí některý dokument | 14-30 dnů |
Nutnost překladu a ověření | 14-30+ dnů |
Technické komplikace/nesrovnalosti | 30 dnů a více |
Další časové prodloužení může nastat také tehdy, pokud se vám kryje dovoz auta s obdobím dovolených na úřadech nebo pokud jde o nějaké „exotické“ vozidlo, které české úřady vidí poprvé. Tam může kontrola i registrace trvat nečekaně dlouho. Záleží také na pracovní vytíženosti konkrétního úřadu – Praha nebo Brno hlásí pravidelně delší čekací lhůty než menší města.
Důležité je zmínit ještě jeden detail: pokud za vás auto dováží a přepisuje dovozce nebo specializovaná firma, často mají know-how, jak některé procesy zrychlit. Ale počítejte s tím, že si za komfort připlatíte – někdy je to ovšem ten nejlepší způsob, jak se vyhnout nekonečnému běhání po úřadech a nervům.
Na začátku musíte mít dost trpělivosti a volného času, protože proces není na „jeden den“. Tady je jasný a konkrétní postup, co budete muset absolvovat:
Hodit se může i malý tip: ve většině případů nejvíc času ušetříte, když si všechno zařídíte s předstihem. Domluvte STK už před samotným dovozem, zjistěte dopředu, kde si nechat přeložit doklady, zkuste si předregistrovat návštěvu na příslušném úřadě online (většina velkých měst už to umožňuje). Pokud si na postup netroufáte, pobavte se s někým, kdo auto dovážel v posledních měsících, nebo se zeptejte v diskuzních skupinách na sociálních sítích – zkušenosti ostatních ušetří nejvíc času i nervů.
Samotný přepis trvá od chvíle, kdy předáte kompletní dokumenty na registru, „papírově“ 5 dnů. Ale to neznamená, že v ten samý den, kdy auto poprvé přivezete z Německa, dostanete značky a vyrazíte na cestu. Mezi jednotlivými body je čas prodlevy, čekání na kontroly i na konkrétní „slot“ na úřadě. Nezřídka jde o několikadenní maraton. Absence jediného papíru prodlouží celou věc na týdny.
Každý si říká, že přece nemůže být tak těžké zaregistrovat auto dovezené „jen“ z Německa. Jenže do cesty vám skočí nečekané záseky. Nejčastější problémy? VIN kód na vozidle nesedí s doklady, chybí ekologická známka, poslední STK v zahraničí není uznávaná, auto má zástavu nebo je v exekuci, chybí úřední překlad technického průkazu, na úřadě není dostupný termín nebo někdo zadá špatně data do systému.
Jestli chcete být rychlí, připravte si vše důsledně dopředu. Tady je seznam věcí, které kontrolujte, než auto z ciziny přivezete bez české SPZ:
Narazíte-li na problém (třeba podivný zápis v technickém průkazu nebo nejasnost ve VIN), raději situaci řešte okamžitě. Čím dříve začnete, tím spíš to půjde vyřešit dřív, než se proces přerušuje na týdny.
Průměrná cena přepisu auta ze zahraničí v ČR (r. 2025):
Položka | Orientační cena |
---|---|
Ekologická daň (podle emisní normy) | od 0 do 10 000 Kč |
Správní poplatek za registraci | 800 Kč |
Překlad dokladů (za stranu) | 300–500 Kč |
Evidenční kontrola STK | 500 Kč |
Povinné ručení | dle pojistitele a vozu |
Hodně lidem pomůže, když všechno přinesete na úřad osobně a s úředníkem rovnou projdete vše bod po bodu – někdy vám poradí, kde zbytečně neztrácet čas. Další vychytávka je vytisknout si všechny mailové komunikace, potvrzení plateb a kontakty na techniky, kteří vám dělali STK nebo překlady – když něco nebude sedět, nejste jen jedním z milionu, ale někým, kdo to aktivně řeší. Dnes už mnoho úřadů umožňuje předložení některých dokumentů digitálně, ale stále platí, že „papír je papír“ a v originálu.
Znám i pár chytáků: Někdy přijdete s hotovými papíry z Německa, ale úředník vás pošle domů, protože nemáte vyplněné všechny kolonky v COC listu. Nebo vám na STK neuzná poslední zahraniční emisní test, protože není z akreditované stanice. Když něco takového zjistíte, zeptejte se předem e-mailem na svém úřadě nebo STK – často odpovědí během dvou dnů, a ušetříte si další týden zbytečně.
Zatímco někteří stihnou přepis auta z ciziny za čtyři dny od kompletního shromáždění podkladů, jiní běhají s doklady na kolečko měsíce. Klíč je mít 100% podkladů i rezervní plán. Čím větší pečlivost, tím menší šance na zdržení a nervy v kýblu. Takže přejeme pevné nervy, rychlé úředníky a dobrou chuť ke svým prvním českým jízdám!
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.