RC Auta a Autodíly

Opel května 21, 2025

Odkud je Lexus? Pravda o původu slavné značky

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Když narazíš na Lexus na silnici, často tě překvapí, kolik lidí tápe v základní otázce: odkud tenhle prémiový vůz vlastně je? Ne, Lexus není americký ani německý vynález. Patří do rodiny Toyoty, a to už slušnou řádku let, ale i tak má pověst značky zahalené trochou tajemství. Možná tě překvapí, že první Lexusy vznikly hlavně kvůli americkému trhu, kde si Japonci chtěli vyšlapat cestu mezi značky jako Mercedes nebo BMW.

Spousta lidí si myslí, že Lexusy jsou prostě luxusní Toyoty s jiným znakem. Není to tak jednoduché. Už od začátku si Japonci dali hodně záležet, aby Lexus vypadal a působil jinak – ať už v kvalitě materiálů, zpracování interiéru nebo tichosti jízdy. V Česku najdeš fanoušky, kteří na Lexus nedají dopustit, hlavně pro jejich spolehlivost a životnost. Takže – jestli tě zajímá, odkud Lexus opravdu je, máš před sebou zajímavou cestu do historie, výroby a hlavně srovnání s evropskými protivníky.

Jak vznikl Lexus a proč

Lexus se zrodil v hlavách japonských manažerů Toyoty koncem 80. let. Toyota byla tehdy známá hlavně jako výrobce spolehlivých, ale vcelku obyčejných aut pro masy. Jenže Amerika tou dobou šílela po luxusních značkách, jako je Mercedes-Benz nebo BMW. Japonci chtěli urvat svůj díl trhu – ale s něčím, co nebude jen "přelakovaná Corolla". Takže padlo rozhodnutí: vytvoříme úplně novou značku, která posune vnímání japonských aut o úroveň výš.

V roce 1983 proto začal projekt „F1" (Flagship One), jehož cílem bylo postavit sedan, který ukáže, že Japonci zvládnou i luxusní segment. Vývoj trval skoro šest let a Toyota do toho nasypala v přepočtu kolem jedné miliardy dolarů. Výsledek přišel v roce 1989, kdy v USA odstartoval prodej modelu LS 400 – prvního Lexusu vůbec, který vzbudil rozruch hlavně tichostí, spolehlivostí a komfortem.

„Lexus byl vytvořen proto, aby redefinoval luxus na trhu s automobily,“ řekl Robert C. McCurry, exvědecký viceprezident automobilky Toyota Motor Sales USA.

Při startu značky šlo hlavně o tyto důvody:

  • Dostat se do vyšší cenové kategorie, kde auta Toyoty neměla už co nabídnout.
  • Konkurence Mercedesu, BMW a později i Audi hlavně na americkém trhu.
  • Představit Lexus (prémiovou značku) jako synonymum pro kvalitu, komfort a tiché svezení.
  • Oslovit náročné zákazníky, kteří hledají něco víc než obyčejný "japončík".

První model LS 400 ukázal, že Japonci umí dělat nejen levná a spolehlivá auta, ale i luxusní majstrštyky. Po prvním roce prodali v USA přes 16 tisíc těchto sedanů. To byl start, který v Evropě zaznamenali až s několikaletým zpožděním.

RokUdálost
1983Zahájení projektu F1
1989Debut Lexusu LS 400 v USA
199016 302 prodaných kusů LS 400 za první rok v USA
1999Překročení 1 milionu prodaných Lexusů celosvětově

Takže když se někdo ptá, proč Lexus vznikl, odpověď je jasná – Japonci chtěli ukázat světu, že mají na víc než jen na masovky a že umí zamířit vysoko. A povedlo se jim to hned napoprvé.

Japonské kořeny a propojení s Toyotou

Když se podíváš na rodokmen Lexusu, najdeš hned u kořenů silné japonské zázemí. Značku oficiálně spustila Toyota v roce 1989. Vývoj trval šest let a probíhal naprosto odděleně od tehdejších modelů Toyoty, aby byl výsledek co nejvíc originální. Celý plán vznikl v Tokiu a řídili ho japonští inženýři, ale hlavní cíl byl jednoznačný: přesvědčit náročné zákazníky v USA, že Japonci umí i luxusní auta.

Toyota dlouho měla pověst spolehlivé, ale trochu obyčejné značky. Právě proto spustila projekt „F1“ (Flagship One), který vedl ke vzniku prvního modelu Lexus LS400. Tým čítal přes 1400 inženýrů a výsledek ukázal, že japonský přístup ke kvalitě, preciznosti a tichu v autě dokáže překonat i německá auta. Lexus byl od začátku postavený na základech Toyoty, ale s důrazem na ještě vyšší úroveň v každém detailu.

Dnes je Lexus pořád součástí Toyota Motor Corporation. Pokud řešíš servis nebo hledáš náhradní díly, zjistíš, že u některých modelů jde o shodné díly s Toyotou, hlavně pod kapotou. Ovšem interiér a technologie jsou často úplně odlišné. Lexus se zaměřil na komfort a inovace, zatímco Toyota víc tlačí na praktičnost. Díky tomu se v Lexus salonech setkáš s jiným přístupem než u běžného dealera Toyoty a příkladem jsou třeba speciální materiály v interiérech nebo unikátní systém hybridního pohonu.

Když si pořizuješ Lexus v Česku, máš jistotu, že jde o vůz se všemi japonskými standardy. I když je dnes Lexus v některých zemích vyráběn mimo Japonsko, firemní kultura a pečlivost v kvalitě zůstávají identické. Nejvíc se to pozná na tichosti motorů, životnosti a tom, jak se Lexus dlouhodobě drží na špičce různých žebříčků spolehlivosti.

Výroba: Kde se Lexusy opravdu skládají

Výroba: Kde se Lexusy opravdu skládají

Možná tě překvapí, že drtivá většina modelů Lexus pořád vzniká v Japonsku. Tohle zaručuje pověstnou pečlivost a kontrolu kvality, kterou si Japonci hlídají doslova pod lupou. Když řekneš Lexus, výrobní závody v japonských městech Tahara (prefektura Aiči) a Miyata (prefektura Fukuoka) budou těmi hlavními místy. Právě tady skládají třeba vlajkovou loď LS, oblíbený SUV RX nebo hybridní ES.

Někdy ale najdeš i Lexus s trochu odlišnou rodnou domovinou. Pro potřeby kanadského trhu začala výroba modelu RX v roce 2003 i v továrně v Cambridge v Ontariu – to byla teprve první Lexus továrna mimo Japonsko. Dnes se tam pořád vyrábí RX a některé hybridní varianty, ale většina ostatních modelů zůstává věrná Japonsku.

Zajímavostí je, že výroba Lexusů probíhá často odděleně od běžných Toyot. Zaměstnanci získávají speciální školení a každý vůz prochází kontrolami, které trvají mnohonásobně déle než u běžných aut. Dokonce existují tzv. „takumi“ mistři, kteří mají na starosti ty nejdůležitější části montáže.

Pokud se rozhoduješ nad ojetým samochodem, určitě ti bude dávat smysl mrknout na štítek dveří, kde najdeš kód výrobního závodu. Japonské Lexusy často drží cenu lépe a platí za trochu větší jistotu, co se týče kvality zpracování.

  • Většina modelů z Japonska: LS, ES, IS, RC, LC, NX, UX
  • RX se skládá i v Kanadě
  • Výroba Lexusu je známá přísnou manuální i robotickou kontrolou

Kdo chce auto opravdu z Japonska, má to u Lexusu stále poměrně jednoduché. Stačí jen vědět, kde hledat výrobní kód a jaký model si vybrat.

Speciální technologie Lexusu

Když se řekne Lexus, pro spoustu lidí to znamená hlavně technologickou výbavu, která jinde není běžná. Japonci už roky patří mezi ty, co zkouší nové věci dřív, než se rozšíří do všech aut. Snad nejznámější je jejich hybridní technologie. Lexus ji dal do masové výroby už v roce 2005, kdy drtivá většina ostatních značek o hybridu ani pořádně neslyšela. Modely jako RX 400h nebo později ES 300h ukázaly, že hybrid není jen hračka, ale reálně snižuje spotřebu bez ztráty výkonu.

Dalším typickým prvkem je systém Lexus Safety System+. Tahle sada chytrých asistentů zahrnuje nouzové brzdění, automatickou detekci chodců nebo adaptivní tempomat. Lexus i v základních výbavách myslí na bezpečnost víc než řada luxusních soupeřů z Německa. Nepodceňuj ani odhlučnění – tzv. „Active Noise Control“ dělá Lexusu pověstné ticho v kabině, které oceníš už po pár kilometrech po dálnici.

Velké plus má Lexus za svůj infotainment, hlavně v novějších generacích. Dotykový displej, hlasové ovládání a čistě grafická rozhraní patří ke špičce, i když se často setkáš s tím, že starší touchpady byly pro některé uživatele trochu zmatené. Za digitálním přístrojovým panelem a možnostmi personalizace výbavy nezaostává ani dnes. A pokud máš rád ticho, v některých modelech najdeš audio od Mark Levinson, což je mezi audiem v autech opravdová liga.

  • Hybridní pohony s dlouhou životností
  • Asistenční systémy v základu už od nižších řad
  • Pokročilé odhlučnění pro komfortní jízdu
  • Moderní infotainment a prémiové audio

Tip pro zájemce: Pokud hledáš auto, které je technicky promakané a přitom nepůsobí „přeplácaně“, Lexus tě v tomhle fakt nezklame.

Lexus vs. evropští prémioví rivalové

Lexus vs. evropští prémioví rivalové

Když se řekne Lexus, hodně lidí ho hned srovnává s BMW, Mercedesem nebo Audi. Není divu, tahle auta mají v Evropě silnou pozici a řidiči si je kupují často spíš podle znaku na kapotě než podle techniky. Co ale Lexus opravdu nabízí oproti evropské konkurenci?

Lexus si dlouho drží pověst spolehlivosti. Americký magazín Consumer Reports ho roky řadí mezi nejspolehlivější značky vůbec. I u nás se najdou Lexusy, které mají najeto přes půl milionu kilometrů bez zásadních závad. S evropskými vozy je to někdy o štěstí – hlavně u prémiových dieselů.

Evropská konkurence boduje hlavně v jízdních vlastnostech. BMW je slavné pro své zadokolky a přesné řízení, Audi sází na pohon všech kol quattro a Mercedes to umí s pohodlím. Lexus v poslední době dává důraz na hybridy, kdy většina modelů u nás jezdí v kombinaci benzín-elektřina. To znamená nižší spotřebu ve městě a dlouhou životnost motorů bez filtru pevných částic a turbodmychadel, které v Německu často zlobí.

Podívej se na srovnání hlavních modelů:

ModelTyp pohonuPrůměrná spolehlivost (1=nejhorší, 5=nejlepší)Hybridy v nabídce
Lexus ESPohon předních kol5Ano
BMW 5 TouringZadní/pohon všech kol3Omezeně (mild hybrid)
Mercedes EZadní/pohon všech kol3Ano (plug-in hybrid)
Audi A6Pohon všech kol3Ano (mild hybrid)

Zajímavé je, že zatímco BMW a Mercedes mají v nabídce i silné naftové motory, Lexus se na evropské diesely úplně vykašlal a zaměřil se jen na benzíny a hybridy. Pro někoho důvod k radosti – servis je často jednodušší a levnější. Kdo ale trvá na svižném dieselu do dálky, ten u Lexusu nepochodí.

Pohled na interiér? Lexus chodí s vlastní cestou, nehraje si na „digitální disco“, spíš sází na pohodlí, výdrž a pečlivý výběr materiálů. Evropské značky tlačí nové technologie a „touch“ displeje úplně všude, někdy až příliš na úkor ergonomie.

Tip: Když porovnáváš vozy, nedívej se jen na papírové parametry nebo logo. Lexus zákazníky často potěší přístupem dealerů – v servisu netlačí drahé zbytečnosti, věci často řeší rychle a s minimem papírování. To v německém servisu moc často nezažiješ!

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.