Hledáte jasnou odpověď bez marketingového šumu? Krátce: dlouhodobě (za celou historii) kraluje Toyota Corolla. V posledním kompletním roce, kdy jsou k dispozici srovnatelná globální data (2023), se na první místo ročního žebříčku dostala Tesla Model Y podle JATO Dynamics. První odhady za 2024 naznačují, že Model Y si pozici udržela, ale finální konsolidace od více analytiků se obvykle uzavírá až během roku 2025. Zní to složitě? Pojďme to rozplést - co přesně znamená nejprodávanější auto na světě, jak se to měří a co vám tyhle žebříčky vlastně řeknou (a co ne).
Jsou dvě rozdílné otázky, které si lidé často pletou:
Proč na tom záleží? Protože odpověď „Corolla“ platí, pokud mluvíme o dlouhodobých trendech a kumulativní spolehlivosti modelu v čase. A odpověď „Model Y“ je relevantní, pokud vás zajímá, co se právě teď prodává nejvíc napříč kontinenty a jak se trh posouvá směrem k elektromobilitě.
Žebříčky nejsou jen prosté sčítání. Rozdíly v metodikách umí zamíchat pořadím. Tohle jsou čtyři klíčové proměnné, které mění výsledky:
Výsledek? U ročních žebříčků se zdroje obvykle shodnou na TOP 3, ale liší se v absolutních číslech o jednotky až desítky tisíc kusů. U dlouhodobých žebříčků hraje roli, co přesně považujeme za „stejný model“ napříč generacemi a regiony.
Tady je shrnutí posledních let, ať máte rychlý kontext. Uvádím kombinaci potvrzených údajů a tam, kde je to nutné, rozumné intervaly s poznámkou „předběžně“. Primárními zdroji jsou JATO Dynamics (globální žebříčky podle registrací), oficiální reporty výrobců a národní svazy/ministerstva (např. ACEA pro EU, jednotlivé DOT pro USA).
Rok | 1. místo | Odhadovaný objem | 2. místo | Odhadovaný objem | Poznámka / zdroj |
---|---|---|---|---|---|
2022 | Toyota Corolla | ≈ 1,1-1,2 mil. | Toyota RAV4 | ≈ 1,0-1,1 mil. | Široká shoda analytiků; Corolla vyhrává těsně (JATO, další). |
2023 | Tesla Model Y | ≈ 1,2-1,3 mil. | Toyota Corolla | ≈ 1,1-1,2 mil. | JATO Dynamics: Model Y je poprvé globální #1. |
2024 | Tesla Model Y | ≈ 1,1-1,2 mil. (předběžně) | Toyota Corolla | ≈ 1,0-1,1 mil. (předběžně) | Finální konsolidované žebříčky se uzavírají během 2025; předběžně vede Y. |
Co to říká o trhu v roce 2025? Dvě věci:
Jistá volatilita u elektromobilů je normální - závisí na kapacitě výroby, dotacích a logistice. U modelů typu Corolla bývá křivka hladší.
Kumulativní žebříček říká, co obstálo ve zkoušce času. Čísla níže kombinují oficiální milníky výrobců a historické statistiky (Toyota Global Newsroom, Volkswagen Newsroom, Ford archiv, OICA). Uvádím poslední potvrzený milník a rozumné rozpětí, kde je to potřeba.
Model | Poslední oficiální milník | Rok milníku | Odhad kumulovaných prodejů (2025) | Poznámka / zdroj |
---|---|---|---|---|
Toyota Corolla | 50 mil. | 2021 | ≈ 55+ mil. | Milník Toyota Global Newsroom 2021; stabilně 1M+ ročně. |
Ford F-Series | 40+ mil. (dlouhodobě) | - | ≈ 45-50 mil. | Nejprodávaná řada pick-upů v USA desetiletí; kumulativně vysoké. |
Volkswagen Golf | 35+ mil. | 2019-2020 | ≈ 36-38 mil. | VW komunikoval 35M kolem přelomu generací Mk8. |
Volkswagen Passat | 30 mil. | 2019 | ≈ 31-33 mil. | VW oznámil 30M v roce 2019; model pokračuje v Evropě i Číně. |
Honda Civic | 27+ mil. | 2022 | ≈ 28-30 mil. | Historicky klíčový globální model Hondy. |
Volkswagen Beetle (Type 1/„Brouk“) | 21,5 mil. | 2003 | 21,5 mil. (ukončeno) | Klasika; výroba ukončena 2003, číslo už neroste. |
Opel/Vauxhall Corsa | 18+ mil. | 2023 | ≈ 18-19 mil. | Dlouholetý evropský bestseller segmentu B. |
Honda Accord | ~18 mil. | - | ≈ 18-20 mil. | Silná americká i asijská poptávka v 80.-00. letech. |
Lada/VAZ 2101-2107 („Riva“) | ~17 mil. | - | ≈ 17-18 mil. | Souhrn modelové rodiny na základě klasického Fiatu 124. |
Toyota RAV4 | 13+ mil. | 2023 | ≈ 14-15 mil. | Nejprodávané SUV světa posledních let. |
Jestli vás překvapilo, že Passat patří do TOP ligy - v Evropě a Číně byl dlouhé roky neuvěřitelně silný ve flotilách i retailu. A Ford F-Series? Je to „jen“ pick-up, ale ve Státech je to instituce; jeden modelový rod zvedne čísla výš než leckterá globální platforma.
Pár praktických pravidel, která vám ušetří čas i dohady v hospodě:
Co z toho plyne pro běžného kupujícího?
Checklist, když chcete „pravdu o prodejích“ během 5 minut:
Je Corolla opravdu historicky první, i když Tesla teď vyhrává roční žebříčky?
Ano. All‑time kumulativně vede Corolla s rezervou desítek milionů. Roční žebříčky říkají „kdo vyhrál letos“, ne „kdo vyhrává za 50 let“.
Počítají se pick‑upy (jako F‑150) dohromady, i když mají spoustu verzí?
Záleží na metodice. V USA se celá řada Ford F‑Series bere jako jeden model a historicky tak i reportuje (Ford, svazy dealerů). V globálních žebříčcích to tak většinou zůstává.
Proč se čísla z Číny liší od Evropy/USA?
V Číně existují lokální joint-venture modely a jmenovky, které mají vlastní statistiky. Agregace pod „globální model“ se mezi zdroji může lišit.
Jsou čísla „vyrobeno“ a „registrováno“ zaměnitelná?
Ne. Vyrobené auto může být skladové nebo na cestě. Registrace = auto je v provozu. Analytici někdy používají obojí, s korekcí.
Mám si vybrat auto jen podle toho, jestli je bestseller?
Ne. Je to dobrý signál dostupnosti a nákladů, ale důležitější jsou vaše potřeby (prostor, bezpečnost, provozní náklady, nabíjení/tankování). Bestseller nemusí být nejlepší pro váš konkrétní scénář.
Jestli vybíráte auto a narazili jste na tuhle otázku, asi řešíte jednu z těchto situací. Tady je krátký plán podle role:
Chcete si sami ověřit žebříčky krok za krokem?
Ještě pár drobných pastí, do kterých se snadno spadne:
Pokud chcete mít ve 2025 co nejaktuálnější obrázek, držte se téhle „rychlé mapy“: All‑time = Corolla; poslední kompletní rok 2023 = Model Y; 2024 předběžně = Model Y; 2025 YTD zatím bez smysluplných celosvětových konsolidací, protože řada trhů reportuje s významným zpožděním. Konečný verdikt za 2024 a stabilizovaná data 2025 bývají nejčistší až na přelomu roku a prvního kvartálu.
Ať už se rozhodujete o nákupu, nebo se jen chcete opřít v debatě o fakta, máte v ruce to podstatné: kdo vyhrává podle času, co čísla znamenají, proč se liší a jak si je ověřit během pár minut.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.