RC Auta a Autodíly

Opel listopadu 10, 2024

Kdo Je Skutečným Majitelem Společnosti Opel?

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Opel je jednou z nejznámějších automobilových značek, která si své kořeny drží v Německu, ale její vliv a reputace se rozšířily po celém světě. Založená v polovině 19. století, tato automobilka prošla mnoha změnami ve vlastnictví, které ovlivnily nejen její produkty, ale také její strategii na globálním trhu. Nyní je součástí automobilového gigantu Stellantis.

Historie Opelu je fascinující poutí plnou inovací a adaptací, která zahrnuje významné období pod americkým General Motors a nedávnou akvizici skupinou PSA. Tento vývoj přinesl nové příležitosti a výzvy. Dnes se zaměříme na to, jaká má Opel budoucí vyhlídky a co mohou fanoušci i noví zákazníci očekávat od této ikonické značky.

Historické základy a růst Opelu

Kořeny značky Opel sahají do roku 1862, kdy byla založena Adamem Opelem v malém německém městě Rüsselsheim. Původně se společnost zaměřovala na výrobu šicích strojů, jež si rychle získaly oblibu díky své kvalitě a spolehlivosti. Opravdový průmyslový rozkvět však přišel až s výrobou vysokých rejdových kol, která se stala velkým hitem konce devatenáctého století. Tato změna ve výrobním zaměření dokládá neuvěřitelnou schopnost adaptace a vizionářství, které byly klíčem k úspěchu značky.

Vstup na automobilový trh byl pro Opel dalším přirozeným krokem. První automobil, Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann, sjel z linky v roce 1899. Toto vozidlo představovalo odvážný vývojový skok od jízdních kol k motorovým vozidlům. V roce 1906 se Opel stal největším německým výrobcem aut, což zpečetilo jeho výsadní postavení na domácím trhu. Tuto dominanci Opel udržoval také díky důslednému inovativnímu přístupu ke konstrukci vozidel, který zahrnoval vývoj modelů jako Doktorwagen. Tento model byl nejen technologickým úspěchem své doby, ale také cenově dostupnou možností pro širší veřejnost, což Opel velmi odlišilo od konkurence.

O neustálém růstu a úspěchu značky Opel svědčí i schopnost firmy překonávat těžké historické časy. Během první světové války se Opel zaměřil na produkci vojenského materiálu, aby pomohl vyšlapat cestu ke stabilitě v době konfliktu. Po válce se rychle vrátil k výrobě civilních vozidel, přičemž už v roce 1924 přišel s revolučním způsobem sériové výroby aut, podle modelu Fordových výrobních linek. Tento krok neuvěřitelně zvýšil efektivitu a snížil náklady, což Opelu umožnilo vyrábět automobily pro širokou škálu finančních možností.

"Opel představoval po celé dekády symbol německé inženýrské dokonalosti," jak kdysi uvedl renomovaný automobilový historik Günter Engelen.

S příchodem třicátých let dvacátého století se Opel stal první německou automobilkou, která vyrobila více než 100 000 vozů ročně. Tento milník je neuvěřitelným svědectvím o houževnatosti a přizpůsobivosti této značky, která neustále hledala nové způsoby, jak zaujmout a udržet si přízeň svých zákazníků. Tato dynamika růstu a inovací přenesla Opel bezpečně přes turbulentní časy druhé světové války, během které opět přizpůsobil svou výrobu, aby podpořil vojenské potřeby země. Dnes je Opel mezinárodně uznávanou značkou, která si uvědomuje důležitost svých historických základů v budování úspěšné budoucnosti.

Opel pod křídly General Motors

Opel, jedna z nejznámějších německých automobilových značek, začala svou významnou kapitolu pod vládou amerického giganta General Motors (GM) v roce 1929. Tato akvizice byla vypočítavým krokem od GM, aby posílila své pozice v Evropě, kde automobilový trh rostl s nevídanou rychlostí. General Motors si všiml potenciálu, který Opel měl, a investoval velké prostředky a zdroje do rozšíření jeho výrobní kapacity i vývoje nových modelů. To znamenalo, že Opel od této chvíle hrál v Evropě čím dál důležitější roli, přičemž si stále udržoval svou identitu i německou preciznost.

"Bylo to období prosperující spolupráce,“ řekl bývalý manažer GM, „kdy Opel představoval přední kolo naší evropské expanze."

Od momentu, kdy se Opel stal součástí GM, se začal měnit model managementu, stejně jako strategické rozhodování v rámci firmy. Opel se stal hlavním tahounem pro GM na mnohých evropských trzích, testující inovace a nové technologie, které byly později převáděny na jiné značky GM. Významným aspektem této spolupráce byl vývoj a výroba ekonomicky úsporných motorů, které vyhovovaly evropskému trhu. To obdobím, kdy Opel přicházel s modely jako Corsa a Astra, které si rychle získaly popularitu díky své spolehlivosti, efektivnosti a inovativnímu designu.

Bezpochyby, tato spolupráce se neobešla bez obtíží. Ekonomické problémy a krize, které v průběhu let postihovaly jak Americký, tak evropský trh, znamenaly nutnost adaptace a přizpůsobení se neustále měnícím se podmínkám. Bylo to období, kdy automobilový průmysl čelil výzvám v podobě energetických krizí a rostoucího tlaku na ekologickou odpovědnost. Opel, veden pod křídly GM, musel čelit těmto výzvám prostřednictvím investic do ekologicky šetrnějších technologií a zavádění nových, ekonomicky šetrných modelů.

Kontrola GM nad Opelm skončila až v roce 2017, kdy francouzská skupina PSA oznámila akvizici této legendární značky. Vyvstává mnoho dopadů této dlouhodobé spolupráce, které se projevily na změnách v designu, technologiích a obchodních postupech, které Opel během těchto let adoptoval. Přestože bylo období pod GM výrazně poznamenáno ekonomickými vrcholy i problémy, přispělo k postavení Opelu jako jednoho z nejdůvěryhodnějších a inovativních hráčů na evropském trhu. A to je něco, co potřebuje trochu zamyšlení nad tím, jaké by bylo postavení Opelu bez tohoto klíčového období jejich historie pod taktovkou General Motors.

Přechod Opelu pod skupinu PSA

Přechod Opelu pod skupinu PSA

V roce 2017 došlo k jedné z nejdramatičtějších změn v historii německé automobilky Opel. Po více než sedmi dekádách pod americkým křídlem General Motors se Opel stal součástí francouzského koncernu PSA. Tato transakce, jejíž hodnota činila přibližně 2,2 miliardy eur, byla obrovským posunem nejen pro Opel, ale i pro celkovou dynamiku evropského automobilového trhu. Přechod pod PSA znamenal pro Opel výraznou změnu strategie, včetně důrazu na efektivitu výroby a novou technologickou vizi. Opel se začal intenzivněji zaměřovat na vývoj elektrických a hybridních vozidel, což odpovídá současným ekologickým trendům, a tím si zajistil stabilitu v neustále se měnícím konkurenčním prostředí.

Příchod Opelu pod PSA nebyl bez výzev. Vyžadovalo se sladění firemní kultury, procesů, ale také strategií obou společností. Opel, který tradičně vyráběl vozy specifické pro německý trh, musel nyní přizpůsobit své modely pro širší evropskou klientelu. Díky synergickým efektům se obě firmy mohly navzájem doplňovat ve vývoji platform a motorů. „Tento krok je pro nás důležitý a těšíme se, že společně vytvoříme sílu, která bude schopna lépe konkurovat a obstát na globálním automobilovém trhu,“ komentoval tehdejší předseda představenstva PSA, Carlos Tavares. Transakce byla strategicky navržena tak, aby generovala úspory ve výši až 1,7 miliardy eur ročně a umožnila Opelu dosáhnout stabilního růstu.

RokUdálost
2017Prodej Opelu PSA za 2,2 miliardy eur
2018První společné modely Opelu a PSA

Uvedení nových modelů jako Opel Grandland X, který sdílel platformu s vozy Peugeot, byl důkazem úspěšné integrace do PSA. Tento model, postavený na platformě EMP2, prokázal výhody spolupráce v oblasti vývoje a inženýringu. Opel se tak stal důležitým hráčem v nabídkovém portfoliu PSA, přičemž si zachoval svou tradiční německou kvalitu a preciznost. Tímto spojením vznikla značka, která dokáže efektivně využívat inovace a technologické pokroky, což je v dnešní době nezbytné pro přežití v dynamickém automobilovém průmyslu. Přechod byl náročný, ale ve výsledku velmi přínosný pro celou skupinu.

Fúze SUV korektorem Stellantis

Koncem roku 2021 se automobilová scéna změnila nenávratně, když vzniklo konsorcium Stellantis. Tento kolos, kterého je součástí i známa automobilka Opel, spojil síly s několika dalšími giganty v automobilovém světě, jako jsou Fiat Chrysler Automobiles a PSA Group. Ve chvíli, kdy Stellantis spatřil světlo světa, stal se jedním z největších automobilových výrobců na planetě, což významně ovlivnilo nejen trhy, ale i strategie a plány mnoha automobilových značek po celém světě.

Odvážná a důkladně promyšlená fúze přinesla značce Opel nové možnosti a široké spektrum technologií a vývojových zdrojů z partnerských společností. S dalším obrovským trhem, který vznikl s touto fúzí, si Stellantis vytyčil jako jeden z hlavních cílů posílení pozice svých značek na mezinárodní úrovni. Co však znamená tato fúze pro další produkci a marketing jednotlivých modelů, zejména vlajkových SUV? Podle SUV development managera Stellantisu, "Tato fúze otevřela dveře pro spolupráci, díky které očekáváme nejen zvýšení kvality produktů, ale rovněž úspory v rámci výroby a logistiky," říká zodpovědný vedoucí produkce.

Detailněji se Stellantis zaměřuje na rozvoj SUV segmentu, kde navzdory silné konkurenci vidí značný potenciál. Moderní a aerodynamická SUV Opelu, která přinášejí vyšší úroveň komfortu a výkonu, díky spojení s technologickými inovacemi Stellantis, se tak těší velké pozornosti. Do centra zájmu se dostávají například modely s elektrickým pohonem, které jsou přímo v souladu s globálními trendy směrem k čistší a udržitelné mobilitě. Podle nedávných dat se trendem osvojuje nejen technologie, ale i zlepšený proces designu a výroby, což je reflektováno v celkovém zvyšování kvality a života automobilů.

Působivá směsice inženýrských stanice ve Stellantis byl výsledek působivého sloučení, přičemž Opel teď může využívat zdroje, které byly dříve mimo jeho dosah. To znamená síť výzkumných a vývojových center, přístup k pokročilým technologiím a taktéž globální horizont pro distribuci. I když jsou výsledky fúze stále v procesu vývoje a adaptace na trhu, očekává se, že se pozitivní dopad Stellantis projeví velmi rychle. Podle odborníků trvá podobným fúzím obvykle několik let, aby zcela projevily svůj silný komerční a technologický dopad.

Budoucí vyhlídky a směřování Opelu

Budoucí vyhlídky a směřování Opelu

Opel, s hlubokými kořeny na evropském automobilovém trhu, se v posledních letech soustředí na klíčové oblasti, které budou určovat jeho budoucnost. Jako součást konsorcia Stellantis, které sdružuje významné světové značky, má Opel obrovskou příležitost těžit z bohatých zdrojů a inovační síly. Jednou z hlavních strategických priorit je elektrifikace výrobních řad. Opel plánuje do roku 2028 stát se plně elektrickou značkou v Evropě, což zahrnuje přechod všech modelů na elektrické nebo hybridní pohony. Tohoto ambiciózního cíle dosahují prostřednictvím investic do výzkumu a vývoje a vybudováním silné aliance s ostatními značkami ve skupině Stellantis.

Kromě elektrifikace je další důležitou oblastí automatizace a propojení vozidel. Technologie jako autonomní řízení a konektivita se stávají standardem v moderním automobilovém průmyslu a Opel se snaží tuto technologii efektivně integrovat do svých modelů. Odhaduje se, že do roku 2030 bude více než 50 % automobilů na silnicích vybaveno nějakou formou autonomních schopností. Opel plánuje být na špici tohoto trendu prostřednictvím silných partnerství s technologickými firmami a dodavateli. Opel současně zkoumá nové možnosti v oblasti služby mobility, včetně sdílení automobilů a personalizovaných služeb pro jednotlivce a firmy, což by mělo přispět k lepší uživatelské zkušenosti.

Vedle technologických inovací je důležitým prvkem strategie také udržitelnost. Opel se zavázal snížit svou uhlíkovou stopu a zvýšit energetickou účinnost svých továren a výrobních procesů. To zahrnuje nejen přechod na elekromobily, ale i implementaci zelených energií ve výrobních zařízeních a využití recyklovatelných materiálů. Opel se snaží oslovit ekologicky uvědomělé zákazníky a stát se lídrem v oblasti udržitelné mobility.

Budoucí vyhlídky Opelu jsou také ovlivňovány geopolitickými faktory a změnami v globální ekonomice. Společnost musí navigovat v komplexním prostředí obchodních dohod a regulací, což může ovlivnit její exportní trhy a výrobní kapacity. Ale solidarita se strategickými partnery ve skupině Stellantis poskytuje určitou ochranu a flexibilitu, která je v nestabilních časech nezbytná.

"Opel se nachází na prahu transformace, která ovlivní celý automobilový průmysl," uvedl nedávno Carlos Tavares, CEO společnosti Stellantis. "Je to otázka přežití a úspěchu v 21. století, a my věříme, že Opel má všechny předpoklady, aby v tomto novém světě zářil."

Celkově lze očekávat, že Opel v nadcházejících letech pokračuje ve své dlouhé tradici inovací a kvality, přičemž neustále vyhledává nové příležitosti a adaptuje se na měnící se trh. Při plném využití potenciálu v rámci Stellantis a soustředění se na budoucí technologie a trendy má značku čekat mnoho vzrušujících výzev a úspěchů.

Sdílet

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.