RC Auta a Autodíly

BMW srpna 3, 2025

Co znamená zkratka BMW: Historie, význam a zajímavosti o legendární značce

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Co má společné modro-bílé logo, auta, která budí emoce, a název, se kterým se setká i někdo, kdo auta vůbec neřeší? Odpověď je jednoduchá: BMW. Jenže kolik lidí vlastně ví, co tahle slavná zkratka opravdu znamená? A odkud se vzala? Přiznejte si to – když slyšíte nebo vidíte BMW, asi vám hlavou projede spíš obraz silné limuzíny než výklad o historii. Jenže pokud tuhle tři písmena jednou pochopíte do hloubky, uvidíte celý příběh, kterým je napěchovaná nejen značka, ale i století inovace, odvahy, a někdy i pořádných průšvihů v dějinách Německa.

Co opravdu znamená zkratka BMW a proč vznikla

Zkratka BMW znamená v překladu Bayerische Motoren Werke, tedy česky Bavorská motorová továrna. Zní to docela prostě, ale v době, kdy vznikla, šlo o něco hodně velkého. Psal se rok 1917 – svět byl v šoku z první světové války a vznikaly nové technologie, hlavně okolo letectví. Tehdy vznikla společnost Rapp Motorenwerke, která vyráběla letecké motory. Po fúzi a změně vlastnictví se zrodilo právě BMW. Slovo "Bavorsko" v názvu upozorňuje na původ značky, která byla (a je) hrdou součástí jihoněmeckého Mnichova.

Nejde jen o obyčejnou značku. Výroba motorů pro letadla totiž hrála obrovskou roli v rozvoji technologie. BMW šlo – doslova i obrazně – vždy o krok dál. Motor BMW IIIa byl legendární, extrémně výkonný a stál u vítězství v různých rekordních letech. Tím pádem se už dávno před prvním sériovým autem začal tvořit mýtus, že pod značkou BMW se vždy skrývá technická špička a odvaha riskovat. První auto BMW spatřilo světlo světa až v roce 1928. Jakmile Německo smělo po válce zase vyrábět auta, BMW bylo připravené – a vymyslelo vozítko Dixi podle licence britského Austinu.

BMW ale nikdy nezapomnělo na své kořeny – tedy motory. Pokud dojde na otázku, co v názvu opravdu znamená, je to pořád o výrobě motorů. Až teprve po desítkách let se z BMW stala synonymem pro luxus i sportovnost. Zanedlouho se značka stala doslova pojmem a proslavila Mnichov po celém světě.

Slavné logo, které nemá s vrtulí společné tolik, kolik si myslíte

První, co by vás mohlo zaskočit, je mýtus o logu BMW. Hodně lidí si myslí, že ten modro-bílý kruh symbolizuje vrtuli letadla v pohybu. Tahle legenda se rozšířila hlavně díky době, kdy BMW vyrábělo letecké motory. Reklama ze třicátých let minulého století dokonce tenhle příběh podpořila ilustrací a sloganem. Jenže pravda je jiná: modro-bílý kruh loga ve skutečnosti pochází z bavorské vlajky. To je jasný důkaz, že BMW mělo vždy silné pouto ke svému regionu.

Oficiálně se logo objevilo už v roce 1917, krátce po vzniku firmy. Od té doby se několikrát drobně změnilo, nikdy ale značku neopustilo. Nešlo o marketingový trik, ale o projev hrdosti. Když jdete po ulici a vidíte BMW, vlastně do očí hned poznáte kousek Bavorska. Možná překvapí, že BMW je jednou z mála značek, která si opravdu pečlivě chrání nejen název, ale i tvar svého loga. Třeba v roce 2020 prošlo logo lehkou modernizací, ale základy zůstaly stejné. Logo je dnes dokonce všudypřítomným prvkem v módě, suvenýrech i mezi sběrateli.

Tenhle kousek barevného kruhu se tak stal synonymem kvality stejně jako samotná zkratka. Příběh loga BMW najdete ve spoustě auto-muzeí. Když třeba přišla na trh ikonická "trojka" E30, logo BMW začalo být pro mladé lidi symbolem snu – nebylo to už jen o autech, ale o životním stylu. Pevná vazba na modrou a bílou ještě víc podpořila image značky jako něčeho vyvoleného, co reprezentuje region i stát.

Z BMW motory, pak sporťáky a limuzíny. Jak se značka změnila

Z BMW motory, pak sporťáky a limuzíny. Jak se značka změnila

Po válce nemohlo BMW vyrábět motory do letadel kvůli mírovým smlouvám. Začala proto vyrábět motocykly, a právě s nimi začaly přicházet první velké úspěchy v závodění. BMW R32 z roku 1923 byl přelomový stroj; nejenže nastavil nový standard pro pohon zadního kola, ale ukázal světu, že inovace zůstávají základem značky. Po autech Dixi začalo BMW vyrábět i vlastní automobily, například BMW 328 nebo BMW 507, a od té doby už nebylo cesty zpět – auta BMW začala být synonymem pro luxus, výkonnost a někdy taky pořádné sebevědomí majitelů.

V šedesátých letech se BMW dostalo do krize a bylo blízko krachu. Legenda často říká, že značku zachránily ženy z Bavorska, které nakoupily akcie ve velkém, ale pravda je jinde: BMW zachránil model 1500, který zahájil éru "nové třídy" a položil základy pro slavnou řadu 3. Z té se později stala nejprodávanější střední třída luxusních aut na světě. Dnes je "trojka" ten nejhlavnější tahoun, ale ikonické jsou i limuzíny řady 7 nebo SUV X5.

Když se podíváme na zajímavá čísla, nestihneme se divit:

RokVyrobených vozů BMWNejprodávanější model
1975306 000E21 (řada 3)
1999820 000E46 (řada 3)
20232 417 956G20/G21 (řada 3)

BMW nikdy neusnulo na vavřínech. Začalo vyrábět i první elektromobily mezi prémiovými značkami – i3 a i8. Dnes patří mezi největší evropské výrobce aut. Stačí říct, že BMW vlastní také značku Rolls-Royce nebo Mini, což z ní dělá opravdového giganta.

Tajemství úspěchu a tipy, které o BMW možná nevíte

Důvod, proč BMW přežilo všechny krize a vyhýbá se stagnaci, je jednoduchý: dává důraz na inovace a nikdo si nedovolí usnout na vavřínech. Zajímavostí je, že inženýři BMW vždy testovali nejen nové motory, ale také materiály a postupy. Například v osmdesátých letech začali experimentovat s turbem a karbonem dřív než většina konkurentů. V roce 1983 postavili první F1 motor, který vyhrál titul mistra světa – šlo o malý, ale extrémně výkonný čtyřválec pro Brabham a Nelsona Piqueta.

Pokud si myslíte, že BMW je jen o autech, spletli byste se. Třeba ledničky nebo golfové bagy s logem BMW mají ve sbírkách sběratelů speciální místo. Stejně tak firemní muzeum v Mnichově patří k těm nejnavštěvovanějším v Německu. Pokud jedete do Mnichova, určitě doporučuju (nejen já, ale i moje Verča), abyste si muzeum nenechali ujít. Je tam neskutečné množství prototypů, unikátů i konceptů, které se nikdy na silnici nedostaly.

Věděli jste, že BMW dodnes vyrábí některé motory pro letectví (například pro lehké vrtulníky) nebo že vyvíjí motory pro ultra-rychlá kola a dokonce i elektromotory pro průmysl? Nebo že BMW je držitelem jednoho z největších počtů patentů v automobilovém světě? Značka navíc pravidelně podporuje mladé designéry a inženýry v rámci projektů po celém světě.

Tipů, jak se stát fanouškem BMW, je spousta: začněte sledovat různé fanouškovské kluby, kde najdete rady ohledně péče o auta, tipy na údržbu nebo návody pro začínající sběratele. Některé modely BMW, jako třeba M3 E30, zažívají obrovský nárůst hodnoty. Pokud přemýšlíte o investici, je to správná volba. Chcete-li se dovědět, jaké auto je pro začínajícího nadšence vhodné, pak se mrkněte třeba na starší "trojky" nebo "pětky" – jsou poměrně dostupné, výdrž mají nadstandardní a komunita kolem nich je silná jako málokterá jiná v autění branži.

Tak až příště uvidíte někde nablýskané BMW, nebude to už jen pár písmenek na kapotě. Za značkou se skrývá pořádný kus technického vývoje, historie i živého odkazu, který žije dál v garážích, dílnách a hlavně v srdcích všech, kteří mají rádi auta, emoce a inovace.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.