RC Auta a Autodíly

Automobily srpna 2, 2025

Škoda Auto: původ názvu, historie a zajímavosti české automobilky

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Představ si, že bys dnes jel do práce ve voze Laurin & Klement. Zní to skoro jako návrat do monarchie, co? To přitom mohlo být ještě dnes realitou, kdyby ve dvacátých letech minulého století nepadlo rozhodnutí, které změnilo osud jedné z nejslavnějších českých značek vůbec. Škoda Auto, značka, kterou zná každý řidič v Česku a většina Evropanů, má za sebou pořádně zamotaný příběh. Možná tě překvapí, že Škoda původně vůbec nebyla automobilka a její jméno se kdysi nepojílo s žádným autem. Kde se tedy vzalo? A jak je možné, že dnes logo s okřídleným šípem zná na světě snad víc lidí než slavný metronom na Letné?

Jak to všechno začalo: Počátky Laurin & Klement a střípky z historie

Devadesátá léta, ale ne ta devadesátá, co známe my. Psal se konec 19. století a mladý knihkupec Václav Klement se dost pohádal s německou firmou Seidel & Naumann. Pořídil si u nich kolo a když potřeboval náhradní díly, přišla mu z Drážďan odpověď v duchu: Pište německy, češtině nerozumíme. Dodnes se mezi znalci říká, že právě tahle arogantní odpověď v roce 1895 nastartovala legendu. Klement to nevzdal, spojil se s mechanikem Václavem Laurinem a oba začali ve Mladé Boleslavi vyrábět vlastní kola. První byla značená Slavia, což dnes zní spíš jako název pivovaru než cyklistického výrobku.

Jenže Laurinovi s Klementem kola brzy nestačila. Nebyli to žádní troškaři. Už po několika letech začali montovat motory na rámy svých kol. Zrodila se první česká motorka. Pokud dnes někdo tvrdí, že Škoda dělá auta pro masy, tehdy byla Laurin & Klement dynamická inovátorská značka, která dělala do dvou kol a brzy i tří kol. V roce 1905 se rodí první automobil značky Voiturette A s dvouválcovým motorem, maximálkou 40 km/h a cenou, která by dnes odpovídala slušně vybavenému kolu.

Během první světové války Laurin & Klement vyráběli sanitky a vojenská vozidla. Sláva značky rostla. Ani v meziválečném období neubrali. Přichází modely jako Škoda 110, které už v sobě měly sílu, design i komfort pro vyšší třídy. Jenže okolo roku 1924 zasáhly mladoboleslavskou firmu dvě rány: požár v hlavním podniku a ekonomická krize. Společnost potřebovala silného partnera, jinak by možná skončila mezi řadami zapomenutých značek.

Rodí se Škoda: Propojení dvou legend a vznik slavného jména

Možná by se historie českých aut psala úplně jinak, kdyby přišla jiná nabídka než od plzeňského giganta Škoda. Tehdy nešlo o nic menšího, než o největší tuzemský strojírenský podnik, který měl pod palcem vše od turbín přes lokomotivy až po výrobu zbraní. Psal se rok 1925 a Laurin & Klement se stal součástí plzeňské Škody. Nedlouho poté mizí z kapot legendární iniciály L&K a začíná éra nového jména – Škoda Auto.

No jo, ale proč právě Škoda? Název totiž původně neodkazuje na žádné škody způsobené stroji nebo bouračkami, jak si někteří vtipálci myslí, ale na osobu – slavného podnikatele Emila Škodu. Ten převzal malou rafinerii v Plzni v roce 1869 a rychle ji dotáhl na evropskou špičku. Emil Škoda zemřel v roce 1900, ale jeho jméno a značka zůstaly synonymem technického pokroku.

Takhle se spojily dva různé světy: mladá inovativní automobilka s tradicí v motorismu a mohutný koncern, který měl snad nekonečné zdroje, zkušenosti a hlavně vizi expanze. Najednou se v kapse mladoboleslavských objevily peníze na rozvoj i export. Bez Škody by možná L&K zůstala zapomenutou relikvií motoristické historie. Počínaje rokem 1925 se slogan „automobily Škoda“ začal skloňovat nejen na českých silnicích, ale i v celé Evropě.

Nový název přinesl kromě masivního rozšíření výroby i změnu firemního loga. Původní emblém L&K zmizel, nastoupil okřídlený šíp – symbol, který dnes zná snad každý motorista. Jeho význam? Podle některých měl představovat rychlost, pokrok a technickou převahu. Historici upozorňují, že šíp v původní variantě nebyl zelený, jak ho známe dnes, ale spíš modrý nebo černý.

Zajímavá fakta a legendy okolo jména Škoda

Zajímavá fakta a legendy okolo jména Škoda

Někteří Češi si od nepaměti tropí žerty, že název Škoda znamená „škoda, že to není BMW“. Pravda je ale úplně jinde. Kromě toho, že Emil Škoda byl silnou osobností, má tahle značka opravdu unikátní historii. Třeba po druhé světové válce se Škoda ocitla na špici mezi automobilkami v celé východní Evropě. Výrobní čísla rostla a z modelů jako Škoda 440 Spartak nebo později legendární Škoda 1000 MB se stal exportní hit.

A proč právě okřídlený šíp? Tady se vyrojily různé legendy. Jedna tvrdí, že prý byl inspirací indiánský náčelník s peřím, kterého autor loga František Křižík během cest po Americe zahlédl. Jiní připouštějí, že šíp měl symbolizovat dravost a rychlost. Každopádně i díky tomuhle odvážnému logu získala značka výraznou identitu.

Zajímavostí je, že až do konce 80. let si spousta lidí v bývalém Československu pletla slovo „Škoda“ s tím, že je automobilka z Plzně. Ale už dávno se většina výroby přesunula do Mladé Boleslavi a plzeňská Škodovka se rozdělila na jednotlivé divize. Automobilová sekce si jméno ponechala, protože si je za dlouhá léta zákazníci jednoznačně spojovali s auty, a ne s turbínami nebo zbrojními systémy.

A ještě jedna perlička – v některých zemích (například ve Finsku) nebylo jméno Škoda zrovna výhodou, protože „škoda“ v místní řeči údajně označuje smutek nebo neštěstí. Přesto se z exportovaných českých vozů stal v Evropě symbol dostupnosti a kvality. Dnes můžeš na každé druhé české ulici potkat Fabii, Octavii nebo Superb – modely, které nesou jméno, co má za sebou skoro sto let tradice.

Několik milníků značky Škoda
RokUdálost
1895Založení firmy Laurin & Klement
1905První automobil Voiturette A
1925Sloučení Laurin & Klement se Škodou
1930Přechod na název Škoda Auto
1989Vstup značky do koncernu Volkswagen

Škoda dnes: Globální hráč se silnou značkou

Dnešní Škoda Auto patří mezi největší výrobce aut v Evropě. Produkuje téměř dva miliony vozů ročně a zaměstnává tisíce lidí nejen v Česku, ale i ve světě. Škody sjíždí z linek nejen v Mladé Boleslavi, ale i v Kvasinách nebo ve Vrchlabí. Výroba běží i v Indii, Číně, na Slovensku a v dalších zemích. Mnozí Češi se dodnes podivují, kam až český podnik dokázal vyrůst, ať už s podporou Volkswagen Group nebo díky chytrým investicím do vývoje – třeba do elektromobility nebo hybridů.

Když dnes vidíš na autě zelený šíp ve znaku, máš před sebou výsledek staleté práce a mozaiky osudů, talentů i náhod. Rozmach zahraničního obchodu, popularita modelů Octavia nebo Scala, návraty k exkluzivním modelům jako Enyaq – to všechno se dnes skrývá pod jediným jménem, které kdysi začalo jako příjmení charismatického průmyslníka. Jméno, které si Češi jednou provždy spojili s tím nejslavnějším českým autem vůbec.

Možná už víš, proč se Škoda jmenuje tak, jak se jmenuje. Kdo by před sto lety řekl, že z bývalé knihkupecké a cyklistické dílny bude díky Emilu Škodovi a jednomu nečekanému spojení vznikat globální značka, kterou dnes znají snad v každém koutě světa?

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.