RC Auta a Autodíly

Automobily listopadu 25, 2025

Proč má Ferrari ve znaku koně? Vysvětlení legendy a její souvislost s Nissanem

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Znaky automobilových značek: Test znalostí

Vyzkoušejte své znalosti o historii automobilových znaků

Tento kvíz vás provede důležitými informacemi z článku o Ferrari, Nissanu a dalších známých značkách. Správně zodpovězte otázky a zjistěte, jak dobře znáte symboliku automobilových značek.

Výsledek:

Proč Ferrari má ve svém znaku koně? Tato otázka se objevuje u každého, kdo poprvé vidí červený štít s vyskakujícím koňem. Ale co když vám někdo řekne, že ten koňský znak má přímý vztah k jednomu z největších japonských výrobců aut - Nissanu? To zní jako nesmysl, ale vlastně to není. Zkusme to rozebrat od začátku.

Originál Ferrariho koně

Ferrariho koňský znak pochází z první světové války. Letec Francesco Baracca je italský stíhací pilot, který používal černého koně na svém letadle jako osvědčený symbol štěstí. Baracca byl jedním z nejúspěšnějších pilotů Itálie, se 34 potvrzenými zásahy. Když byl v roce 1918 zabit ve vzduchu, jeho rodiče mu věnovali tento symbol jako památku.

V roce 1923 se Enzo Ferrari setkal s rodiči Baracca po vítězství v závodě v Modeně. Rodiče mu navrhli, aby použil koňský znak na svých autích pro štěstí. Enzo přijal návrh, ale změnil barvu - z černé na žlutou, aby odkazoval na své rodné město Modena, kde se žlutá barva používala na městském znaku. Červený pozadí zůstalo jako symbol italské národní barvy.

Tak vznikl ten nejznámější automobilový znak na světě. Koňský znak Ferrari není jen estetika - je to památka na hrdinu, který padl ve válce, a zároveň výraz italského ducha.

Proč se nyní mluví o Nissanu?

Na první pohled nemá Ferrari nic společného s Nissanem. Jeden je italský výrobce sportovních aut, druhý japonský gigant, který vyrábí všechno od kompaktních hatchbacků po elektrické pickupy. Ale tady je ten překvapivý spoj: Nissan Skyline GT-R je japonský výkonný automobil, který je v Japonsku označován jako "Godzilla" kvůli své převaze na tratích.

V 90. letech, kdy Skyline GT-R dominoval v závodech, začali fanoušci porovnávat jeho sílu a agresivitu s Ferrari. V některých japonských tuneřských kruzích se začal používat výraz "Ferrari z východu". A protože Ferrari má koňský znak, někteří lidé začali říkat, že Nissan má "svého koně" - ale jiného. Tento výraz nebyl oficiální. Nebyl to žádný znak, který by Nissan používal. Bylo to jen přezdívka, která vznikla v médiích a mezi fanoušky.

Nissan nikdy nevložil koňský znak do svého loga. Jeho logo je jednoduchý elipsa s písmenem "N". Ale když se někdo ptá: "Proč má Ferrari ve znaku koně?" a pak dodá: "A co Nissan?", odpověď je jednoduchá: Nissan nemá koně ve znaku. Ale jeho největší auta - jako Skyline GT-R nebo R35 - se chovají jako koňský výkon. A to je důvod, proč se tato otázka vůbec objevuje.

Nissan Skyline GT-R rychle projíždí dešťovou zatáčku v noci.

Kdo jiný má koně ve znaku?

Ferrari není jediný výrobce, který používá koně jako symbol. Porsche je německý výrobce, jehož znak obsahuje koně na štítě, protože Stuttgart, kde je sídlo, byl kdysi konířským centrem. Znak Porsche je vlastně znak města Stuttgartu, který má koňskou hlavu v centru. Porsche nezískal koně od vojenského pilotu - získal ho od města.

Lamborghini je další italský výrobce, který používá zvíře ve svém logu - byka. Enzo Lamborghini byl horlivý fanoušek bouřek, a proto si vybral byka jako symbol síly a odhodlání. Tady už není žádný vojenský příběh - jen osobní vášeň.

Mezi těmito třemi značkami - Ferrari, Porsche a Lamborghini - je jasný rozdíl: Ferrari má koně z důvodu památky, Porsche ho má z důvodu původu, Lamborghini byka z důvodu vášně. A Nissan? Nissan nemá žádné zvíře ve znaku. Ale jeho nejrychlejší auta jsou často označována jako "koně" v hovorovém jazyce - například "ten GT-R je pravý kůň".

Proč se lidé mylně spojují Ferrari a Nissan?

Příběh je o tom, jak se kultura a médiá mohou pletat. V 90. letech, kdy se japonské auta stávaly populárními v Evropě a Americe, lidé hledali způsoby, jak je popsat. Když viděli, jak Nissan Skyline GT-R zničil všechny evropské sportovní auta na závodech, začali hledat analogie. A co je silnější než koňský znak Ferrari? Nic. Takže přidali koně i k Nisanu - i když ho tam nikdy nebylo.

Toto je typický příklad toho, jak se symboly šíří mimo jejich původ. Lidé si pamatují obrázek, ne historii. Když vidíte rychlé auto, myslíte na koně. Když vidíte červené auto, myslíte na Ferrari. A když vidíte rychlé červené auto, které není Ferrari, přidáte koně k němu. To je lidská přirozenost.

Ve skutečnosti je Nissan vůbec největším výrobcem elektromobilů v Asii. Jejich Leaf je první hromadně vyráběný elektrický automobil, který prodal přes 500 000 kusů do roku 2025. Ale když se někdo ptá na koně ve znaku, neřekne: "Co s Leafem?" - řekne: "Co s GT-R?" A tady je ten rozdíl: Nissan má koně ve výkonu, ne ve znaku.

Emblémy Ferrari, Porsche a Lamborghini vedle Nissanu bez zvířete, stíny tvaru koní na zemi.

Co je důležité poznat?

Když se ptáte, proč má Ferrari ve znaku koně, odpověď je historická, osobní a hluboká. Je to památka na hrdinu, který padl ve válce. Je to výraz národní identity. Je to symbol, který se nezměnil od roku 1932.

Když se ptáte, proč se lidé spojují Nissan s koněm, odpověď je kulturní a emocionální. Je to přezdívka, která vznikla z obdivu. Je to způsob, jak lidé popisují výkon, který nemá jiné slovo. Nissan nemá koně ve znaku - ale jeho auta ho mají v krevním oběhu.

Není tedy pravda, že Ferrari a Nissan sdílejí znak. Ale je pravda, že oba znamenají něco víc než jen auto. Ferrari je dědictví. Nissan je výkon. A oba - ačkoliv jinak - vzbuzují stejný pocit: chceš to jet.

Co si pamatovat?

  • Ferrariho koňský znak pochází od italského letce Francesco Baracca.
  • Nissan nemá koně ve svém logu - nikdy neměl a nemá.
  • GT-R je často označován jako "koňský výkon", ale to je jen přezdívka, ne symbol.
  • Porsche má koně ve znaku, ale z důvodu města Stuttgartu, ne z vojenské historie.
  • Lamborghini používá byka, protože se Enzo Lamborghini zajímal o bouřky.

Největší mylná představa: že Nissan má nějaký vztah k Ferrariho koni. To není pravda. Ale když vidíte, jak GT-R zatáčí kolem zatáčky jako zvíře, pak pochopíte, proč se lidé o tom mluví.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.