RC Auta a Autodíly

Auto-moto července 2, 2025

Odkud pochází Opel: historie, fakta a zajímavosti o automobilce Opel

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Možná jste už někdy slyšeli, že Opel je značka s dlouhou tradicí, ale málokdo tuší, kolik překvapení se skrývá za jeho logem. Představte si malou dílnu, která v polovině 19. století vznikla v Německu a neměla původně vůbec nic společného s auty. To byl začátek značky, která se později stala ikonou evropských silnic. Spousta lidí si myslí, že už dávno znají všechno o Opelu, ale vsadím se, že některé fakty vás opravdu zaskočí. Německý rodný list téhle značky je jasný, ale její příběh je naplněný zvraty, změnami i inovacemi, které byste možná čekali spíš od nějakého akčního filmu. Tak pojďme na to detailně – Opel je víc než jen auto se šípem ve znaku.

Kořeny značky Opel: Německo jako kolébka tradice

Když se řekne Opel, většina lidí bez váhání odpoví: Německo. Žádná chyba! Opel pochází přímo z malebného městečka Rüsselsheim am Main, které leží necelých 30 km od Frankfurtu nad Mohanem. Právě tady roku 1862 zahájil Adam Opel výrobu prvních šicích strojů. Ano, čtete správně—šicí stroje! Auta se na výrobních pásech Opelu objevila až o víc jak 30 let později, konkrétně v roce 1899. Mezitím stihli jeho synové rozjet také podnikání s jízdními koly, což mělo nečekaně velký vliv na popularitu značky v celé Evropě. Jakmile automobilová horečka zachvátila kontinent, Opel se rychle přizpůsobil novým trendům a rozjel výrobu aut, díky čemuž patří dnes mezi nejstarší automobilové značky na světě.

Hvězdný status Opel získal už během meziválečného období. V roce 1924 uvedl Opel jako první v Německu sériovou výrobu automobilů podle amerického vzoru s výrobní linkou. To umožnilo snížit náklady a zpřístupnit vozy širšímu okruhu zákazníků. Už tehdy byl Opel vnímaný jako značka inovací – vyráběli i malý lidový model „Laubfrosch“, který se těšil obrovské oblibě. Popularitu značky posílilo i spojení s americkým gigantem General Motors v roce 1929, což umožnilo expanzi mimo Evropu. V roce 1935 pak spatřil světlo světa legendární model Opel Olympia, první automobil s celokovovou karoserií v Evropě. A to jsou jen střípky z obrovsky bohaté historie této německé značky.

Dnes Opel funguje jako globální značka, ovšem hluboko v DNA si stále nese onen německý důraz na přesnost, spolehlivost a technickou propracovanost. Není divu, že právě modely jako Corsa, Astra nebo Insignia jsou stálicemi českých i evropských silnic, o čemž svědčí i oficiální data o prodejích, která Opel už desítky let řadí mezi nejprodávanější automobilky Evropy. Tabulka níže přehledně ukazuje ty nejzajímavější milníky v historii značky:

Rok Významná událost
1862 Založení Opelu v Rüsselsheimu, výroba šicích strojů
1899 Start výroby automobilů
1924 Zavedení sériové výroby vozů v Německu
1929 Opel se stává součástí koncernu General Motors
1935 První model s celokovovou karoserií, Opel Olympia
2017 Přechod značky pod francouzský koncern PSA (dnes Stellantis)
Jak Opel ovlivnil automobilový průmysl

Jak Opel ovlivnil automobilový průmysl

Možná by vás překvapilo, kolik technologických novinek dalo Opel světu. Mezi prvními přišel třeba s montáží bezpečnostního pásu, karoserií navrženou pro maximální míru bezpečnosti nebo odvážným experimentováním s novými typy motorů. Německá preciznost byla vždy hlavním tahounem každé inovace. V roce 1962 už Opel dávno patřil k největším evropským výrobcům a jeho modely se vyvážely do více než 100 zemí světa. Některé modely, jako byl Kadett nebo pozdější Astra, se staly rodinným stříbrem střední třídy. Kdo v Česku nebo na Slovensku v 90. letech nepotkal na cestě Ople Astra, jako by snad ani nejezdil po silnicích.

Jedním z hlavních cílů značky vždycky byla dostupnost – tedy aby si kvalitní auto mohl dovolit opravdu každý. Tuhle politiku Opel drží už více než sto let – už první modely jako Laubfrosch byly stvořené tak, aby konkurovaly dražším vozům jiných značek. Poměr cena/výkon zůstává klíčový dodnes, což dokazují třeba aktuální statistiky prodeje v Evropě. Opel se také nebál experimentovat, třeba v 70. letech byl jedním z prvních výrobců, kteří přišli s pohonem předních kol pro masově produkované modely.

Modelová řada Opelu nikdy nebyla nudná. Například legendární Opel GT, sportovní kupé z 60. let, se stal takovým německým „Corvette pro chudé“. Řidičům, co chtěli něco extra, udělal radost Opel Monza nebo sportovně laděné verze běžných modelů s označením OPC. Opel si uvědomoval, že nestačí sázet na stejný recept, a tak kromě předvídatelných modelů vždycky nabídl i nějaký ten experiment. Uznání mu patří taky za to, jak bravurně zvládnul přechod na ekologičtější technologie. Už v roce 2011 se v nabídce objevil elektromobil Opel Ampera, který získal titul Auto roku v Evropě – sice nebyl úplně prvním masovým elektromobilem na trhu, ale ukázal, že ekologičtější doprava nemusí být jen pro pár nadšenců.

Dnešní Opel je už pár let součástí koncernu Stellantis (do něhož patří i Peugeot, Citroën, Fiat a další značky). To znamenalo nové motory, společné platformy i větší důraz na výrobu elektromobilů. Modely jako Corsa-e nebo Astra Electric dokazují, že Opel drží krok s trendy a sleduje, co lidé chtějí – dostupné, spolehlivé a ekologické auto. Přesto vše zůstává Opelu něco typicky německého – jistá „umíněnost“ v tom, že auto má být především praktické, bezpečné a dostupné pro normální lidi. Ať už máte Opel Corsa, Zafira nebo starší Asconu, pořád je to auto, které nese kousek německé tradice přímo od řeky Mohan.

Zajímavosti, fakta a tipy kolem značky Opel

Zajímavosti, fakta a tipy kolem značky Opel

Taky rádi hádáte, odkud je ta která automobilka? U Opelu je to díky jeho výrazně německému stylu jednoduché. Ale tušili jste třeba, že Opel byl v minulosti součástí dvou největších světových koncernů – General Motors a dnes Stellantis? Že v roce 1928 ovládal více než 44% německého trhu? A co třeba úspěchy v motorsportu – Opel byl vždy známý především jako výrobce dostupných rodinných aut, ale neztratil se ani v rally nebo na okruzích. Pamětihodné jsou třeba speciály Opel Kadett GSi nebo Omega EVO 500 z konce 80. let, které v rukách německých jezdců dosáhly významných vítězství.

A dalším milníkem: už v roce 1931 vyjel z linek miliontý vůz této značky, což byla tehdy pro evropského výrobce opravdu rarita. Zároveň si Opel vždycky zakládal na vlastní výrobě motorů – těm benzínovým a naftovým z Rüsselsheimu se dostalo chvály i za železnou výdrž v drsných podmínkách. Pokud tedy někdo hledá tipy na spolehlivé ojetiny, Corsa B nebo Zafira A patří mezi vozy, které v autobazarech drží cenu a v běžném provozu vydrží opravdu hodně. V žebříčcích dlouhověkosti vede právě německá produkce Opel.

Pokud si chcete doma ověřit skutečný německý původ Opelu, stačí nahlédnout na VIN kód svého auta – kód „W0L“ prozrazuje výrobu v Rüsselsheimu, Eisenachu či Kaiserslauternu. Opel zůstává jedním z posledních „čistokrevných“ německých značek, která opravdu vyrábí velkou část svých aut doma a nezapomíná na své kořeny.

Několik dalších zajímavostí pro fajnšmekry? Maskot značky – blesk v logu – měl původně symbolizovat rychlost a dynamiku, což dobře charakterizuje filozofii značky. A faktem je, že někteří lidé v Česku dodnes říkají Oplu „opelka“, což odkazuje na tradici značky v místních rodinách už několik generací. Kdo by to byl řekl, že značka, co začínala šicími stroji, se jednou stane běžnou součástí života milionů řidičů v Evropě? Zellní německý původ, pestrá historie a důraz na praktičnost a inovace dělají z Opelu jasně rozpoznatelnou značku – nejen na silnici, ale i v srdcích motoristů. Pokud se příště budete bavit s někým o autech, vsaďte se, že německý příběh Opelu bude skvělým trumfem do diskuze!

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.