RC Auta a Autodíly

Automobily října 31, 2025

Odkud je Chrysler? Původ, historie a vztah k Opelu

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Porovnání Chrysleru a Opelu

Použijte níže uvedené možnosti pro detailní porovnání obou značek

Chrysler

Vznikl v roce 1925 v Michiganu, kdy Walter P. Chrysler spojil několik menších výrobců pod jednou značkou. V 30. letech byl jednou z největších automobilových společností v USA.

Opel

Založen v roce 1862 v Německu. V roce 1929 byl převzat General Motors, ale v roce 1997 byl prodán Chrysleru. V roce 2017 byl koupen PSA Group (dnes Stellantis).

Chrysler

Tržní podíl v USA: 0,4 %
Tržní podíl v Evropě: 0,1 %

Opel

Tržní podíl v USA: 0 %
Tržní podíl v Evropě: 4,2 %

Chrysler

Představil první moderní minivan (1984), aerodynamické auto Chrysler Airflow (1934), elektronické řízení motoru v 70. letech, V8 motory v limuzínách.

Opel

Specializuje se na elektrifikaci (e-Corsa, e-Mokka), moderní software a inovativní platformy. V Evropě je přední v oblasti elektromobility.

Chrysler

Chrysler Pacifica (nejprodávanější minivan v Severní Americe), Chrysler 300 (poslední velká americká limuzína s V8 motorem).

Opel

Opel Corsa (nejprodávanější model v Evropě), Opel Mokka, Opel Astra, Opel Vivaro.

Chrysler

V roce 1986 získal 80 % akcií Opelu. Zároveň prodával Opel modely jako Chrysler Kadett a Chrysler Horizon v Evropě. V roce 1997 Chrysler prodal Opel General Motors.

Opel

V roce 1997 opustil Chrysler a stal se plně dceřinou společností GM. V roce 2017 byl koupen PSA Group, který se spojil s Fiat Chrysler Automobiles a vytvořil Stellantis.

Tento nástroj vám pomáhá porovnat klíčové aspekty Chrysleru a Opelu v jednom místě. Při prohlížení porovnání si uvědomte, že Chrysler dnes funguje hlavně v Severní Americe, zatímco Opel je dominantní na evropském trhu.

Chrysler není evropská značka. Ani nejde o moderní startup z Německa nebo Itálie. Chrysler je čistě americký příběh - zrozený v srdci průmyslového středu Spojených států, v městě Auburn Hills v Michiganu. Tato značka vznikla v roce 1925, kdy Walter P. Chrysler, bývalý manažer General Motors, převzal několik menších výrobců a spojil je pod jednou značkou. Jeho cíl byl jednoduchý: vyrábět auta, která jsou spolehlivější, lépe navržená a levnější než konkurence. A podařilo se mu to. V 30. letech 20. století byl Chrysler jednou z největších automobilových společností v USA, spolu s Fordem a General Motors.

Chrysler a jeho vývoj v 20. století

Chrysler nebyl jen o velkých motorech a luxusních limuzínách. V roce 1934 představil Chrysler Airflow - první auto v historii, které bylo navrženo s vědeckým přístupem k aerodynamice. Mělo plynulé tvary, které snižovaly odpor vzduchu, a bylo o 30 % efektivnější než jeho konkurenti. Problém? Zákazníci si mysleli, že vypadá „příliš cizí“. Prodávalo se špatně, ale technologicky byl přelomový. Dnes je Airflow považován za jedno z nejdůležitějších aut v historii automobilového designu.

V 50. letech Chrysler zavedl první automatickou převodovku s třemi převody, která se stala standardem. V 70. letech přišel s prvními vozidly s elektronickým řízením motoru. V 80. letech se stal průkopníkem výroby minivanů - Chrysler minivan byl první moderní rodinné vozidlo, které se stalo oblíbené po celém světě. V roce 1984 bylo vyrobeno přes 400 000 kusů, což bylo více než jakákoliv jiná rodinná auta v USA.

Chrysler a Opel: jak se jejich cesty křížily

Chrysler a Opel se setkaly v 80. letech, kdy Chrysler koupil 25 % akcií německého výrobce Opel. V roce 1986 se Chrysler stal vlastníkem 80 % Opelu. Proč? Chrysler potřeboval přístup do evropského trhu. Opel potřeboval peníze a technologii - a měl síť prodejen po celé Evropě. Spolupráce byla technicky úspěšná. Opel Astra z roku 1991 byla založena na platformě Chrysler J-body, která se používala i v americkém Dodge Shadow. Opel Kadett byl v Evropě prodáván jako Chrysler Kadett - stejné auto, jiná značka.

Pro evropské zákazníky to bylo matoucí. Proč se stejné auto prodává pod dvěma jmény? Pro Chrysler to bylo způsob, jak rychle získat trh bez výstavby nových továren. Opel získal přístup k americkým systémům výroby a elektronice. Ale v roce 1997, když Chrysler potřeboval peníze na vlastní přežití, prodal svůj podíl v Opelu společnosti General Motors. Od té doby se Opel stal plně dceřinou společností GM a později v roce 2017 byl koupen PSA Group (dnes Stellantis).

Chrysler dnes: co je z něj zbylo

Dnes už Chrysler jako samostatná značka neexistuje. V roce 2021 byl přesunut pod Stellantis, společnost vzniklou sloučením Fiat Chrysler Automobiles a PSA Group. Dnes se Chrysler vyrábí jen jako značka pro několik modelů - především Chrysler Pacifica a Chrysler 300. Pacifica je stále nejlepší minivan v Severní Americe - s hybridním pohonem, základními systémy bezpečnosti a výbavou, která přesahuje většinu konkurentů. Chrysler 300 je poslední velké americké limuzína s V8 motorem, která se dodává s převodovkou 8R80 a základním pohonem zadních kol - vlastnost, kterou už v této třídě nemá žádné jiné auto.

Chrysler dnes není tak známý jako dříve. V Evropě se téměř neprodává. V USA se jeho tržní podíl snížil z 4 % v roce 2000 na méně než 0,5 % v roce 2025. Ale jeho dědictví je stále živé: každé dětské auto s posuvnými dveřmi, každá rodinná limuzína s vysokou střechou a každý výrobek s výbavou „batteries-included“ - všechno to má kořeny v Chrysleru.

Americký autosalón v 80. letech s červeným Chrysler minivanem a plakátem s Opel Kadett s čipem Chrysler.

Proč se Chrysler nezachoval jako Opel

Opel se zachoval jako značka, protože měl silnou přítomnost v Evropě. V Německu, Francii, Španělsku a Polsku byl Opel domácí značkou. Chrysler nikdy neměl takovou pozici. Když GM koupil Opel, nechal ho jako samostatnou značku - protože měl trh. Chrysler v Evropě byl jen „čínský“ název na německém autě. Když se Chrysler v roce 2007 začal snažit znovu vstoupit na evropský trh s modelem Chrysler PT Cruiser, trh ho ignoroval. Lidé si říkali: „To je jen Opel Corsa s jiným nápisem.“

Opel však měl vlastní vývojové centrum v Rüsselsheimu, vlastní inženýry, vlastní design. Chrysler v Evropě neměl nic takového. Jeho modely byly přepracované americké platformy - a evropští zákazníci to cítili. Když se v roce 2017 Opel dostal pod Peugeot, změnil se. Získal nový design, nové motory, nové software. Chrysler se v Evropě nezměnil - prostě zmizel.

Co si pamatovat o Chrysleru

Chrysler nebyl jen značka. Byl to příběh o tom, jak jedna osoba - Walter P. Chrysler - změnil automobilový průmysl. Vytvořil první moderní minivan, zavedl elektronické řízení motoru, představil první auto s aerodynamickým tvarem a vytvořil první spolehlivé rodinné vozidlo pro střední třídu. Jeho technologie se staly standardem - i když jeho jméno se už nevyskytuje na každém rohu.

Dnes, když vidíte Chrysler Pacifica na silnici, víte, že to není jen auto. Je to poslední zástupce jedné z nejvýznamnějších amerických automobilových značek, která se snaží přežít v době, kdy všechno jde k elektrifikaci a přepracovaným platformám. A když vidíte Opel, víte, že jeho kořeny sahají až k Chrysleru - ale že se dnes vyvíjí zcela jinou cestou.

Chrysler Pacifica a Opel Corsa Electric jedou po silnici, symbolizující jejich společný původ a odlišné cesty.

Chrysler vs. Opel: klíčové rozdíly dnes

Porovnání Chrysleru a Opelu v roce 2025
Aspekt Chrysler Opel
Státní příslušnost USA (Stellantis) Německo (Stellantis)
Hlavní trh Severní Amerika Evropa
Nejznámější model Chrysler Pacifica Opel Corsa
Technologický vývoj Hybridní minivany, V8 motory Elektrické auta, e-Corsa, e-Mokka
Tržní podíl v USA 0,4 % 0 %
Tržní podíl v Evropě 0,1 % 4,2 %

Je Chrysler stále důležitý?

Ano. I když se jeho název nevyskytuje v reklamách, jeho vliv je pořád vidět. Všechny moderní minivany - od Toyota Sienna přes Honda Odyssey až po Volkswagen Caddy - jsou přímými potomky Chrysler Pacifica z roku 1984. Všechny moderní rodinné auta s vysokou střechou, posuvnými dveřmi a pohodlným interiérem - to všechno začalo v Chrysleru. I když se dnes vyrábí pod jinými názvy, jejich DNA je Chryslerova.

Opel je dnes jiná příběh. Je to evropský příběh o adaptaci, přežití a přeměně. Když se Chrysler v roce 1986 připojil k Opelu, nevěděl, že to bude jen dočasný vztah. Když Opel v roce 1997 opustil Chrysler, nevěděl, že to bude konec jeho evropského vlivu. Ale obě značky zanechaly stopu - jen jinak.

Je Chrysler americká značka?

Ano, Chrysler je americká automobilka. Vznikla v roce 1925 v Michiganu, kdy Walter P. Chrysler spojil několik menších výrobců pod jednou značkou. I když je dnes vlastněna italsko-francouzskou společností Stellantis, její historie, vývojová centra a hlavní trh zůstávají v USA.

Proč se Chrysler prodával jako Opel?

V letech 1986-1997, kdy Chrysler vlastnil Opel, vyráběl Opel některé modely, které se prodávaly jako Chrysler v Evropě - například Chrysler Kadett (stejné jako Opel Kadett) nebo Chrysler Horizon (stejné jako Opel Astra). Bylo to strategické rozhodnutí: Chrysler chtěl rychle získat evropský trh bez vlastního výrobního zařízení. Opel dostal peníze a technologii. Ale zákazníci se zmatli - a po roce 1997 se to přestalo dělat.

Má Chrysler dnes nějaké auta v Evropě?

Chrysler dnes prakticky neprodává auta v Evropě. Jediný model, který se někdy objevil, byl Chrysler 300C v letech 2005-2010, ale prodával se jen v malém počtu. Dnes je v Evropě k dispozici jen Chrysler Pacifica - ale jen v několika zemích jako Itálie nebo Španělsko, a to v malém počtu. Většina evropských zákazníků o Chrysleru ani neví.

Je Opel dnes součástí Chrysleru?

Ne, Opel není součástí Chrysleru. V roce 1997 Chrysler prodal Opel společnosti General Motors. V roce 2017 GM Opel prodal francouzskému PSA Group, který se později spojil s Fiat Chrysler Automobiles a vytvořil společnost Stellantis. Takže dnes jsou obě značky - Opel i Chrysler - součástí stejného holdingu, ale fungují jako zcela samostatné značky s různými strategiemi a trhy.

Co je nejznámějším modelem Chrysleru?

Nejznámějším modelem Chrysleru je Chrysler Pacifica. Představena v roce 1984 jako první moderní minivan, přeměnila rodinné dopravu v USA. Dnes je to nejprodávanější minivan v Severní Americe a jediné auto v této třídě, které nabízí hybridní verzi. Je to také jediné auto, které má převodovku s 8 rychlostmi a přední pohon jako standard.

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.