Ceny aut se mezi státy hodně liší a u BMW to platí dvojnásob. Zatímco za stejný model tady v Česku klidně necháte o stovky tisíc víc, třeba v Německu nebo v USA je pořídíte podezřele levně. Proč to tak je? Může se to vůbec vyplatit?
Po autě ze zahraničí často pokukují hlavně ti, kteří chtějí dostat víc muziky za míň peněz. Jenže kromě ceny je potřeba počítat taky s dalšími náklady – dovoz, přihlášení, případně úpravy pro EU. Pokud ale všechny kalkulace sedí, nákup venku může opravdu dost ušetřit. Je v tom ale pár háčků, na které je dobré myslet hned od začátku.
Na první pohled to vypadá bláznivě: jedno BMW, ale totálně jiné cenovky napříč světem. Hodně to záleží na daních, clech, poplatcích nebo prostě na místním trhu. Třeba v Německu jsou BMW levnější nejen proto, že tam vznikají, ale i díky větší nabídce a menšímu DPH (tam 19 %, u nás 21 %). V USA je to občas ještě větší extrém, protože tam jsou obecně auta levnější – i když musíte připočítat dovoz a úpravy na evropské normy.
Nejvýraznější rozdíly jsou hlavně mezi západní a východní Evropou, taky mezi USA a zbytkem světa. Někdy se liší i jednotlivé modely – třeba populární X5 nebo 3er se někde prodávají s úplně jinou základní výbavou. Takže srovnání je trochu složitější, ale základní trend je jasný.
Lepší přehled dá tahle tabulka nejlevnější BMW (nových i ojetých), kde jsou vidět typické částky pro tři oblíbené destinace (2024):
Země | BMW 320d 2024 (nové) | BMW X5 2020 (ojeté, 70 tis. km) |
---|---|---|
Německo | cca 1 050 000 Kč | cca 1 160 000 Kč |
USA | cca 930 000 Kč | cca 1 000 000 Kč |
ČR | cca 1 270 000 Kč | cca 1 300 000 Kč |
Rozdíly v řádu stovek tisíc nejsou výjimečné. Proto hodně lidí o dovozu přemýšlí, ale jak uvidíte dál, nejde jen o samotnou cenovku v inzerátu.
Není to žádné tajemství – ceny aut, hlavně nejlevnější BMW, se mění stát od státu. Není to jen o kurzu koruny nebo eura. Hlavní roli hraje několik faktorů, které si teď lehce vysvětlíme.
Hodně záleží na místních daních a poplatcích. Například v Německu mají nižší DPH než v Česku, takže už jen to srazí cenu auta o pár procent dolů. V USA je to ještě výraznější, protože prodejní daně jsou tam mnohem nižší a často závisí na konkrétním státu nebo městě.
Další věc – trh. Ve velkých zemích jako je Německo je obrovský výběr a konkurence. Prodejci tak musejí zlevňovat, aby prodali. Navíc BMW je v Německu domácí značka, takže výrobní a logistické náklady jsou nižší, což jde taky poznat na cenovce.
V některých zemích navíc fungují pořádné bonusy nebo dotace při koupi nového auta. Třeba v Nizozemí měli ještě nedávno štědré slevy na ekologičtější modely. A pak jsou tu také výprodeje starších skladových kusů nebo modelů, které už se přestávají vyrábět.
Něco dělá i kurz měn. Pokud euro nebo dolar zrovna padá, může se nákup v zahraničí vyplatit ještě víc. Ale pozor – všechno je potřeba dobře spočítat, protože se k ceně musí přičíst i další poplatky a náklady na převoz auta domů.
Když chceš koupit nejlevnější BMW, rozhodně nemá smysl zůstávat jen v Česku. Největší rozdíly najdeš hlavně mezi západní Evropou a Amerikou. Úplně nejlevněji vychází ojetiny z USA, ale není to vždy výhra – kvůli clům, přepravě a úpravám pro evropské normy můžeš výslednou cenu hodně nafouknout. I tak ale některé modely tam koupíš až o třetinu levněji než v Evropě.
Pokud nechceš tolik riskovat, mrkni na Německo. Tam je trh s BMW obrovský, nabídka široká a ceny mnohem příznivější než u nás. Němci se svých aut zbavují dřív a auta často bývají v lepším stavu, s pravidelným servisem. Je běžné narazit na dvou-tříleté BMW za cenu, kterou u nás zaplatíš za ojetinu starou osm let.
Levné BMW najdeš taky v Belgii a Nizozemsku. Výhodou je, že tahle auta bývají dobře vybavená a mají rozumné kilometry. Jako bonus – v těchto státech obvykle neřešíš problém s cizími úpravami (například s přestavěnými světly nebo tachometrem v mílích).
Pro lepší přehled, mrkni na srovnávací tabulku. Uvádím příklady cen (průměr za BMW 3er, r.v. 2022, najeto kolem 40 000 km, bez větší havárie):
Země | Průměrná cena v EUR |
---|---|
Česko | 33 000 € |
Německo | 27 000 € |
Belgie | 28 000 € |
Nizozemsko | 28 500 € |
USA | 22 000 €* |
*U USA připočítej alespoň 20–30 % navíc (doprava, clo, úpravy).
Kromě ceny tmavě sleduj i další věci – dostupnost náhradních dílů, možnost ověření servisní historie, nebo třeba zákony o emisích při přihlášení. Největší klid a nejmenší starosti tradičně přináší Německo, proto hlavně Češi pořád volí právě tuto trasu dovozu.
Dovoz auta do Česka není jen o tom najít nejlevnější BMW za hranicemi a přivézt ho domů. Hlavně u modelů z Německa nebo Itálie se dá ušetřit, ale musíte přesně vědět, do čeho jdete. Co všechno oběhat, aby vás úřady nepřekvapily?
Pokud vám to celé přijde moc komplikované, existují firmy, které všechno zařídí – auta nejen přivezou, ale i přihlásí. Vyjde to dráž, ale spoustu starostí si ušetříte. Určitě si vždycky ověřujte historii auta – ideálně přes VIN online databáze, ať nekoupíte bouraný vrak nebo kradené auto. Na to úřady v ČR nemají slitování.
Když kupujete auto mimo Česko, chce to mít oči otevřené. Levné BMW z ciziny může vypadat lákavě, ale stačí přehlédnout detail a peníze mohou snadno zmizet v servisu nebo v úřadních poplatcích.
Nekupujte jen podle ceny. Prověřte si, co všechno nákup zahraničního auta vlastně obnáší. Někdy se ušetřená tisícovka může snadno proměnit v mnohem vyšší výdaje.
Chceš při nákupu auta opravdu ušetřit? Tady máš pár konkrétních rad, které fungují v praxi. Zaměřím se hlavně na nejlevnější BMW, protože to většinu lidí zajímá nejvíc.
Pro přehled přikládám srovnání průměrných cen BMW 320d (rok 2021, najeto kolem 60 000 km, automat, diesel) v různých evropských zemích:
Země | Průměrná cena (EUR) | Poznámka |
---|---|---|
Německo | 27 500 | Nejširší nabídka, nejlevnější východní regiony |
Francie | 29 000 | Dobré ceny, menší výběr |
Itálie | 26 800 | Pozor na skrytá poškození |
Polsko | 25 600 | Často vyšší nájezd, levné servisy |
Česko | 30 300 | Nejvyšší ceny z okolních států |
Je vidět, že rozdíly v cenách nejsou zanedbatelné. Často ušetříš desítky tisíc korun, když koupíš auto venku a dovoz si dobře ohlídáš. Podstatné je, že ceny v cizině jsou většinou férovější zejména u mladších ojetin z firemních flotil. Vyplatí se pravidelně sledovat inzerci a nebát se investovat trochu času do porovnání.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.