RC Auta a Autodíly

Nissan dubna 20, 2025

Kdo vyrábí Renault? Původ, propojení s Nissanem a co to vlastně znamená

  • Napsáno
    Jan Voříšek

    Jan Voříšek

  • 0 Komentáře

Vezmi si klíče od Renaultu a zamysli se, odkud vlastně to auto pochází. Jasně, asi čekáš „Francie“. Jenže pravda je mnohem zajímavější. Renault totiž auta vyrábí po celém světě – od Evropy po Jižní Ameriku, dokonce i v Asii. A nejde jen o to, kde auta montují, ale taky s kým na tom spolupracují. Tady přichází do hry Nissan. Spousta lidí netuší, jak úzce jsou tyto dvě značky spojené. Některé jejich modely mají klíčové díly úplně stejné.

Pokud vybíráš nové auto nebo prostě rád víš, co máš doma v garáži, není od věci porozumět, kdo za tím stojí a jak to v zákulisí chodí. Výroba aut už dávno není jen o jedné továrně někde u Paříže. Renault má továrny i v Česku, Slovensku, Turecku i v Rusku. Záleží na modelu, někde vyrábějí celá auta, jinde jen důležité díly, které potom míří třeba až do Francie na finální montáž.

Renault: víc než jen francouzská značka

Spousta lidí automaticky řekne, že Renault znamená Francii a tečka. Jenže automobilka už dávno není jen čistě francouzskou záležitostí. Založená byla sice už v roce 1899 bratry Renaultovými kousek od Paříže, ale dneska má dosah po celém světě. I díky tomu patří dlouhá léta mezi největší evropské výrobce aut.

Ve Francii mají hlavní sídlo, hlavní vývojová centra a taky některé hlavní továrny, třeba v Douai, Flins nebo v Sandouville. Ale rozhodně to tím nekončí. Renault vlastní nebo provozuje víc než 30 továren celosvětově. Například:

  • Továrna v Novo Mesto (Slovinsko) – tady vznikají třeba modely Clio nebo Twingo.
  • V Córdobe (Argentina) vyrábějí pick-upy pro místní trh.
  • Rumunsko (Pitești): tady dělají Dacii, která patří Renaultu, ale taky některé Renaulty na evropský trh.
  • Rusko (Moskva): do roku 2022 velmi klíčová pro výrobu SUV modelů, dnes už mimo hru kvůli sankcím a konfliktu.

Další zajímavostí je, že Renault vyváží auta i technologie do skoro 150 zemí. V některých státech, třeba v Česku, se auta skládají z dílů, které jezdí přes půl Evropy. Elektromobily, osobní auta, dodávky – Renault pokrývá skoro všechno, co na silnici jezdí.

Když se mrkneš na prodeje, čísla mluví jasně – Renault je v top pět Evropě přes 20 let. To není jen zásluha Francie, ale právě toho, že se značka chytila globálně. Pokud tedy někdo řekne, že Renault je jen „francouzský“, možná by měl mrknout na mapu a zjistit, kolik států dnes chrlí auta s tímhle logem.

Jaké má Renault továrny a kde vznikají auta

Když se řekne Renault, většina lidí si vybaví Francii, ale věci kolem výroby jsou mnohem pestřejší. Renault má po světě přes 40 továren! Největší montážní závody jsou samozřejmě ve Francii – třeba Flins, Douai, Sandouville nebo Maubeuge. Tady vznikají ikonické modely jako Clio, Zoe a Kangoo. Ale jenom na Francii to fakt nekončí.

Renault staví auta i v dalších evropských zemích. Slovensko má továrnu v Novo Meste, kde se vyrábí hlavně elektromobily. Rumunsko hostí obrazně řečeno tovární srdce modelu Duster, to díky dceřiné značce Dacia. A dokonce i v Česku se vyrábějí části pro Renault v továrnách skupiny.

ZeměZnámé závodyHlavní modely
FrancieFlins, Douai, Maubeuge, SandouvilleClio, Zoe, Kangoo, Trafic
RumunskoPitestiDacia Duster, Logan
SlovenskoNovo MestoElektrické vozy
TureckoBursaMégane, Clio
ŠpanělskoValladolid, PalenciaCaptur, Kadjar, Koleos

Mimo Evropu má Renault dost silnou výrobu v Turecku – Bursa je známa jako továrna na Clio a Mégane. Ve Španělsku v Palencii a Valladolidu jede výroba SUV, třeba Captur a Kadjar. A pak tady jsou Brazílie, Argentina, Rusko, Maroko nebo Jižní Korea, kde vznikají některé specifické modely podle toho, co který trh nejvíc frčí.

Díky rozložené výrobě je snadnější dostat auta rychleji a levněji k zákazníkům, ať už bydlí skoro kdekoliv. A pokud koupíš Renault, šance, že tvoje auto přišlo přímo z Francie, je menší, než si spousta lidí myslí.

Aliance Renault-Nissan: proč a jak to funguje

Když přijde řeč na Renault a Nissan, většina lidí neví, že tyhle dvě značky jedou pod jednou střechou už od roku 1999. Renault tehdy koupil velký podíl v Nissanu a odstartoval to, čemu se dnes říká Aliance Renault-Nissan. Brali to hlavně jako šanci přežít — Nissan měl dost hluboko do kapsy, Renault zas hledal partnera pro celý svět.

Dnešní aliance není žádná malá parta kamarádů, zaměstnávají víc než 350 tisíc lidí a vyrábějí auta skoro na všech světadílech. Spolu dělejí spoustu věcí — od návrhu aut, přes vývoj motorů až po společný nákup materiálů a dílů. To se dost hodí, protože to snižuje náklady a vývoj nových technologií jde rychleji.

  • Mají společné platformy – to znamená, že základ auta (rám, podvozek) je stejný, mění se jen „kabát“ podle značky a stylu.
  • Společné motory, převodovky i technologie – občas narazíš na stejné díly v Nissanu Note a Renaultu Clio, ani by tě to nenapadlo.
  • Propojený vývoj elektromobilů – v tomhle se tahle dvojka fakt snaží držet krok s Teslou nebo VW.

Pro zákazníka to znamená nižší cenu, spolehlivější náhradní díly a v některých případech rychlejší dostupnost nových modelů. Názorně to jde vidět na elektromobilu Renault Zoe a jeho příbuzném Nissanu Leaf. Sdílejí know-how i část bateriového systému, což šetří hromadu peněz při vývoji.

RokPočet prodaných aut (Aliance Renault-Nissan)
20158,5 milionů
20207,8 milionů
20237,1 milionů

Aliance není úplně bez problémů, ale prozatím to funguje. Renault i Nissan ušetřili ohromné peníze na výrobě i vývoji a mohou nabízet modely, které by si samy zkrátka nemohly dovolit.

Společné modely, které fakt překvapí

Společné modely, které fakt překvapí

Možná už jsi slyšel, že Renault a Nissan dělají na některých autech společně, ale co to vlastně znamená v praxi? Určitě tě překvapí, kolik modelů je téměř na vlas stejných, jen mají jiné logo a trochu jiné vychytávky. Zaměřme se na pár hodně známých příkladů, kde rozdíl poznáš hlavně podle znaku na kapotě.

  • Renault Kadjar a Nissan Qashqai: Tohle duo je typickým příkladem. Obě auta stojí na stejné platformě (CMF), sdílí motory, převodovky i spoustu vnitřních dílů. Každé ale cílí na trochu jiné zákazníky – Qashqai je víc „japonský“, Kadjar působí více evropsky.
  • Renault Koleos a Nissan X-Trail: Pod plechy je tohle v podstatě jedno a to samé auto. Rozdíl poznáš spíš ve vzhledu a nabízených výbavách, ale technicky jsou hodně blízko.
  • Renault Traffic a Nissan Primastar: I v užitkových vozech jede spolupráce vlastní ligu. Traffic a Primastar se vyrábí v jedné továrně, mají stejné motory, interiér i základní techniku. Výběr záleží hlavně na tom, ke kterému dealerovi máš blíž.

Kromě těchhle známých dvojic najdeš různé menší modely s velmi podobnými komponenty, ať už to jsou elektromotory, automatické převodovky nebo třeba bezpečnostní systémy. Často tak platí, že vychytávky, které přijde první s jedna značka, najdeš o chvíli později i u té druhé.

Model RenaultPříbuzný model NissanSpolečná platforma
Renault KadjarNissan QashqaiCMF-C/D
Renault KoleosNissan X-TrailCMF-C/D
Renault AlaskanNissan NavaraNP300
Renault TrafficNissan PrimastarM9

Tenhle přístup má jeden – pro zákazníka vlastně docela cool – efekt: díky společnému vývoji bývají auta spolehlivější, technologie rychleji dostupné a často máš širší výběr při hledání ojetiny nebo náhradních dílů. Takže když někdo nadává na "překopírovaná auta", nemusí to být vůbec nevýhoda. Pro spoustu řidičů je tohle vlastně super zpráva.

Proč tahle spolupráce pomáhá zákazníkům

Vztah mezi Renault a Nissan není jen hra na papíře, fakt to má vliv na to, co dostaneš za svoje peníze. Díky alianci mají obě značky přístup k technologiím, které by samy vyvíjely mnohem dráž a pomaleji. Takže když kupuješ Renault, často dostaneš motor nebo bezpečnostní výbavu, která je vyzkoušená nejen v jejich autech, ale i v Nissanu. Můžeš si být jistý, že třeba pod kapotou Clia nebo Capturu jede stejné technické srdce jako v některých Nissanech.

Jedna z největších výhod pro zákazníky jsou nižší náklady na vývoj a výrobu. Díky větším objemům může Renault nabídnout lepší cenu i ve výbavě, kde by to jinak nešlo. Docela často najdeš v podobné ceně výbavy navíc, které by jinak znamenaly extra příplatek u konkurence. Typická je třeba podpora chytrých asistentů pro bezpečnost nebo infotainment převzatý z Nissanu.

  • Levnější servis - protože se používá hodně stejných dílů, častěji je koupíš levněji mimo značkový servis.
  • Větší výběr modelů - nabídka se rychle rozšiřuje, protože oba výrobci si vyměňují platformy a technologie.
  • Rychlejší inovace - když jeden v alianci vyvine nový hybrid, má ho ten druhý k dispozici hned.

Podle skutečných čísel je díky alianci Renault-Nissan každé páté prodané auto na světě z této skupiny. Tabulka ukazuje, v jakých oblastech aliance přináší úspory:

OblastJak aliance pomáhá
Vývoj motorůSpolečné motory pro více modelů
Nákup dílůNižší ceny díky objemu
Bezpečnost a technologieRychlejší nasazení do různých aut

Takže pokud chceš, aby tvoje investice do auta dávala smysl a technologie nebyly pár let za konkurencí, tahle spolupráce je prostě plus. Pokud vybíráš rodinné auto nebo prostě auto na normální ježdění, spojení těchto značek hraje jasně pro tebe.

Na co si dát pozor při výběru Renaultu

Když vybíráš Renault, je pár věcí, na které bys fakt neměl zapomenout. Tahle značka má spoustu modelů, které někdy sdílí techniku s Nissanem. To znamená, že některé díly, motory nebo elektronika jsou stejné, což může být výhoda pro opravy nebo dostupnost náhradních dílů. Ale záleží na konkrétním modelu – proto vždy mrkni na technické detaily.

Důležitou roli taky hraje místo výroby. Například populární Renault Clio vznikal v několika různých továrnách. Rozdíly v kvalitě nejsou obří, ale starší modely z některých závodů mívají častější problémy s elektronikou. U novějších generací je kvalita už stabilní, částečně právě díky společné platformě s Nissanem.

  • Zjisti si, kde byl tvůj vybraný Renault vyroben. Například na štítku u dveří nebo v techničáku najdeš zemi původu.
  • Podívej se na servisní historii – auta s pravidelnou údržbou vydrží podstatně víc.
  • U konkrétních motorů si ověř známé slabiny. Například dCi dieselky byly dřív háklivé na nekvalitní naftu a krátké trasy.
  • Pokud kupuješ ojetý vůz, zkontroluj známé slabiny karoserie, třeba korozi prahů a spodek dveří.
  • U hybridních nebo elektrických modelů se zaměř na stav baterie a případnou záruku – některé modely nabízí až 8 let záruky na akumulátor.

V posledních letech se hodně vyplatí mrknout na statistiky spolehlivosti. Podle německého TÜV Report 2024 se Renault mezi auty do pěti let drží v průměru, některé modely (třeba Captur nebo Kadjar) jsou na tom dokonce výrazně lépe než starší kousky.

Model Rok výroby Nejčastější problém
Clio IV 2012–2019 Elektronika, drobnosti uvnitř
Mégane IV 2016–2023 Přední náprava, senzory parkování
Captur 2013–2023 Vibrace převodovky v nízkých otáčkách

Nezáleží, jestli saháš po úplně novém Renaultu nebo starším typu – vždycky chtěj být v obraze a vybírej podle reálných zkušeností, ne podle obrázku v reklamě. A pokud máš v rodině děti jako já, oceníš robustnější výbavu v bezpečnosti, kde Renault často sbírá dobré výsledky v crash testech.

Sdílet

Napsat komentář

Položky označené * jsou povinné.