Najdeš na světě vůbec jinou automobilku, u které by lidé byli ochotní hádat zemi původu tak často jako u Volva? Každý má nějakou domněnku, všichni tuší Švédsko, ale když přijde řeč na skutečná místa, kde z linek sjíždějí Volva do reálného světa, začnou se v očích objevovat otazníky. Je Volvo pořád ještě švédské? Nebo už je „made in China“? Je v tom byznys víc, než si člověk běžně myslí. Zvlášť když někdo, jako já, má psa jménem Rex a místo, kde se Volva vyrábí, ho opravdu zajímá – hlavně kvůli bezpečnosti. Takže nech staré mýty za dveřmi a pojď se mnou zjistit, která země dnes skutečně vyrábí Volvo.
Když řekneš Volvo, většině lidí naskočí severské scenérie, sobi a hlavně Švédsko. Tohle všechno má reálný základ. Volvo bylo totiž založeno už v roce 1927 ve švédském Göteborgu a dlouhá desetiletí tam taky sídlilo srdce výroby. První vyrobený vůz, ÖV4, spatřil světlo světa právě v Göteborgu. Tehdy byla auta Volva skoro modla bezpečnosti – ostatně, trojbodový bezpečnostní pás, který vymyslel Nils Bohlin přímo pro Volvo, zachránil desítky milionů životů po světě. A hádej co? Volvo si tuhle technologii nenechalo patentovanou jen pro sebe, ale dalo ji zdarma k dispozici konkurenci – přesně ve švédském duchu.
V továrnách kolem Göteborgu napřed vznikala hlavně osobní auta, později i nákladní, autobusy a „kombíky“ s tradičním hranatým designem. Švédské továrny v Torslandě a Skövde dnes stále hrají klíčovou roli. Například v Torslandě se stále vyrábí prémiové SUV modely Volvo XC90, XC60 nebo S90, známé hlavně svou bezpečností, robustností a propracovaností. Můžeš si tu být jistý, že když kupuješ Volvo vyrobené v Göteborgu, kousek ryzího švédství máš stále v garáži.
Ve Švédsku pořád běží i výroba některých motorů a důležitých komponentů. Většina klíčových inovací – od asistenčních systémů až po moderní elektrifikované technologie – se testuje přímo tady, což Volvo rádo používá ve svém marketingu. Už v roce 1959 začalo Volvo ve Švédsku s prvními crash testy, a tahle posedlost bezpečností neopadla dodnes. Věděls, že na severu Švédska má Volvo i speciální testovací dráhu na ledu přímo pro extrémní podmínky? Když v Česku na zimu vytahujeme šály, ve Švédsku už testují, jak bude tvé auto bránit smyku na ledě.
Švédská hrdost a důraz na detail, to je základ, na kterém Volvo stojí. Ale život se mění, svět je čím dál menší, a i Volva dávno nevznikají jen ve Švédsku. Startujeme cestu dál a podíváme se, kde všude dnes auta s typickým logem ironicky nevyrábějí „jen“ Vikingové.
Možná tě překvapí, že druhou největší evropskou základnou Volva není ani Německo, ani Francie, ale Belgie – konkrétně město Gent (anglicky Ghent). Tady to už od roku 1965 doslova bzučí výrobou. Belgická továrna není jen rozšířením produkce. Od svého otevření byla vždy centrem špičkových technologií a moderního přístupu k výrobě.
V belgickém Gentu dnes sjíždí z linek obrovská část modelů, které vidíš na evropských silnicích – například Volvo XC40, včetně jeho elektrické verze (XC40 Recharge). Když bys měl tipovat, kde vzniká nové kompaktní SUV C40 Recharge, odpověď zní – právě Gent. Pro Volvo má továrna velkou výhodu. Zásobuje nejen Benelux a západní Evropu, ale díky přístavu i celou řadu světových trhů.
Gent přitom není v historii Volva žádná mladá krev. Už v 70. letech odsud zamířily tisíce modelů 240 nebo 340 do světa. Zasloužila se i o prosazení řady 700, která pro Volvo v osmdesátkách znamenala průlom. Dnes se belgická výroba specializuje na plug-in hybridy, což šikovně vychází vstříc evropským emisním normám a poptávce po „zelenějších“ autech. V Gentu navíc běží program zavádění obnovitelných zdrojů energie přímo ve výrobě. Tohle Volvo nejsou kecy, Belgičané mají dokonce jednu z nejnižších uhlíkových stop v rámci výroby aut v Evropě.
Mimo Švédsko a Belgii mělo Volvo v minulosti i závody v Nizozemsku a dokonce v Irsku, ale ty už dnes auta nevyrábějí. Takže pokud někdo tvrdí, že se „echt evropské Volvo dělá jen u polárního kruhu“, nemá pravdu. To nejmodernější a nejdynamičtější Volvo, které dnes brázdí evropské silnice, se často rodí právě v Gentu.
Pokud vybíráš Volvo podle místa výroby a dáváš přednost „evropskému“ původu, koukni se na identifikační štítek (VIN kód) na sloupku dveří auta. GH znamená výrobní linku v Gentu – není to žádná zahádná značka, ale jeden z největších exportních triumfů švédsko-belgické spolupráce.
Rok 2010 zapsal do dějin Volva velký zlom. Automobilka, kterou si všichni pamatují jako symbol švédské bezpečnosti, byla koupena čínskou skupinou Geely. Najednou v novinách letěly titulky o „čínském Volvu“. Ale ono to není tak jednoduché, jak se často píše v diskuzích pod články.
Geely totiž udělalo něco, co málokterý čínský gigant – nechali značku zůstat švédskou v srdci, ale dali jí nové možnosti růst, inovovat, a hlavně expandovat. A to znamenalo jediné: nové továrny. První velkou továrnu v Číně Volvo postavilo v Chengdu v roce 2013. Hned za ní následovaly závody v Daqingu a Luqiao. U nás si málokdo uvědomí, že dnes některé modely Volvo – typicky XC60, S90 nebo některé varianty S60 – můžeš dostat skutečně „made in China“.
Volvo to ovšem nijak netutlá. Každé auto má ve VIN kódu jasně označený původ. Pokud najdeš kód začínající na L, máš před sebou Volvo z Číny. Čínská kvalita bývala kdysi šibeničním vtipem, dneska si ale paradoxně auta z Daqingu nebo Chengdu v testech kvality nemají co vyčítat s těmi evropskými. Pro domácí čínský trh vznikají dokonce unikátní verze modelů, které v Evropě ani neuvidíš. Volvo díky čínské základně prodává ročně přes 230 000 aut jen v Číně – což je víc, než prodává v celé západní Evropě.
Vedle hotových aut se přímo v Číně vyrábí i kompletní sady pro finální montáž, tzv. CKD balíčky (Completely Knocked Down). Ty putují na montáže do Indie či Malajsie. Důvod je jednoduchý – nižší dovozní cla, zrychlená logistika, a hlavně možnost plnit specifické normy jednotlivých trhů rychleji. V roce 2018 Volvo dokonce přesunulo část výroby luxusního sedanu S90 do čínského Daqingu kompletně – což vyvolalo v Evropě i Americe menší „etický šok“, ale auta v kvalitě zůstala na špičce.
Z ukázky z roku 2024 podle nezávislé studie agentury JATO Dynamics vychází, že 29 % všech nových Volv dovezených do Evropy bylo vyrobeno právě v Číně. Jestli jde skutečně o „čínské“ Volvo, nebo globální značku, si můžeš rozhodnout podle sebe. Faktem je, že kvalita zůstává vysoká – což potvrzuje i srovnání spotřebitelů na nezávislých webech.
Země | Roční produkce (automobilů) | Hlavní vyráběné modely |
---|---|---|
Švédsko | 180 000 | XC90, S60, V60, V90 |
Belgie | 250 000 | XC40, C40, V60 |
Čína | 350 000 | S90, S60, XC60, XC90 |
Měl jsem jednou souseda, co si myslel, že když si koupí Volvo v Americe, musí být stoprocentně švédské. Tady je kámen úrazu – Volvo už má dnes montážní závod i v Jižní Karolíně v USA. Funguje od roku 2018 a montuje se tam například moderní sedan S60. Amerika je pro Volvo jedním z největších trhů. Výroba přímo na kontinentu dává smysl – auta není třeba převážet přes oceán, což ušetří čas i peníze. Když si tedy v USA koupíš S60, téměř vždy budeš mít „made in USA“.
To samé platí i pro některé trhy v Asii – Malajsie, Indie, dokonce Thajsko. Tam se nevyrábí auta od základu „z nuly“, spíš jde o montáž dílů dovezených jako CKD balíčky. Finální kompletace modelů v těchto zemích zaručí, že auta budou splňovat místní normy (včetně daní a registračních povinností), což je například v Malajsii klíčové kvůli ochraně domácí produkce. Zajímavostí je, že některé „asijské“ Volva mívají drobné odlišnosti od těch evropských – třeba jiné úrovně výbavy, lokalizovaný infotainment nebo specifické bezpečnostní systémy reagující na místní podmínky (přece jen, srazit lachtana v Göteborgu je něco jiného než se vyhnout slonovi v Indii).
Volvo tak dělá to, co musí každá globální značka: přizpůsobuje výrobu i montáž konkrétní poptávce a možnostem daných trhů. Takhle se třeba dostalo Volvo XC60 ve verzi pro Kanadu z čínské továrny, zatímco australský zákazník může dostat zásilku z Číny či Belgie. V roce 2022 bylo 20 % všech Volv prodaných v Severní Americe vyrobených mimo Evropu. To je číslo, nad kterým se člověk pozastaví, když vybírá nový vůz podle původu. Pro mě je pořád fajn vědět, odkud moje Volvo je – i když Rexovi je to asi dost jedno, protože hlavně chce, abychom na výletě nikdy nedostali smyk.
Moje první Volvo bylo staré V70, které mělo najeto přes 400 000 km a stejně nikdy nezradilo. Klasická otázka zní: když si dnes pořídíš Volvo vyrobené v Číně, koupil sis pořád švédské auto? Tady je odpověď mnohem složitější, než „ano“ nebo „ne“.
Volvo stále nechává klíčový vývoj, návrh a výzkum v Göteborgu. Co se týká bezpečnosti, designu nebo inovací, všechny globální modely testují ve Švédsku. Montáž samotná – ať už ve Švédsku, Belgii nebo Číně – probíhá podle striktních pravidel a auditů. V roce 2022 udělal renomovaný švédský autoklub Folksam test kvality výroby: ukázalo se, že rozdíly mezi evropským a čínským Volvem prakticky neexistují. Problémy se objevují spíš u modelů, kde místní trh nařizuje obměny kvůli emisím nebo lokalizaci.
Odborníci se shodují, že dnes je původ auta pomocnou informací, ne hodnotovým soudem. Jinými slovy, Volvo už není ryze švédské, ale stále si udržuje svoje hlavní hodnoty – bezpečnost, jednoduchost a přístupnost. Když chceš skutečně 100% švédské Volvo, hledej modely vyrobené v Torslanda. Pokud ti jde o technickou dokonalost elektrických SUV XC40, budeš mít kousek Belgie. A pokud narazíš na punc „made in China“, dobře: je to Volvo, které má kvalitu otestovanou na švédské půdě.
Nakonec záleží hlavně na tom, co od auta čekáš ty. Cestování, bezpečnost rodiny, trochu luxusu i drsné hranaté linie. Volvo vždycky bylo globální značkou a dneska na tom není nic tajemného. Až se příště někdo zeptá „Která země vyrábí Volvo?“, už víš: Volvo je mezinárodní náklaďák bezpečnosti, co má švédské srdce, belgickou přesnost a čínskou efektivitu. A nezapomeň zkontrolovat VIN kód – možná zjistíš, že tvoje auto procestovalo víc zemí než ty s Rexem dohromady.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.