Na ulici necháte zaparkované svoje auto a po návratu stojíte před prázdným místem. Statistika? Ta je jednoznačná – auta mizí rychleji, než by kdo čekal. Největší zájem mají zloději o značky jako Mercedes-Benz. Není divu. Luxus, výkon a vysoká hodnota na trhu jsou pro něhlepší motivace.
V roce 2024 patřil Mercedes mezi trojici nejčastěji kradených aut v Česku, hned vedle Škody a Volkswagenu. Pokud jezdíte např. v GLE, C-Class nebo E-Class, riziko je ještě větší, protože tyto modely se prodávají na díly i v zahraničí. A věřte, že zloději umí načíst signál klíče z druhé strany ulice, žádné páčení zámků po staru už skoro nevidíte.
Proč tolik aut zmizí během pár minut? Často jde o skupiny, které mají přesně vytipované lokality a zvládnou práci během tří minut. Kam míří ukradené Mercedesy? Část končí v rozebraných dílech na Ukrajině nebo v Polsku, část zůstává i na našem území – někdy přímo „recyklované“ v jiném okrese s přetočeným tachometrem.
Když se podíváte na čísla z policejních statistik, není těžké najít hlavní podezřelé. V roce 2024 šly nejčastěji na odbyt především vozy Škoda Octavia, Volkswagen Passat, a právě vozy Mercedes-Benz. Z těch mercedesů je největší zájem o SUV modely jako GLE a kompakty typu A-Class, ale mizí i sedany E-Class a C-Class.
Škoda Octavia dlouhodobě vede kvůli velkému počtu na silnicích, ale Mercedesy jsou pro zloděje lákavé kvůli vysoké ceně dílů. U některých starších modelů, třeba E220 CDI, mají díly takovou hodnotu, že auto často zmizí během jedné noci a už ho nikdy nikdo nenajde.
Mezi top pět nejvíce kradených značek se ještě letos vešly Hyundai, Kia a Ford. U nich zloděje nejvíce zajímají SUV a crossovery. Moderní auta často padají za oběť právě elektronickému zlodějství – stačí zachytit signál z klíče a auto odjede bez jediného škrábnutí.
Některé modely mizí jen sezónně – třeba kabriolety v létě, SUV v zimě. Mercedes je ale v hledáčku zlodějů pořád, hlavně díky tomu, jak snadno jeho elektroniku zvládnou prolomit organizované skupiny. Pokud parkujete venku, patříte automaticky do rizikové skupiny, a platí to o to víc pro auta s bezklíčovým vstupem.
Není tajemstvím, že Mercedes-Benz patří k hlavním cílům zlodějů. Důvodů je víc a přímo souvisí s tím, jak tahle auta vypadají, co mají pod kapotou a jakou hodnotu představují.
Hlavní motivace zlodějů je jasná – peníze. Mercedesy mají vysoko nasazenou cenu i jako ojetiny, a hlavně náhradní díly se prodávají doslova na běžícím pásu. Modely GLE, E-Class nebo nové C-Class mají díly, které jsou násobně dražší než u běžných aut, takže když zloděj vezme Mercedes "na rozborku", vydělá víc než na dvou nižších třídách jiných značek.
Kromě ceny hraje roli i poptávka. V posledních třech letech stoupla poptávka po ojetých luxusních vozech v západní i východní Evropě, hlavně kvůli problémům s dostupností nových aut po covidu. A zlodějům se tak otevřel mnohem širší trh.
Podívej se na čísla z loňského roku:
Model | Počet krádeží (2024 ČR) | Průměrná cena dílů* |
---|---|---|
Mercedes GLE | 78 | 230 000 Kč |
Mercedes E-Class | 66 | 185 000 Kč |
Mercedes C-Class | 94 | 120 000 Kč |
*Průměrná cena prodejné hodnoty nejžádanějších dílů po rozebrání vozu.
Výhodou pro zloděje je i reputace Mercedesu. Když kradou Passat, za pár dní upadne v průměru zapomnění. Když zmizí GLE nebo nové AMG, hned se toho všimnou média, a rychlý prodej na díly je jediný způsob, jak snížit riziko odhalení.
Zapomeňte na klasické šperháky a rozbíjení okének. Dnešní krádeže aut vypadají úplně jinak než před pěti lety. Zloději investují do elektroniky, protože většina současných Mercedesů nemá skoro žádnou mechanickou slabinu. Skoro všechny útoky cílí na bezklíčový vstup (Keyless) nebo digitálně chráněné řídicí jednotky.
Nejčastější moderní způsoby, jak dnes auta mizí:
Co už dávno nepotkáte? Vrtání zámku dveří nebo vyháčkování okna. Takové metody jsou pomalé, hlučné a moderní Mercedes je draze opravovat. To zloděje neláká.
Podívejte se na čísla z policejních statistik za rok 2024 (v ČR):
Metoda krádeže | % případů u Mercedes-Benz |
---|---|
Relay attack (prodloužení signálu klíče) | 41 % |
Diagnostika přes OBD port | 23 % |
Hackování softwaru/elektroniky | 18 % |
Odtah specializovanou technikou | 13 % |
Mechanické prolomení zámku | pouze 5 % |
Nejsnazší obětí jsou auta bez doplňkové ochrany. Kdo má navíc blokaci klíče, alarm i fyzický zámek volantu, riskuje podstatně méně. Nejlepší ochrana je kombinace věcí, na které zloději často nejsou připraveni.
Když už je Mercedes-Benz magnetem pro zloděje, pojďme rovnou k věci: obyčejný alarm nebo blokace volantu nestačí. Dneska totiž jste s jedním chytrým klíčkem pro zloděje až moc snadným cílem. Podle Českého svazu pojišťoven pomohlo v roce 2024 najít ztracené vozidlo v 62 % případů satelitní zabezpečení, ale klasický autostartér nebo alarm zloději většinou vyřídí do minuty.
Co opravdu funguje a co se vyplatí řešit?
Rychlé srovnání účinnosti jednotlivých způsobů zabezpečení pro Mercedes-Benz (2024):
Typ zabezpečení | Průměrný úspěch proti krádeži |
---|---|
Imobilizér (skrytý, certifikovaný) | 85 % |
Satelitní sledování | 62 % (návratnost vozu) |
Blokátor bezklíčového signálu | 70 % |
Kamera v okolí parkování | 55 % |
Označení skel/dílů | 50 % |
Pojišťovny dnes sledují, čím si auto chráníte. Nabízí slevy na havarijní pojištění, když máte víc než jen alarm. Když přijde na drahou prémiovou značku, opravdu se nevyplatí riskovat. Dají se tak ušetřit tisíce ročně – a možná i celé auto. Nejlepší je ale kombinovat několik ochran najednou. Žádný trik není stoprocentní, několik překážek zloděje často odradí.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.