Zjistěte, jak se váš oblíbený Opel model jmenoval v USA, když byl prodáván pod značkou Chevrolet. Tento nástroj vám ukáže historický název, který byl použit pro daný model na americkém trhu.
Zde je několik příkladů historických modelů:
Pokud jste kdy viděli Opel v USA, pravděpodobně jste si řekli: „Tohle je nějaký Chevrolet.“ A máte pravdu. Opel jako značka v USA neexistuje - a nikdy neexistoval v dnešní podobě. Ale jeho auta tam byla, a to nejen jednou. Když se podíváte na historii, zjistíte, že Opel nebyl jen evropským vozem, který se ztratil při přechodu přes Atlantik. Byl součástí amerického automobilového světa - jen pod jiným jménem.
V 70. a 80. letech 20. století byl Opel v USA prodáván pod značkou Chevrolet. Auta jako Opel Kadett, Opel Rekord nebo Opel Ascona se v Severní Americe prodávala jako Chevrolet Kadett, Chevrolet Rekord a Chevrolet Ascona. Nešlo o jen o přejmenování. Tyto vozy byly vyráběny v německém Rüsselsheimu, ale pro americký trh upraveny: jiné motory, jiné výbavy, jiné normy bezpečnosti. Například Opel Kadett D, který se v Evropě prodával od roku 1973, se v USA objevil jako Chevrolet Kadett v roce 1975 s motorem 1,9 litru a 88 koní.
Američané si tyto vozy oblíbili hlavně kvůli jejich malému rozměru a nízkým nákladům na provoz. V době ropné krize v roce 1973, kdy se benzin začal stávat dražší, byly tyto malé vozy ideální. V roce 1978 se v USA prodalo přes 200 000 kusů Chevrolet Kadettů. To bylo více než jakýkoliv jiný model Opelu v té době v Evropě.
General Motors, který vlastní Opel od roku 1929, měl jasný plán: využít evropské výrobní kapacity k výrobě levných aut pro americký trh. Ale v 80. letech se situace změnila. Američané začali preferovat větší auta, a to i přes vysoké ceny paliva. Zároveň se GM rozhodl zvýšit kvalitu svých domácích modelů. Chevrolet Cavalier, který byl vyráběn v USA, nahradil Kadett. Opel Ascona byl nahrazen Chevroletem Beretta. A v roce 1987 se Opel úplně vytratil z amerických dealerství.
Nebylo to jen o prodejích. Bylo to o strategii. GM si uvědomil, že vývoj a výroba dvou různých verzí stejného auta - jedné pro Evropu, druhé pro USA - je nákladné. Lepší bylo vytvořit jedno auto, které by fungovalo pro oba trhy. Tak se narodil model Chevrolet Cavalier, který byl založen na platformě Opelu, ale navržený pro americké požadavky. Opel se stal zdrojem technologií, ne značkou.
V roce 2017, kdy PSA (dnes Stellantis) koupilo Opel od GM, se začalo spekulovat, že značka se může vrátit do USA. Někteří analytici tvrdili, že Opel, s jeho moderními designy a vysokou kvalitou, by mohl konkurovat Volkswagenu nebo Hyundai. Ale v roce 2020, kdy Stellantis převzal kontrolu, bylo jasné: Opel zůstane evropskou značkou. V USA se neobjeví nový Opel Astra nebo Opel Mokka.
Důvod je jednoduchý: trh v USA je příliš drahý a příliš konkurenční. Aby Opel vstoupil do USA, musel by investovat miliardy do vývoje, certifikace, sítě dealerství a marketingu. Stellantis má jiné priority: Ford, Toyota a Hyundai nejsou jen konkurenti - jsou obři. Opel nemá dostatek prostředků, aby se tam s nimi mohl měřit. A navíc: v USA už má Stellantis značku Jeep a Dodge - obě s pevnou pozicí. Proč by se vydával na riskantní cestu s novou značkou?
Vozy, které byly v USA prodávány jako Chevrolet, se dnes staly vzácnými kousky historie. Většina z nich byla zlikvidována kvůli korozím, nehodám nebo jednoduše kvůli věku. Některé přežily - a staly se předmětem sběratelů. Výrobek jako Chevrolet Kadett D je dnes vzácný. Na eBay se v roce 2025 objevily některé exempláře za ceny kolem 8 000 dolarů. Není to levné, ale pro fanoušky evropských aut z 70. let to je cenný kousek.
Nejznámější model, který se v USA prodával pod jménem Chevrolet, je Opel Kadett. Ale nezapomeňte: i Opel Corsa A, který se v Evropě prodával od roku 1982, byl v USA prodáván jako Chevrolet Corsa mezi lety 1995 a 2000. To je ten samý model, který se v Evropě prodával jako Opel Corsa, ale s americkým motorem 1,4 litru a jiným interiérem.
Když se díváte na dnešní Chevrolety, vidíte Opel. I když značka Opel neexistuje v USA, jeho technologie ano. Například:
Opel je vlastně „tichý inženýr“ za mnoha americkými auty. Německý vývojový tým v Rüsselsheimu pracuje na platformách, které pak GM používá pro Chevrolet, Buick a even GMC. Takže když jste koupili Chevrolet Bolt, koupil jste technologii, kterou vytvořil Opel - jen jste nevěděli.
Technicky ano. Ale pravděpodobně ne. Stellantis má v USA značky jako Jeep, Ram, Dodge a Fiat. Každá z nich má svou cílovou skupinu. Opel by se musel dostat do prostoru, který už je obsazený. A navíc: američtí zákazníci neznají Opel. Nemají emocionální vazbu na tuto značku. Na rozdíl od Volkswagenu, který se v USA prodával od 50. let a vybudoval si věrnost, Opel zůstal „tajným“ evropským vozem.
Největší překážkou je marketing. Jak byste prodali značku, kterou nikdo nezná? Jak byste vysvětlili, že Opel je vlastně stejný jako Chevrolet, ale jiný? To by vyžadovalo miliardy dolarů a desetiletí. Stellantis to nemá zájem dělat.
Pokud chcete vlastnit Opel v USA, máte jen dvě možnosti:
Neexistuje žádný oficiální způsob, jak si Opel v USA zakoupit nový. Žádný dealer ho neprodává. Žádná reklama ho nezmiňuje. A žádná značka ho neuvádí na svých webech.
Opel nezmizel v USA. Změnil se. Stal se technologickou základnou pro GM. A dnes, když jste za volantem Chevroletu, který má 1,2 litrový turbomotor nebo 8-ti rychlostní převodovku, používáte technologii, kterou vyvinul Opel. V USA se Opel neprodává. Ale v USA se Opel jízdou.
Je to jako kdyby se Ferrari prodávalo jako Alfa Romeo - jen s jiným jménem. Značka zmizela, ale srdce zůstalo. A všechna auta, která jste kdy řídili v USA, která měla evropský design, kvalitu a efektivitu - pravděpodobně mají Opel v sobě.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.