Už jste někdy slyšeli o člověku, co si koupil "luxusní" ojeté SUV a za tři měsíce stál v servisu s hlavou v dlaních? Sáhnout po Volvo XC90 v bazaru zní jako jackpot, ale tahle švédská limuzína na chůdách má víc záludností, než čekáte. V autoservisu mi kdysi řekli, že "XC-devadesátky" mají buď šťastné majitele, nebo ty, co radši ani nechtějí vědět, za kolik už opravili podvozek. Tohle není auto, u kterého řešíte jen barvu sedaček. Bavíme se o rodinném korábu, který váží dvě tuny, stojí na vzduchu, a když drncá, znamená to často tučný účet. Na sociálních sítích se to příběhy o lásce i nenávisti ke staršímu XC90 jen hemží. A když jsem vybíral auto pro naši Verunku a děti, taky jsem si prošel internety skrz na skrz. Takže: kde přesně číhají největší pasti?
Když slyšíte Volvo XC90, spousta lidí si vybaví dvoulitrový diesel D5. Všichni vám řeknou, že je to srdce tohoto XXL rodinného auta. Jenže je rozdíl, jestli koupíte D5 z roku 2012 nebo D5 z roku 2018. Starší generace motorů, zvlášť pětiválce (2.4 D5), jsou ceněné pro svoji spolehlivost. U těchhle motorů bývá slabina hlavně v poddimenzovaném chladicím systému. Když se pravidelně nečistí EGR ventil, problém na sebe nenechá čekat. Častým problémem jsou i těsnění vstřikovačů. Novější čtyřválce, tzv. Drive-E motory od roku 2015, mají někdy komplikace s časováním ventilů a rozvody jsou tu extrémně citlivé na pravidelnou výměnu.
Pokud pokukujete po benzínové verzi, určitě narazíte na T6 (tři sta koní, super výkon – v teorii). Tyto motory však rády cucají olej a spotřeba dosahuje hodnot, ze kterých se tají peněženka. Plug-in hybrid T8 je kapitola sama pro sebe: dokáže jezdit za 2,5 litru na sto, když se nabíjí a jezdíte do práce dva kilometry. Jenže realita je často mnohem víc o "režimu benzín", což znamená kolem 8–10 litrů. Když baterka začne stárnout nebo selže software nabíjení, servis je pořádně drahý špás.
Určitě nedoporučuji věřit slovům "servisováno pouze v autorizovaném servisu" bez podrobného ověření. Elektronická servisní knížka vše odhalí, ale v Česku se stále objevují vytuněné záznamy. Byly roky, kdy Volvo mělo problém na některé motory se vstřikovacími čerpadly nebo viskózními spojkami. Bez důkladné diagnostiky motorizace a pravidelného scanování řídicí jednotky bych do koupě takového auta nešel.
Znáte někoho, kdo koupil starší D5 a přesto si užíval bezproblémového ježdění? Pravděpodobně je jedním z těch, kdo měnil olej častěji, než doporučuje výrobce, a vyhnul se chvilkovým "šetřením" na palivu. Vždy chtějte vědět, kdy byl naposledy měněn rozvodový řemen, a nebojte se vzít na prohlídku svého mechanika. Motorizace je u XC90 opravdu klíčová a každý detail může znamenat rozdíl mezi rodinným výletem a návštěvou servisu.
Přední XXL kola, typická maska Volva a zdánlivě nezničitelný design. Jenže XC90 je proslulé tím, že podvozek cosi maskuje, dokud nezačne opravdová jízda po českých dírách. Verča mi jednou při zkušební jízdě ukázala, jak neslyšet rozbité silnice je fajn… dokud se na nápravě nezatřese peněženka. Vyvarujte se iluze, že "tohle přece něco vydrží". Vzduchový podvozek (Air suspension) je zázrak, když funguje, ale věřte mi – opravy vzduchových měchů a kompresoru vyjdou i přes 50 000 Kč. Ještě větší problém? Jejich nefunkčnost se při běžné zkušební jízdě snadno schová. Složitější test tlumičů a servisní diagnostika dokážou prozradit hrozící velké výdaje.
Klasický pohon všech kol (Haldex u starších, novější už elektronický AWD od Volva) má svá slabá místa doslova pod nohama. Pravidelná výměna oleje v Haldex spojce je často ignorovaná prvními majiteli, což se později projeví typickým cvakáním nebo nepravidelností v přenášení síly. Ze statistik jedné pojišťovny za rok 2024 vychází, že téměř 30 % oprav pohonu všech kol u ojetých XC90 se řešilo právě kvůli zanedbané údržbě oleje v rozvodovce.
Nezapomínejte ani na brzdy. Vzhledem k váze auta a schopnosti táhnout přívěs má Volvo speciální, robustní brzdový systém. První známka špatného stavu? Různé vibrace při brždění nebo nepřirozené skřípění. Výraznější nerovnosti brzdových kotoučů se poznají při delší jízdě po dálnici, takže nezastavujte testovací jízdu jen na pár kilometrů.
Pasivní bezpečnost je u Volva skvělá, aktivní složky jako například adaptivní tempomat nebo systém hlídání mrtvého úhlu (BLIS) ale taky znamenají ojeté senzory a kamery. Pokud nefungují nebo hlásí závady, oprava může stát víc, než si myslíte. Tabulka níže ukazuje průměrné ceny oprav některých podvozkových a pohonných komponentů v letech 2022–2024:
Komponent | Průměrná cena opravy (Kč) |
---|---|
Vzduchový měch podvozku | 19 500 |
Kompresor vzduch. podvozku | 23 000 |
Haldex spojka | 28 000 |
Brzdové kotouče (výměna sada) | 12 800 |
Senzor BLIS | 7 500 |
Volvo představovalo XC90 jako auto budoucnosti mnohem dřív, než to zkusila Tesla. Dotykový displej Sensus a elektronické asistenční systémy byly ve své době naprostý technologický trhák. Jenže právě tyto technologie dnes často hlásí chyby nebo přestanou fungovat úplně. Sensus infotainment může trpět zpomalením, výpadky nebo samovolnými restarty. Častým problémem je i Bluetooth připojení – jeden z těch detailů, které začnete nesnášet první týden po koupi, když vám každých deset minut vypadnou hands-free hovory.
Nezřídka odcházejí parkovací senzory, elektronická parkovací brzda nebo vyhřívání sedadel. U plug-in hybridů T8 pozor na softwarové chyby v řídicí jednotce baterie – stát ve frontě na update v autorizáku není váš vysněný scénář, že? Zaměřte se na diagnostiku všech elektronických systémů na počítači – většina dobrých bazarů vám ji ukáže, pokud naopak někdo říká "to není potřeba, auto je v pořádku", buďte podezřívaví.
Komfortní výbava byla u XC90 vždy bohatá – kožené sedačky, panoramatické střechy, větraná sedadla, prémiová audiosoustava Bowers & Wilkins. Jenže právě střešní panoramata často trpí zatékáním, nebo se zadrhne mechanismus stínění. Oprava? Opět několik tisícovek z rodinného rozpočtu. Audio systém je skvost, ale pokud nehraje některý reproduktor, výměna není právě snadná.
Při kontrole ojetého XC90 zapojte logické myšlení – zkontrolujte všechny okna, zrcátka, střešní stínění i fungování elektrického kufru. Pokud některý prvek výbavy nejde, slavná švédská kvalita vás vyjde pěkně draze.
Můžete si pročítat diskuse o "bezproblémových dvojlitrech" nebo nekonečné debaty o tom, jestli je lepší benzin, diesel nebo hybrid. Stoprocentní pravda neexistuje, ale zkušenosti ukazují: nejlepší kousky mají jasně dohledatelný původ, pravidelně autorizovaný servis a rozumný nájezd. Pozor na dovozové exempláře čerstvě stažené z leasingu – vyšší riziko "vynulovaných" servisních intervalů.
Prohlédněte VIN v originálním systému Volva (nejen u prodejce), ověřte, zda sedí záznamy oprav i nájezd. Rozhodně doporučuji nezapomínat na optickou prohlídku podvozku, detekci koroze v okolí prahů a nárazníků a zběžnou kontrolu řádného zavření dveří. U XC90 se totiž doteď řeší problém s elektronickým ovládáním zámků (zejména první roky výroby nové generace od 2015).
Když jsme kupovali XC90 my, s Verunkou jsme fotili každý detail, testovali všechny režimy podvozku a kontrolovali opravdu vše – od airbagů po topení zadních sedadel. Pokud se něco nezdá, je to často první náznak budoucích investic. Sebemenší známka o neodborné opravě, rez nebo nefunkční elektronice znamená do auta nejít, ať je cena sebevíc výhodná. Opravdu dobré XC90 vás odmění pohodlím a bezpečím, jakým je Volvo pověstné. Stačí si dát pozor při koupi XC90 a nebát se investovat do prověřených aut s čistou historií.
Jestli si chcete ušetřit tisíce starostí i peněženku, nejděte jen po nejnižší ceně. Přemýšlejte hlavou, řiďte se fakty, ptejte se na úplné detaily. Protože švédský tank, co vás jednou ochrání, by neměl být vaší noční můrou, ale vaše největší rodinná jistota na cestách.
Napsat komentář
Položky označené * jsou povinné.